Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Hvad sker der med P – pladserne?

Et nyt lovforslag vil betyde at Københavns Kommune skal aflevere trecifrede millionbeløb til staten. Det vil betyde færre p – pladser og endnu dårligere forhold for bilismen. Dette betyder endnu dårligere forhold for Den Nødvendige Trafik og erhvervslivet mener Nørrebro Handelsforening. Man burde i stedet give flere beføjelser til Den Nødvendige trafik.

Mindre penge til p – pladser
Hvis et nyt lovforslag bliver gennemført, kan det blive sværere at finde penge til nye parkeringspladser. Forslaget betyder, at Københavns Kommune de næste tre år skal betale staten 203 millioner kroner af de penge, de har fået ind i parkeringsafgifter. Disse penge skulle have været brugt til at etablere 1.600 nye p – pladser.

Penge skal tages fra andre områder
De færre p – pladser kommer til at ramme københavnerne og især erhvervslivet i København. Når kommunen i fremtiden vil etablere p – pladser går det ud over andre områder.

Vedtages inden sommerferien
Lovforslaget er fremsat af Venstre og Konservative. Det tyder på, at der et flertal i Folketinget og at lovforslaget skal hastes igennem, så det bliver vedtaget inden sommerferien.

Det drejer sig om vilje
Problemet er, at kommunen har inddrevet et trecifret millionbeløb fra Københavns bilister og erhvervslivet. Man vil sætte en stopper for, at bilisterne bliver beskattet så hårdt.

Ifølge Rasmus Jarlov fra De Konservative så drejer det sig ikke om penge, men om vilje. Men overborgmesteren påpeger, at der ikke er ledige grunde til at oprette p – huse. Nogle steder kan man indrette skråparkering, andre steder er der mulighed for p – anlæg over og under jorden.

Uenighed i borgerlige kredse
Nu skal der så holdes et møde, hvordan man bruger de 100 millioner kroner, der er tilbage, hvis lovforslaget bliver gennemført.

I Borgerrepræsentationen er der åbenbart uenighed i de borgerlige kredse omkring lovforslaget. Og det kan undre. Målet må være, at der kommer flere p – pladser i København, så erhvervslivet kan udvikle sig. Modsat tjener kommunen voldsomme summer på p – afgifter. Hidtil har disse afgifter ikke blevet brugt på skabelse af bedre p – forhold.

Afgifter skal bruges til formålet
I kraft af at flere strækninger i storbyen skal reduceres for biltrafik bliver behovet for p – pladser større. Det lyder underligt, at man nu fratager kommunen denne ordning. I Nørrebro Handelsforening er man af den mening, at de enorme summer man inddriver i p – afgift skal bruges til at etablere bedre forhold for bilisterne, herunder flere p – pladser.

Give den nødvendige trafik bedre muligheder
Man reducerer i øjeblikket mulighederne for den nødvendige trafik (håndværker – og fragtkørsel). Det betyder, at udviklingen for erhvervslivet hæmmes. Man burde i stedet give muligheder for, at den nødvendige trafik fik flere muligheder for at operere i forbudte zoner.

Når nu man vil bilisterne til livs og især pendlerne virker det hel barokt, at der nu skal etableres færre p – pladser. Man burde i stedet indrette aflastningszoner. Man kan finde ud af det i andre storbyer rundt omkring. Men åbenbart ikke i København.

Det er på høje tid, at man får gang i at løse infrastrukturen i Københavns trafik. Denne infrastruktur indbefatter både den kollektive trafik og trafikplanlægningen generelt.

Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16