Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Detailhandlen gik samlet frem med 1% i september

DANMARKS HANDELSSTANDSFORENINGER
Bent Aarrebo Pedersen,HD, formand, Vestre Messegade 9a, 2650 Hvidovre
Telefron 36 47 01 28 23 23 00 28 aarrebo@adr.dk

NOTAT vedr. januar-september baseret på de nyeste værdiindeks (kroner) for brancher fra Danmarks Statistik for årets første 9 måneder sammenholdt med de samme 9 måneder sidste år - bearbejdet og kommenteret af Bent Aarrebo Pedersen

Detailhandlen gik samlet frem med 1% i september og i årets første 9 måneder med 0,8% i forhold til de samme måneder sidste år

Højdespringer i september blev: 1. Butikker med ure/guld og sølv med +24%

Højdespringere januar-sept. blev: 1. Lædervarer med 13,9% . 2. Anden detailhandel med fødevarer i specialforretninger med +13,4%. 3. Dyrehandlere med +12,9%

Bundskrabere blev: 1. Stofforretninger med en tilbagegang på 29,8% og
2. Frugt- og grøntforretninger med en tilbagegang på 29,0%

BIi`r det til en svær gave-jul i år – Ny trend: ANTI-ALKOHOL????
1/4 af dræbte ved bilulykker skyldes alkohol. En unersøgelse offentliggjort i DR TV viste, at 4 ud af 10 vil vælge en spændende alkoholfri gløgg, hvis det er muligt her op til Jul. Vi er midt i en ANTi-TOBAK og en ANTI-FORBRUG trendperiode. Vil vi danskere fortsat omlægge forbruget, spare på forbruget og spare op, som de sidste par år?? .

Og i givet fald vil den næste TREND blive ANTI-ALKOHOL, for det kan jo give pæne besparelser i mange familier og dermed bedre mulig for at øge andet forbrug bl.a. til julegaver til børn, uden at forbruget kammer over igen som under forbrugsfesten.

Forbruget af vin/spiritus er jo steget pænt i mange familier de seneste 20 år. Er vi på vej til endnu en forbrugsomlægning med en ANTIK-ALKOHOL TREND??

S e p t e m b e r
Den samlede detailhandel oplevede i september en fremgang på 1%. Dog en ringere udvikling end prisudviklingen på omkring +3%. Sidste år i september var også 1%-vækst i butikkernes kasseapparater.

I september i år oplevede købmænd og døgnkiosker en fremgang på 3%, supermarkeder 0-vækst, discount, +10% og anden detailhandel fra ikke specialiserede forretninger (herunder varehuse og stormagasiner) minus 7%.

For de 7 specialbrancher med fødevarer blev det gennemsnitligt til 0-% – holdt nede af en tilbagegang for frugt- og grønt på 26%, fiskehandlere med 0-vækst, bagere på -4%. Slagtere oplevede i august en fremgang på 2%.

For de 30 specialbrancher med udvalgsvarer m.v. blev det til en gennemsnitlig brancheudvikling på –2,6% – bedst gik det for butikker med ure, guld og sølv med +24%, dårligst gik det for butikker med stoffer, garn, broderier m.v. med en tilbagegang på 26%

Årets første 9 måneder: Januar-september:

Den samlede detailhandel gik i de første 9 måneder frem med 0,8% set i forhold til de samme 8 måneder sidste år. En fremgang langt under prisstigningerne i samme periode på omkring 3%.

For supermarkeder og varehuse m.v. i årets første 9 mdr.
blev det for de 4 branchergrupper: Købmænd og døgnkiosker til +1,0%, supermarkeder til –1,2%, discount til +10,0% og anden detailhandel fra ikke specialiserede forretninger (herunder varehuse og stormagasiner) til –2,8%. I årets første 10 måneder steg forbrugerpriserne for “Fødevarer og ikke alkoholiske drikke” som månedsgennemsnit med 3,7%

For de 7 specialbrancher med fødevarer i årets første 9 mdr.
blev det til en gennemsnitlig branchetilbagegang på 4,3%. Bedst gik det for gruppen: “Anden detailhandel med fødevarer i specialforretninger” med en vækst på +13,4%. Dårligst gik det for frugt- og grøntforretninger med en tilbagegang på -29,0%, fiskehandlere tilbage med –12,5%, bagere med –7,0%. Slagtere klarede skærene med en beskeden fremgang på 1,3%.

Kampen om kunderne i dagligvaresektoren er gået hårdt ud over specialforretningerne med fødevarer. Og det bliver med måske fortsat forbrugsopbremsning og mere søndagsåbent hos stordetailhandlen værre endnu med mange butiksophør til følge blandt specialbutikker med fødevarer, kiosker, købmænd og brugser i8sær i YDRE-områder og mindre byer.

For de 30 øvrige specialbrancher med udvalgsvarer i årets første 9 mdr.
blev det til en gennemsnitlig branchetilbagegang på –1,7%. Bedst gik det for lædervarer med +13,9%, dyrehandlere med +12,9% og cykelhandlere med +11,7%. Dårligst for detailhandel med “kjolestoffer, garn, broderier m.v.” med en tilbagegang på 29,8% mod en vækst sidste år for hele året på 21,9%.

7 ud af 41 brancher med en fremgang på over 8%

1. Lædervareforretninger +13,9%
2. Anden detailhandel med fødevarer i specialforretninger +13,1%
3. Dyrehandlere +12,9%
4. Cykelhandlere 11,7%
5. Forhandlere af gaveartikler og brugskunst +10,0%
6. Discount (fødevarer) +9,1%
7. Detailhandel med elektroniske husholdningsapparater +8,8%

9 ud af 41 brancher med en tilbagegang på over 10%
(22 ud af de 41 brancher havde tilbagegang)

1. Detailhandel med kjolestoffer, garn og broderier m.v. -29,8%
2. Frugt- og grøntforretninger -29,0%
3. Blomsterforretninger og plantecentre -17,1%
4. Forhandlere af lystbåde og udstyr hertil -17,0%
5. Detailhandel med musik- og videooptagelser -15,6%
6. Fiskehandlere –12,5%
7. Forhandlere af musikinstrumenter -11,8%
8. Fotoforretninger -11,4%
9. Detailhandel med andre varer i.a.n -11,6%

Bli`r det til en svær GAVE-JUL i år???
Får vi et veritabelt storcenter- og kæde-hundeslagsmål om julehandlen???

Det politiske hundeslagsmål har sat forbruget skakmat. Detailhandlen risikerer at komme skidt ud af året. Et spørgsmål om det overhovedet er til at redde julehandlen. Og dermed redde 1.000-vis af butikker fra butiksdøden næste år. Nervøsitet for, at den nye regering taber detailhandlen på gulvet resten af året, vil givet sætte et veritabelt og uhørt kæde- og center-hundeslagsmål igang om jule- og Nytårshandlen foruden om vinterudsalget.

Der er stor usikkerhed hos forbrugerne. De har holdt igen. Sparet op. Køb og smid-væk æraen er død uanset stigende opsparing i mange familier. De senere års julehandel har været en spare-jul. Mange familier kan godt give sig selv en bedre gave-jul i år. Tør de det, er det store spørgsmål for detailhandlen. Økonomisk er der intet til hinder herfor i mange familier. Dertil henter øget genbrug og internethandel også omsætning fra de fysiske butikker.

Det bliver en lang sej fælles kamp for os alle at skabe ny tillid til og genoprette Danmark som velfærdssamfund og dermed ny vækst i detailhandlen. Evner nutidens politiske ledere – det nye folketing – at være i front hermed ???? Det tvivler mange forståeligt på lige nu.


Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16