Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Flere P – Pladser i København

En ny p – strategi betyder lidt bedre forhold for erhvervslivet i København. Men Rød Blok er uenige. Enhedslisten og SF mener, at flere P – Pladser tiltrækker flere biler og skaber mere forurening. Også De Radikale er med i den nye ordning. De har fået 22,5 millioner kroner til Grønne Byrum. I Indre By kommer 100 nye gratis 60 minutters p – pladser fortrinsvis til erhvervslivet.

Plads til alle
Det ser endelig ud til at flertal i Borgerrepræsentationen har indset, at for at København skal udvikle sig til en dynamisk by så må man også have erhvervslivet med. Der skal være plads til alle: 

  • cyklister, den kollektive trafik, erhvervslivet og den almindelige københavner.

1.726 nye p – pladser
En ny p – strategi er udarbejdet. Den skal afhjælpe parkeringsproblemerne for byens beboere og forbedre vilkårene for erhvervslivet

Parterne er blevet enige om at tilvejebringe 1.726 pladser. De findes ved at etablere 750 skråparkeringspladser på Østerbro, Vesterbro og Amager.

Teknik – og Miljøforvaltningen bemyndigedes til forhandlinger om leje af ca. 500 private pladser i områder med behov.

I alt 3.000 nye p – pladser
Fra 2009 til 2014 vil der være etableret 3.000 flere p – pladser. De 1.400 pladser er allerede etableret i dag.

Folketinget har fornylig vedtaget en lov, der beskærer kommunernes statstilskud på baggrund af parkeringsindtægter.

Beboerne på Ydre Nørrebro og Østerbro har i de senere år oplevet en gradvis forværring af parkeringssituationen i området.

Et større antal parkeringspladser etableres ved Strandboulevarden.

Bedre betingelser for erhvervslivet
For at sikre erhvervslivet bedre betingelser går man i gang med følgende iniatiativer:

  • yderligere 100 gratis p – pladser i Indre by (60 minutters).
  • udbud af p – siloer 
  • læssezoner 
  • p – henvisningssystem ved hjælp af mobiltelefon 
  • effektivisering ved betaling med mobil

Ikke enighed i Rød Blok
Men rød blok er åbenbart uenige om p – strategien. Således prioritere SF: 

  • ordentlige fortorve, bredere cykelstier, flere gadetræer og grønne byrum frem for mere asfalt, flere parkeringspladser og masser af biler i gaderne

Heller ikke Enhedslisten er med i p – forliget. De mener at flere p – pladser giver mere forurening.

De Radikale er med
Men overraskende er De Radikale med i P – forliget. Det forklares med, at der er afsat 22,5 millioner kroner til grønne byrum.

Ingen nedlagte p – pladser i brokvarterne
Trafikordfører for de Konservative, Jakob Næsager fremhæver, at det er væsentligt, at der ikke er nedlagt parkeringspladser i brokvarterne.

Park and Ride
En undersøgelse viser desuden, at hver syvende bilist ville tage offentlig transport det sidste stykke ind til byen, hvis der var mulighed for at parkere i nærheden af stationer og trafikknudepunkter uden for byen.

I dag spildes der 213.000 timer om dagen ved at holde i bilkøer. Det svarer til 29.000 fuldtidsbeskæftigede. Det er ikke særlig hensigtsmæssigt.

Den rigtige vej
Dette er første skridt i at sikre bedre forhold for den nødvendige trafik, mener man i Nørrebro Handelsforening. Samtidig påpeger man, at det er langt igen.

Hvad koster det?
Og hvad koster det egentlig at parkere i København. Vi bringer en service – besked.

  • Bor du i Indre by (inden for søerne) koster en beboerlicens 690,- kr. pr. år 
  • Bor du uden for Indre By kan du købe et periodekort. Det koster fra 73 kr. til 208 kr. om dagen alt efter, om du skal stille bilen i Indre By, i brokvarterne eller uden for søerne. 
  • Bor du uden for Indre By kan du også købe en skrabebillet, som svarer til en p – billet, som du kan købe i automaten. Den gælder kun en time og koster fra 10 kr. til 29 kr.

Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16