Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Eksplosiv vækst nu med fedtafgift i fødevarepriser

DANMARKS HANDELSSTANDSFORENINGER
Bent Aarrebo Pedersen, formand, Vestre Messegade 9a, 2650 Hvidovre
Telefon 36 47 01 28 36 48 02 19 23 23 00 28 aarrebo@adr.dk

NOTAT om forbrugerpriser med baggrund i de nyeste tal for oktober 2011 fra Danmarks Statistik.
Detailtal (kroner i kasseapparaterne) fra Danmarks StatistikBank og eget arkiv
v/Bent Aarrebo Pedersen, formand for Danmarks Handelsstandsforeninger og for Hvidovre Erhverv.

Eksplosiv vækst nu med fedtafgift i fødevarepriser begrænser YDERLIGERE forbruget af udvalgsvarer
Fra PRISDYK i 13 mdr. til PRISVÆKST nu på 16. måned for fødevarer med
fedtafgifthjælp til 4,7% i oktober og som månedsgennemsnit 4,0% de seneste 5 mdr. set i forhold til samme måneder sidste år. Månedsgennemsnit i år på: +3,6%.

I året 2008 steg de samlede forbrugerpriser som månedsgennemsnit med 3,4%. I året 2009 med kun 1,3%. I året 2010 blev det i 2. halvår til som månedsgenenmsnit en stigning på +2,5%. Set i forhold til de samme perioder året før. Detailhandlens fremgang i andet halvår sidste år blev som månedsgennemsnit på +0,9% i butikkernes kasseapparater. De samlede forbrugerpriser steg således i 2. halvår sidste år mere end dobbelt – næsten 3 gange - så meget som detailhandlens omsætning. Her i oktober lå de samlede forbrugerpriser 2,8% højere end i oktober sidste år, hvilket er mere end 3 GANGE så meget som for udviklingen i den samlede detailhandel, der i årets første 9 måneder er steget med 0,8% i kroner i kasseapparaterne i forhold til de første 9 måneder sidste år.

Priserne for "fødevarer og ikke alkoholiske drikke" er steget gennem de sidste 16 måneder. Udviklingen siden august 2008, hvor prisspiralen for fødevarer sidst toppede, har været:

2 0 0 8 August +10,4%. September +8,5%.
4. kvartal: Oktober +6,3%. November +4,5%. December +4,4% (gennemsnit +5,1%)
2 0 0 9 HELE ÅRET (månedsgennemsnit for hele året 2009 på +0,3%)

2 0 1 0 1. kvartal: Januar -2,6%. Februar -2,1%. Marts -0,5% (månedsgennemsnit -1,7%)
2. kvartal: April -0,2%. Maj -0,6%. Juni -1,0% (månedsgennemsnit -0,6%)
3. kvartal: Juli +0,4%. August +1,5%-. September +1,7% (månedsgennemsnit +1,2%)
4. kvartal: Oktober +2,0%. November +2,5%. December +3,5% (månedsgennemsnit +2,7%)
HELE ÅRET (månedsgennemsnit for hele året 2010 på +0,4%)
2. HALVÅR (månedsgennemsnit for 2. halvår 2010 på +2,0%)
2011 1. kvartal: Januar +2,4%. Februar +3,2%. Marts +2,8% (månedsgennemsnit +2,8%)
2. kvartal: April +3,5%. Maj +4,6%. Juni +5,4% (månedsgennemsnit +4,5%)
3. kvartal: Juli +4,1%. August +3,3%. september +3,1% (månedsgennemsnit +3,5%)
4. kvartal: Oktober +4,7%

Prisstigninger på fødevarer siden december 2010 har presset de samlede forbrugerpriser op med +2,8% i oktober. Prisstigningerne i 2008 sendte forbrugerne som en flodbølge i armene på discount med en vækst i 2008 på 12,5%. . Fødevarepriserne er som månedsgennemsnit i år steget med +3,7% i årets første 10 måneder.

Omsætningen i kroner i kasseapparaterne faldt i føde- og dagligvaresektoren med 1,9% i 2009 i forhold til 2008. Men i 2010 blev det til en stigning på +1,1% i forhold til 2009 i føde- og dagligvaresektoren reddet i hus af stigende priser i 2. halvår med en fremgang i december sidste år på +4,6% i kroner i kasseapparaterne. Den samlede detailhandel steg med beskedne 0,2% i 2010 i forhold til 2009 i kroner i kasseapparaterne.

Tal fra Danmarks Statistik for discount viser for året 2008 en stigning på 13,2%. 2009 en stigning på +4,6%. Og i 2010 en stigning på 5,8%. Altså i forhold til årene før. Et vækstdyk for discount siden 2008. Derfor med stadig flere discountbutikker en øget bissehård priskonkurrence på fødevarer. Men nu samlet set på et højere prisniveau med fortsat stigende/højere priser som i de seneste måneder. I årets første 8 måneder i år steg discount igen markant nu med 9.0% i fremgang i forhold til de første 8 måneder sidste år.

Den samlede detailhandel gik i 2010 kun frem med beskedne 0,2%. I 2. halvår blev det til en en fremgang som månedsgennemsnit på +0,9% hjulpet i hus af en fremgang på +3,5% i november og +1,6% i december. De 3,5% højere fødevarepriser i december var med til at hæve hovedbranchegruppen: “Føde- og dagligvarer” til en fremgang i december på +4,6% og den samlede detailhandel i december til en fremgang til +1,6%.

I januar-september 2011 blev det til en fremgang på +2,4% for gruppen: “Føde- og dagligvarer” og for den samlede detailhandel en fremgang på 0,8% i kroner i kasseapparaterne. Vækst i fødevarepriserne sammen med prisstigninger i det hele taget og forbrugernes nervøsitet for den politiske/økonomiske udvikling herhjemme og i udlandet begrænser mange forbrugeres muligheder for og lyst til køb af udvalgsvarer – nyt tøj, beklædning, fodtøj, isenkram o.s.v. i årets sidste måneder – og dermed måske især også under julehandlen

Mere og mere relevant (en TAL-opdateret/redigeret gentagelse):
Stigende priser, søndagskrigen om kunderne og økomomisk usikkerhed kan
trække tæppet væk under alt for mange specialbutikker med udvalgsvarer og andre
mindre og mellemstore butikker med fødevarer her i 2011 - Især i YDRE-DANMARK.
Prisstigningerne redder ikke føde- og dagligvaresektoren fra en øget butiksdød. Det sørger kampen om søndagskunderne med den nye lukkelov styret af stordetailhandlens kæder så rigeligt selv for på længere sigt. Med flere søndage stiger overkapaciteten mærkbart. Flere søndage betyder jo ikke flere kroner i forbrugernes lommer, men primært øgede samlede omkostninger i detailhandlen. Derfor vil kampen fra stordetailhandlens dagligvarekæder for at tømme forbrugernes tegnebøger i stigende grad gå på bedst mulige søndagstilbud kun gældende søndag. Når kunderne så først er kommet for tilbuddene, så fyldes vognen med så meget andet både i fødevarer og i non food (udvalgsvarer)

Det vil i høj grad gå ud over og går ud over specialhandelen med fødevarer. Hårdest ramt sidste år 2010 i henhold til Danmarks Statistik og set i forhold til 2009 var:

Frugt- og grøntforretninger med en tilbagegang på 15,6%
Fiskehandlere med en tilbagegang på 11,4%
Bagere med en tilbagegang på 6,3%
dertil
Tobakshandlere med en tilbagegang på 16,2%
mod
Slagtere, der holdt skansen med en beskeden fremgang på 0,7% (hjulpet af supermarkeds-skandalerne)

I JANUAR-AUGUST i år var der i forhold til samme periode sidste år tilbagegang for:

Frugt- og grøntforretninger med –30,1%
Fiskehandlere med –13,2%
Bagere med -7,3%
Tobakshandlere med –3,4%
mod
Slagtere, der holdt skansen med en beskeden fremgang på 1,0%

Det kan fremover ikke undgå at betyde problemer med længere til indkøb for mange – især ældre - med færre specialbutikker med fødevarer især i mindre og mellemstore byer og handelsområder – især i YDRE-Danmark.


Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16