Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Det lysnede for flere specialbrancher i januar+februar

DANMARKS HANDELSSTANDSFORENINGER
Bent Aarrebo Pedersen,HD, formand, Vestre Messegade 9a, 2650 Hvidovre
Telefon 36 47 01 28 23 23 00 28 aarrebo@adr.dk

NOTAT vedr. januar-februar - baseret på de nyeste værdiindeks (kroner) for brancher fra Danmarks Statistik for januar+ februar 2011 sammenholdt med januar+ februar i 2009 bearbejdet og kommenteret af civiløkonom Bent Aarrebo Pedersen, formand for Danmarks Handelsstandsforeninger

Det lysnede for flere specialbrancher i januar+februar - men de store kæder er hårde ved specialbrancherne med fødevarer bl.a. frugt/grønt med en tilbagegang på 29% - især discount med en vækst på 9% i januar+februar “snupper markedsandele”

Den samlede detailhandel gik frem med 1,2% i januar+februar i år set i forhold til januar+febrhar 2010. Det er mindre end prisudviklingen .

For supermarkeder og varehuse m.v. i januar+februar
blev det for de 4 branchegrupper: Købmænd og døgnkiosker +0,5%. Supermarkeder –2,5%. Discount +9,0%. Og –1,9% for “Anden detailhandel fra ikke-specialiserede forretninger herunder varehuse og stormagasiner”. En udvikling/omsætning hentet i hus gennem flere søndage med åbent, især hentet fra specialbrancherne med fødevarer og udvalgsvarer samt ved højere priser.

For de 7 specialbrancher med fødevarer i januar+februar
blev det til en gennemsnitlig branchetilbagegang på 5,9%. Bedst gik det for gruppen: Detailhandel med drikkevarer med +12,3%. Dårligst gik det for frugt-/grøntbutikker med –29,0%, fiskehandlere med –12,3% og tobaksforretninger med –10,8% samt bagere med´-8,5% Specialbrancherne med fødevarer afleverede i januar store markedsandele til supermarkeder, discount og varehuse med et stigende antal søndage med søndagsåbent og tilbud kun gældende på søndage. Og det bliver måske værre endnu fremover med mange lukninger til følge.

For de 30 øvrige specialbrancher med udvalgsvarer i januar+februar
blev det til en gennemsnitlig branchefremgang på 2,5%. Bedst gik det for cykelhandlere med +33,0%. Dårligst for radio- og TV-forretninger med –15,8%

9 ud af 41 brancher med fremgang på 10% og derover i januar+februar 2011
1. Cykelhandlere +33,0%
2. Forhandlere af lystbåde og udstyr hertil +22,0%
3. Optikere +13,9%
4. Dyrehandlere +13,3%
5. Detailhandel med køkkenudstyr, glas, porcelæn, bestik m.v. +13,0%
6. Detailhandel med drikkevarer +12,3%
7. Lædervareforretninger +12,1%
8. Blomsterforretninger og planter/havecentre +11,4%
9. Forhandlere af gaveartikler og brugskunst +10,3%

7. ud af 41 brancher med 10% og mere i tilbagegang i januar+februar 2011
1. Frugt- og grøntforretninger -29,0%
2. Radio- og TV-forretninger -15,8%
3. Forhandlere af musikinstrumenter -12,7%
4. Fiskehandlere -12,3%
5. Detailhandel med musik- og videooptagelser 11,2%
6. Tobaksforretninger -10,8%
7. Fotoforretninger -10,3%

Dertil babyudstyrs- og børnetøjsforretninger med en tilbagegang på 9,5% i januar+februar

Kommentar:

Forhåbentlig har der i marts+april for den samlede detailhandel været en lidt bedre udvikling end i januar+februar. Men nok ikke mere end prisudviklingen – højere priser end sidste år - berettiger.

Kvinderne bestemmer fortsat mest
Det er i stigende grad kvinderne, der bestemmer forbrugsudviklingen. Der er jo også flest af dem. Og de bliver ældst. De gik i de forbrugsmæssige skyttegrave med finanskrisen. Og er der endnu. De og befolkningen som helhed tror fortsat ikke rigtigt på, at politikerne, hverken rød eller blå blok, kan få løst op for en troværdig fremtid, hvori der kan “investeres” i øget forbrug. De “venter på politikerne” nok met på et folketingsvalg.

Nok først efter næste folketingsvalg kan der blive udsigt til et øget forbrug – i en langsom stigende grad. Næppe en eksplosiv udvikling.

Det vil nok fortsat i høj grad nok være kvinderne, der mest bestemmer både forbrugsudviklingen og resultatet af et folketingsvalg.

Der er dertil varmet op til en flereårig saneringskrig i detailhandlen med søndagstilbud kun gældende søndag som et effektivt kampvåben fra stordetailhandlen. Det ses tydeligt i de store kæders kataloger. Den ændrede lukkelov med mulighed for flere søndage har været en milliardforæring til stordetailhandlen.

Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16