Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Detailhandlen gik samlet frem med 1% i juni

DANMARKS HANDELSSTANDSFORENINGER
Bent Aarrebo Pedersen,HD, formand, Vestre Messegade 9a, 2650 Hvidovre
Telefon 36 47 01 28 23 23 00 28 aarrebo@adr.dk

NOTAT vedr. januar-juni baseret på de nyeste værdiindeks (kroner) for brancher
fra Danmarks Statistik for årets første 6 måneder sammenholdt med de samme 6 måneder sidste år bearbejdet og kommenteret af Bent Aarrebo Pedersen

Detailhandlen gik samlet frem med 1% i juni
og i årets første 6 måneder: januar-juni med 1,1%
Højdespringere januar-juni blev dyrehandlere med en vækst på 15,6% og cykelhandlere med +14,6%. Bundskrabere blev frugt- og grøntforretninger
med en tilbagegang på 31,3% og stofforretninger med –30,1%.

Det bliver en lang sej fælles kamp – uden hovsa-pakker - for at genoprette
Danmark som velfærdssamfund. Evner dagens politikere det??

J u n i
Den samlede detailhandel oplevede i juni en beskeden vækst på 1%. Altså mindre end prisudviklingen på omkring 3%. Sidste år i juni var der 0-vækst.

I juni j i år oplevede købmænd og døgnkiosker 5%-vækst, supermarkeder 0%, discount, +9% og anden detailhandel fra ikke specialiserede forretninger (herunder varehuse og stormagasiner) minus 2%.

For de 7 specialbrancher med fødevarer blev det til en gennemsnitlig branchetilbagegang på 4% – holdt nede af en tilbagegang for frugt- og grønt på 34%, fiskehandlere på -9% og bagere på -7%.

For de 30 specialbrancher med udvalgsvarer m.v. blev det til en gennemsnitlig branchetilbagegang på 3% – bedst gik det for dyrehandlere med en fremgang på 17%, dårligst gik det for butikker med stoffer, garn, broderier m.v. med en tilbagegang på 46%

Årets første 6 måneder: Januar-juni: 1. halvår

Den samlede detailhandel gik i de første 6 måneder frem med 1,1% set i forhold til de samme 6 måneder sidste år. En fremgang på en trediedel af prisstigningerne i samme periode på omkring 3%.

For supermarkeder og varehuse m.v. i årets første 6 mdr.
blev det for de 4 branchergrupper: Købmænd og døgnkiosker til +1,2%, supermarkeder til –1,0%, discount til +9,5% og anden detailhandel fra ikke specialiserede forretninger (herunder varehuse og stormagasiner) til –2,1%. I første halvår steg forbrugerpriserne for “Fødevarer og ikke alkoholiske drikke” som månedsgennemsnit med 3,7%

For de 7 specialbrancher med fødevarer i årets første 6 mdr.
blev det til en gennemsnitlig branchetilbagegang på 5,3%. Bedst gik det for gruppen: “Anden detailhandel med fødevarer i specialforretninger” med en vækst på +10,3%. Dårligst gik det for frugt- og grøntforretninger med en tilbagegang på -31,3%, fiskehandlere tilbage med -12,9%, bagere med -8,5%. Slagtere klarede skærene med en beskeden fremgang på 0,9%.

Kampen om kunderne i dagligvaresektoren i en markedssituation med stigende overkapacitet med stadig flere discountbutikker, længere åbent om aftenen og flere søndage med åbent foruden stigende priser er gået hårdt ud over specialforretningerne med fødevarer. Og det bliver med måske fortsat forbrugsopbremsning resten af året værre endnu med mange butiksophør til følge blandt specialbutikker med fødevarer, kiosker, købmænd og brugser.

For de 30 øvrige specialbrancher med udvalgsvarer i årets første 6 mdr.
blev det til en gennemsnitlig branchetilbagegang på –1,4%. Bedst gik det for dyrehandlere med +15,6% og cykelhandlere med +14,6%. Dårligst for detailhandel med “kjolestoffer, garn, broderier m.v.” med en tilbagegang på 30,1% mod en vækst sidste år for hele året på 21,9%.

8 ud af 41 brancher med en fremgang på over 8%

1. Dyrehandlere ´+15,6%
2. Cykelhandlere +14,6%
3. Lædervareforretninger +11,8%
4. Anden detailhandel med fødevarer i specialforretninger +10,3%
5. Forhandlere af gaveartikler og brugskunst +10,2%
6. Discount (fødevarer) +9,5
7. Detailhandel med drikkevarer +8,1%
8. Køkkenudstyr, glas, porcelæn, bestik m.v. +8,1%

9 ud af 41 brancher med en tilbagegang på over 10%
(23 ud af de 41 brancher havde tilbagegang)

1. Frugt- og grøntforretninger -31,3%
2. Detailhandel med kjolestoffer, garn og broderier m.v. -30,1%
3. Blomsterforretninger og plantecentre -16,7%
4. Detailhandel med musik- og videooptagelser -15,7%
5. Fiskehandlere –12,9%
6. Radio- og TV-forretninger -11,2%
7. Forhandlere af lystbåde og udstyr hertil -12,0%
8. Detailhandel med andre varer i.a.n. -10,9%
8. Fotoforretninger -10,6%

Går detailhandlen i coma resten af året?? Kan julehandlen reddes??
Og redde tusindvis af butikker fra butiksdøden??. Et stort politisk medansvar!!!!
Efter valget et veritabelt storcenter- og kæde-hundeslagsmål om julehandlen???

Lave eller ingen lønstigninger, højere skatter, stigende priser og et uhørt politisk hundeslagsmål får forbrugerne til fortsat at holde ingen på forbruget af især udvalgsvarer og i stedet spare op. Den største hemsko for øget forbrug er dog den usikkerhed, det politiske usikkerhedsbillede med et folketingsvalg forude, der har rodfæstet sig hos befolkningen. Dertil var en sløj dansk sommer guld for charterbranchen, der oplevede gyldne tider og dermed en flytning af et ferieforbrug fra HJEMME-ferie til CHARTER-ferie i rigtig mange familier.

Det politiske hundeslagsmål har sat forbruget skakmat. Detailhandlen risikerer at gå i coma resten af året. Et spørgsmål om det overhovedet er til at redde julehandlen. Og dermed redde 1.000-vis af butikker fra butiksdøden næste år. Et folketingsvalg vil givet sætte et veritabeltog uhørt kæde- og center-hundeslagsmål igang om julehandlen.


Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16