Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Nye Eventyr på Cykelstien

På Nørrebrogade bliver cykelstien bredere og bredere. CNN jubler. De har kun set cykelstien på Nørrebro. De Har ikke set den på Amagerbrogade. Og så har de trætte cyklister fået fodhvilere. Det var også på tide. Københavns Kommune investerede over 3,2 millioner kr. i chip – i tilfælde af stjåldne cykler. Den store fangst: to cykler. I nattens mulm og mørke prioriterede politiet anderledes – en polsk varevogn tog for sig. Lav dog nu den adfærds – kampagne. Hvis lidt trafik – respekt. Fortorve og fodgængerovergange er ikke indrettet for cyklister. Læs den muntre rapport fra cykelstien fra den cyklende redaktør.

Den cyklende redaktør
Det er snart længe siden, vi har beskrevet, hvad der sker på cykelstien. Her kommer de nyeste oplevelser fra den cyklende redaktør.

Cykelstien bliver bredere og bredere
Wondefull Copenhagen kan ikke få armene ned. CNN havde skamrost Nørrebrogade som verdens cykelgade nummer et.
Hver morgen halser cykeltransporten op ad Nørrebrogade. Ved 16 – tiden går turen tilbage .

Cykelstien bliver bredere og bredere. Snart er det ikke meget kørebane tilbage til bilen. Nu skal byens bredeste cykelsti så sikres endnu mere. Bilerne skal ned på 40 kilometer i timen.

Man kører uden om
For ikke at genere cyklisterne, så skal butikkerne på Nørrebrogade have deres varer leveret via læsezoner. Det gør ikke så meget, når der er renovationsbiler eller kommunens egne biler, der holder på cykelstien. Dem kører vi bare udenom.

Hurra – fodhvilere
Og genialt er det, at vi trætte cyklister nu kan få hvilet vore ømme ben på fodhvilere, der bliver sat op forskellige steder. Vi får 25 fodhvilere til en samlet pris af 187.000 kr. Nej det er ikke 1. april. Høje kantsten er ikke nok til trætte cyklister.

2 ½ cykel stjålet
Som vi nævnte i en tidligere artikel så har jeg og familien oplevet tyveri af 2 ½ cykel.

Et par uger senere oplevede vi en varebil med polsk – lignende nummerplader køre ned ad Vordingborggade og forsyne sig med, hvad der stod i begge sider. Da en anden bil skulle forbi fik de pludselig fart på.

Politiet prioriteret anderledes. Vi forsøgte flere gange, at komme igennem. Måske skulle man have lavet en razzia ved Polens – færgen. Men det er muligt, man ikke har ressourcer til det. Måske er der nu nogle der et eller andet sted har fornøjelse af en damecykel og en fantastisk flot pigecykel, samt et forhjul til en herrecykel.

1,6 millioner kr. for hver cykel
Så var det dog handlekraft hos kommunen. Man investerede 3,2 millioner kr. i installation af chips i cykler. Og investeringerne betalte sig. Man fandt to stjålne cykler. 1,6 millioner kroner for hver fundet cykel – fantastisk.

Politiets opkarings – procent er stort set ikke bedre. Et cykeltyveri ud af 158 opklares. Det handler om ressourcer.

Sidste år modtog politiet 71.736 anmelder om cykeltyveri. Mange cykeltyve er med i organiserede bander. Cyklerne får nyt stelnummer og sælges videre.

Skulle have brugt dem i vinters
Pengene, der blev brugt til chippene, kunne være brugt i vinter, hvor det nærmest var livsfarligt at færdes på cykelstierne.

Asfalten krakelerer
Hvis man nu fik armene lidt ned, og politikerne tog en cykeltur væk fra Nørrebrogade ville man hurtig opdage, at ikke alle københavnere har så flotte forhold som på Nørrebrogade. På Jagtvejen mod Tagensvej er asfalten på cykelstien begyndt at krakelere. Måske skyldes det skybruddet.

Et hul i jorden
Og over på den anden side er der et par steder, hvor noget er fuldstændig forsvundet. Kommer man kørende der en aften, og ikke lige er klar over det, vil ens cykel ikke have det særlig godt dagen efter. OK. Man har sagt, at man skal tage et foto af hullet, så vil kommunen med det samme komme og reparere det. Men nu har mobilen ikke lige været i nærheden.

Hvad med Amagerbrogade?
Og med hensyn til bredden, så er forholdene på Amagerbrogade og ud mod Valby Bakke ikke nær så gode. Det tager betydelige længere tid at overhale.

Kun halvdelen tilfredse
I 1996 var syv ud af ti tilfredse med cykelstiernes bredde. I dag er kun halvdelen tilfredse. Og så er ni ud af ti tilfredse med at fragte sig selv rundt i byen. Ja, det er noget Københavns Cykelregnskab fortæller.

Lav dog en adfærdskampagne
67 pct. af cyklisterne føler sig tryg. Det tal kunne hæves, hvis Dansk Cyklist Forbund og Københavns Kommune lavede en adfærdskampagne. Den største risiko på cykelstien er en selv samt ens medtrafikanter. Jamen hvad er det galt? 

  • I – pod, mobil, headphones m.m. får opmærksomheden henledt på andre ting 
  • Når man vil svinge til venstre glemmer man at give tegn 
  • Når man overhaler, glemmer man at se sig tilbage. 
  • Man er generelt for uopmærksom 
  • Man giver nødig plads til overhalinger 
  • Cyklister kører på fortove og fodgængerovergange til fare for fodgængere 
  • Cyklister respekterer ikke busstoppesteder, de drøner bare igennem 
  • Bilister respekterer ikke altid cyklister og holder ikke tilbage 
  • Fodgængere kender ikke reglerne ved busstoppestedet. Denne sides cyklende redaktør er således blevet overfaldet af pensionist med paraply ved busstoppested. 
  • Cyklister kender ikke regler ved busstoppested 
  • Cyklister mener, at fodgængerovergange og fortorve er indrettet til dem

Det skaber utryghed
Dette er ting, der skaber utryghed. Hvis man kunne formå at skabe endnu mere tryghed ville endnu flere københavnere bruge cyklen. Men hvordan ser det egentlig ud? 

  • Hver dag cykler københavnere tilsammen 1,7 millioner kilometer 
  • 84 pct. af alle københavnere har adgang til en cykel 
  • 70 pct. af cyklisterne har altid cyklet 
  • 68 pct. cykler mindst en gang om ugen 
  • 22 pct. af aller der har adgang til cykel, ville cykle mere, hvis de var mere tryg. 
  • I 78 pct. af tilfældende af ulykker, er modparten en bil. 
  • 23 pct. af cyklisterne svarer, at de ville føle sig mere trygge, hvis andre cyklister undlod at bruge mobiltelefoner, når de cykler.

Cyklerne flyder i København
I dag cykler 37 pct. af københavnere på arbejde eller i skole. Det tal kunne blive meget højere. Et stort problem er cykelparkeringen. Hvor skal man parkere. Overalt flyder cyklerne.

Lang vej til Verdens bedste cykelby
Målet er, at i 2015 skal hver anden københavner op på jernhesten. Jo målet er, at København skal være Verdens bedste cykelby. Men det kræver så sandelig en holdningsændring. Og det er en holdningsændring mellem fodgængere, bilister og cyklister. København bliver aldrig Verdens Bedste Cykelby, hvis disse trafikanter ikke lærer at respektere hinanden.

Vi har før her på siden foreslået en humoristisk adfærds – kampagne.

Tag jernhesten – det går meget hurtigere
Selvfølgelig skal københavnere op på jernhesten. Alene det, at den er hurtigere end den kollektive trafik. En meget uvidenskabelig undersøgelse fik vi foretaget. Vi tog den kollektive trafik fra en adresse i Vordingborggade til Munkebejrgvej på Amager. To gange tog vi den kollektive trafik og fem gange tog vi jernhesten.

Alle fem gange nåede vi målet på jernhesten under den halve tid af, hvad der tog i tid med den kollektive trafik.

Cyklist forbund vil ikke have p – pladser – til biler
Ja, så skal vi da også have med, at Dansk Cyklist Forbund undrer sig over, at Københavns kommune vil bruge 161 millioner kroner til oprettelse af 1.726 nye p – pladser. Man har svært ved at forstå, hvordan planerne harmonerer med de planer, man har på cykelområdet.

Og i samme boldgade udtaler Enhedslistens Mogens Kabell, at Frank Jensen i øjeblikket er overborgmester for Gentofte og Hellerup, ikke for København.

Forhindring på fortorvet
På hjemturen skulle undertegnende overhale en ældre mand, der fuldstændig ukoncentreret trak længere og længere mod venstre. Årsagen var, at koncentrationen var rettet mod en kondiløber inde på fortorvet. Hun var sandelig også tiltrækkende, men undertegnede koncentrerede sig selvfølgelig om cykelstien.
Sponseret af cykelhandlere
Og hvorfor skal man ligge plader forskudt op på cykelstien, som det er tilfældet ved Fælledparken i forbindelse med opførelsen af et klubhus. Man skulle tro, at stedet var sponseret af områdets cykelhandlere.

Hvor er det cyklende politi
Lige over på den anden side, når lastbiler drejer til højre af Lyngbyvej, hvorfor skal det altid ske ud over cykelmarkeringen, så os cyklister skal trække ud på kørebanen. Kunne man ikke lige for cykel – politiet til at kigge på disse forhold.

Det var så denne udgave af eventyr på cykelstien. Næste udgave kommer bestemt. Vi ses på cykelstien.


Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16