Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Ikke plads til biler

Hvor mange er gået konkurs. Det spørgsmål bliver ofte stillet til Nørrebro Handelsforening i forbindelse med trafikreguleringerne og anlægsarbejderne. Men det bliver endnu værre. Arbejdet med Nørreport Station vil også påvirke Nørrebro. Og her er der masser af røde tal i detailhandelen i forvejen. Der er ikke meget indflydelse detailhandelen har haft omkring de afviklede og de kommende anlægsarbejder. Penge til anden halvdel af Nørrebrogade endnu ikke bevilliget. Læs også her, hvad der sker med trafikken omkring Nørreport Station.

Hvor mange er gået konkurs?
I Nørrebro Handelsforening bliver man ofte spurgt om, hvor mange butikker, der er gået konkurs på grund af ændringer af trafikken. Det kan man ikke uden videre svare på. For det første når de fleste heldigvis at lukke, inden det går helt galt og for det andet når man at sælge butikken til en branche, der lettere kan klare ændringerne i trafikken.

Ny butiksstruktur
En ting er sikkert, Nørrebro ændrer sig. Det har vi tidligere forudset her på siden. De gamle butikker er på vej ud. Samtidig opstår der flere cafeér og restauranter i området.

Bilister undgår Nørrebro
Mange bilister undgår Nørrebro. De kan simpelthen ikke finde hoved og hale i reguleringerne. Og det bliver meget værre.

Lukning af Nørreport påvirker også Nørrebro
For den 17. oktober bliver Nørreport Station en stor byggeplads. Og det kommer også til at påvirke Nørrebro. Fra 12. december bliver gaderne på begge sider af stationen lukket for biler. I forvejen er København plaget af byggerod og biler forbudt.
Større CO2 – udslip
Ifølge DI vil det koste københavnerne mellem 100 og 190 millioner kroner, fordi bilerne skal køre en omvej. Der bliver også tale om ekstra udslip af Co2.

Erhvervs – og butikslivet ikke spurgt
Erhvervslivet og de handlende er ikke taget med på råd, da planen for byggeriet blev vedtaget. Det er alene taget hensyn til Bane Danmark og Københavns Kommunes økonomi. Måske er det også hensyn til tiden. Den løsning, der er vedtaget er nemlig den hurtigste.

Alvorlige følger for detailhandelen
Det man også skal tænke på er, at store del af togtrafikken ikke stopper på Nørreport Station fem aftener om ugen i næsten et år fra den 20. november.
Fra august 2013 til april 2014 vil også regionaltrafikken blive ramt.

Projektet vil medføre alvorlige følger for beboere, trafikken og de handlende.

Kun skuldertræk til overs
I forvejen har de handlende på Nørrebrogade været hårdt ramt. De forskellige anlægsarbejder og trafikreguleringer har betydet langt færre kunder. Et utal af butikker har drejet nøglen om. Nogle steder hutler man sig igennem og har mistet op til 50 pct. af omsætningen. Men de beslutningsdygtige politikere har bare skuldertræk til overs for Nørrebro Handelsforenings protester. De røde tal fra Nørrebrogade giver ikke anledning til kommentarer.

Der har også været alvorlige kommunikationsproblemer i hele anlægsperioden.

Endnu ikke penge til anden halvdel
Den anden halvdel af de handlende på Nørrebrogade havde frygtet, at man snart ville påbegynde anlægsarbejde fra Runddelen til Nørrebro Station. Og samtidig med indrette en bussluse under Højbanen. Men heldigvis for de handlende er disse penge endnu ikke bevilliget.

Hvad sker der ved Nørreport?
For de handlende omkring Nørreport Station ser fremtiden ikke så lys ud. Man frygter det værste med håber på det bedste. For hvad er det lige der skal ske ved Danmarks travleste trafikknudepunkt? 

  • Ombygningen sker fordi togtunellerne er næsten 100 år gammel. Luftkvaliteten er for dårlig. Og der skal ske en ændring af stationspladsen 
  • 1. etape, der starter 17. oktober. Forberedende arbejde. Cykelsti og fortov mellem Nørregade og Gothersgade bliver smallere 
  • 2. etape, 12 december: En stor del af pladsen spærres og indhegnes. Man begynder at rive de gamle stationsbygninger ned. Nye opføres. Fugtmembranen i togtunellerne udskiftes fra oversiden. 
  • 3. etape, maj 2013: Samme arbejde som i 2. etape. Arbejdet fortsætter på resten af pladsen 
  • 4. etape, april 2014: Fjerntogsperronen lukkes fra august 2013 til april 2014, da der skal laves nyt ventilationssystem og forbedring af perronen. Passagerer der skal med regionaltog skal skifte på Østerport eller Hovedbanegården. Der bliver lavet ny belægning og cykel – p – pladser til den nye stationsplads. 
  • Den nye station er efter planen færdig i efteråret 2014.

Hvad med trafikafviklingen?
Og hvad betyder alt dette foruden forventet omsætningsnedgang i store dele af den københavnske detailhandel. Det ser vi på her:

  • Personbiler kan vende ved Linnésgade og midt på Øster Voldgade, men ikke køre igennem ved Nørreport fra 12. december i år og indtil projektet er afsluttet 2014. 
  • For S – tog gælder det fra 20. november 2011 til oktober 2012, at man ikke kan tage det fra søndag til torsdag aften og nat, da betonen over spor 3 og 4 skal skiftevis renoveres. 
  • Metroen kører normalt under hele perioden. Der kan dog forekomme perioder, hvor man kun kan benytte bestemte adgange til metrostationen. 
  • For busser gælder der store ændringer m.h.t. stoppesteder og ruteændring gennem Nørreport. 
  • Man kan cykle gennem området i hele perioden. Dog er bestemte ruter lukket i perioder. Og man kan måske heller ikke lige parkere sin cykel i nærheden af stationen

Når projektet er færdigt, smelter stationspladsen sammen med Fiolstræde og Frederiksborggade. Biler vil fremover så kun kunne køre igennem ved Nørreport på den side, der ligger tættest ved søerne.

Her på siden kan du læse masser af artikler om Nørrebrogade og trafik i København.


Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16