Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Skal Nørrebrogade være bilfri

SF vil atter begrænse biltrafikken. Der skal sættes bussluse op under Højbanen. På den måde skal bilister tvinges væk allerede ved Frederikssundsvej. Såfremt Socialdemokraterne går med på ideen vil det få katastrofale følger for detailhandelen på Ydre Nørrebro. Allerede nu er reaktionerne kraftige.

Kraftige reaktioner

  • Det er vanvittigt. Tror de, at København er en landsby
  • Vil de slet ikke mere have detailhandel på Nørrebro? 
  • Hvorfor foretager politikere aldrig konsekvensberegning, når de vedtager noget? 
  • Hvorfor er det altid os, der skal gå ud over?

Et par detailhandler på Nørrebro fik morgenkaffen galt i halsen da de læste Nørrebro/Nordvest Bladet. Detailhandlere henvendte sig i dagens løb til redaktionen. Flere vil sikkert følge de kommende dage.

Ingen konsekvensberegninger
Og det fik redaktøren på denne side, at føle. Mange detailhandlere følte sig røvrendt, da man gennemførte en trafikregulering af Nørrebrogade. Efter en måned startede man en undersøgelse. Prisen har sikkert været et sted mellem 200.000kr. - 250.000 kr. Man havde kun udspurgt 12 detailhandlere. Københavns Kommune nægtede at gennemføre en konsekvensberegning. Man fik unge studerende til at snakke med fodgængere og cyklister om deres holdning. Konklusionen var givet på forhånd.

Nørrebro Handelsforening foranstaltede sin egen undersøgelse. Man havde godt nok ikke de penge, som kommunen havde, men resultatet var nedtrykkende. En omfattende nedgang i omsætningen. Indtrykket blev forstærket på et møde på Københavns Rådhus, hvor 73 detailhandler var til stede.
På et møde på Kapelvej, som Københavns Kommune havde arrangeret udvandrede de fleste detailhandlere.

Reaktion givet på forhånd
Og reaktionen var også givet på forhånd. De fleste politikere troede ikke på undersøgelsen. Ja enkelte vovede påstanden, at det var Løgn og manipulation. Da man så kunne fremvise beviserne, ja så hed det sig at det var finanskrisen, der var skyld i den katastrofale nedgang.
Politikerne vil så ikke tage stilling til, at mange kunder er blevet væk. De er blevet trætte af trafikforholdene på Nørrebro. Mange detailhandlere har mærket en tilbagegang i kunder.

Forundring i Nørrebro Handelsforening
I Nørrebro Handelsforening er man overrasket over, at forslaget skal indgå i helhedsplanen for Nørrebrogade.

Når Metroen kommer
Når Metroen kommer, skal der siges farvel til bilerne på Nørrebrogade. Det sker for at øge bussernes fremkommelighed og for at forbedre cyklisternes forhold.
Området omkring Nørrebro Station skal være et rekreativt byrum. Derfor skal der laves en helhedsplan, der binder Nordvest og Nørrebro sammen.
Sådan lyder det fra teknik – og miljøborgmester Bo Asmus Kjeldgaard.

Biler aldeles uønsket
Både Folmer Bendtsens Plads, Basargrunden. Lyngsies Plads foran Lygten Station samt Skoda – grunden skal inddrages i en stor pladsdannelse, hvor biler er aldeles uønsket.
Biltrafikken skal fjernes fra området.

Skal Mimersgade lukkes?
Ideen er at flytte busslusen ved Nørrebrohallen ind under højbanen ved Nørrebro Station. En lukning af Mimersgade foran Føtex er også i spil.
Beboerne skal tages med på råd. Såvidt vides er det ikke planer, at inddrage erhvervslivet.

Bazargrunden som byggeplads
Foreløbig sker der ikke noget, da Bazargrunden skal bruges som byggeplads adskillige år ud i fremtiden.

Skal indgå i helhedsplan
Hele projektet er afhængig af, om der bliver fundet penge til at gennemføre anden etape af helhedsplanen for Nørrebrogade. På Indre Nørrebro skal der findes løsninger, der yderligere begrænser biltrafikken til Ydre Nørrebro.

Håber på opbakning fra Socialdemokraterne
Bo Asmus Kjeldgaard er sikker på, at Socialdemokraterne er med på ideen.
Det har i dag ikke været muligt, at få Socialdemokraternes holdning til forslaget. Ej helller har det været muligt, at få en kommentar fra Nørrebro Lokaludvalg.
Vi regner også senere, at kunne få en kommentar fra en af de største arbejdspladser på Nørrebro – Føtex, for hvem et positiv opbakning vil få følger.

Herfra skal lyde en opfordring til detailhandlerne at tage del i de kommende diskussioner. Jo flere des bedre. Til de andre møder, der førte til trafikreguleringer på Nørrebrogade har fodgængere og cyklister samt lokale beboere i den grad været i overtal.


Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16