Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Hvad er Smalltalk?

De gamle dyder begynder at vende tilbage i butikkerne. Med smalltalk skal personalet lærer at begå sig over for kunden, der skal føle sig velkommen. Det skal være en oplevelse at besøge din butik. Men personalet skal være oprigtig og ærlig. Frem for alt skal de være nærværende og oprigtig. Positiv nygerrighed med smil og et glimt i øjet er godt. Men lad nu være med at være anmassende. Få her et par tip til, hvordan du kan anvende smalltalk i salgsarbejdet.

De gamle dyder
De gamle købmandsdyder er vendt tilbage til detailhandelen. Nu skal personalet lære at tale til kunderne, så de føler sig hjemme og føler sig som kunde. Men ikke alle er lige gode til det. Smalltalk med kunderne er en del af salgsarbejdet. Det er her du får den gode kontakt med kunden. Men du skal ikke spille skuespil. Du skal vise oprindelig interesse for din kunde. Du skal have lyst til at skabe en god stemning.

Guide til smalltalk
Er du eller dit personale ikke så god til det, så prøv at få fat i følgende bog:

  • Birgitte Sally: Tag Kontakt – Guide til smalltalk , udgivet af Gyldendal Business.

Middel til at skabe kontakt
Nu må du måske også lige lære at beherske dig, for ikke alle kunder er modtagelig for smalltalk. De vil helst være i fred.
Smalltalk er personligt, intimt og handler om almindeligheder. Det er simpelthen et middel til at skabe kontakt med andre.

Når du taler med kunder, skal du undgå sladder, politik og religion.

Kunden har ikke altid ret
Dengang hed det Butiksorientering og Handelslære. Da gennemgik vi også de forskellige kundetyper. Ja og ikke alle kunder bliver behandlet ens. Sådan kan det nu engang ikke være. Og myten med, at kunden altid har ret. Den holder heller ikke.

Men det kunne jo være sjovt at finde ud af, hvem kunden er, og hvad du skal gøre. Og hvem er du selv?

Nærværende og oprigtig
Det handler om kropssprog, og det at få øjenkontakt. Det gælder om, at finde et punkt, hvor alle kan være med. Det handler om at skabe menneskelig kontakt og vise interesse for andre. Og det handler om at være nærværende og oprigtig i sin tilgang til andre.

Den positive nysgerrighed er også vigtig. Den viser, at du er interesseret i den andet menneske. Brug øjne og ører.
Humor er også en genvej til kontakt. Men ikke alle behersker dette. Et smil, et glimt i øjet og en sjov replik, ja så når man langt. Men pas på, Humor kan godt misforstås.

Kan du genkende dig selv som kunde og som sælger?

Den tavse:
Dem tavse lukker alle forsøg på samtaler. Hvis han bliver spurgt, hvad han har lavet i weekenden, svarer han: Ingenting. Her kan du spørge ind, man pas på, at du ikke bliver vandfaldet. Bolden skal stadig spilles.

FBI – agenten:
Han pumper løs med et bombardement af spørgsmål, så du føler dig forhørt. Han giver ikke plads til, at du kan give længere svar, for hvert spørgsmål udnyttes til et nyt spørgsmål. Han taler ikke om sig selv, men stiller udelukkende spørgsmål, hvor du ofte kan svare ja eller nej. Møder du en FBI – agent, så stil ham åbne hv – spørgsmål for at folde samtalen ud. Forsøg at sænke tempoet. Hvis du selv havner i rollen, så indstil skydningen og kommenter i stedet for at stille spørgsmål.

Rådgiveren:
Her har vi en person, der har et arsenal af løsninger på alle problemer: ”Du skal bare – Hvad nu, hvis ….osv. Hun kan løse alt, også selv om du ikke ønsker løsninger. Havner du hos hende, så sig lige ud, at du ikke har brug for alle de gode råd. Giver du tit gode råd, så tænk over, om andre egentlig har bedt om det.

Kloge Åge:
Der er ingen grænser for, hvad han ved. Han har svar på alt, gerne den rigtige løsning. Står du over for Kloge Åge, så er humor det bedste våben. Dril ham lidt med al hans viden. Har du en tendens til selv at være Kloge Åge, så vær opmærksom på, at fortælle, at det her er blot din personlige mening. Spørg de andre: Hvad mener du?

Trumferen:
Han minder om storpraleren, men han praler ikke. Han er lidt klogere, lidt hurtigere og lidt mere interessant. Han er ikke opmærksom på, at han fornærmer andre, fordi han stjæler fokus fra andres historie. Han tror, han er indlevende, fordi han lytter. Men han lytter mest for at kunne sige: ”Jeg ved, hvad du mener”. Jeg har også engang …..”. Er du selv en trumfer, så vær lidt mere tilbageholdende. Pas på, at du ikke stjæler billedet. Overvej, om du vil dialog og kontakt.

Vandfaldet:
Vandfaldet kan være stille i starten, men når først hun kommer i gang, så snakker hun i et væk. Hun er typen der, når hun først kommer i gang, fuldstændig tager kontrollen over samtalen. En tommelfingerregel er ikke at tale mere end et par minutter af gangen. Så bør bolden spilles videre. Har du selv en tendens til at tale meget, så tænk over balancen mellem at lytte og spørge.

Afbryderen:
Her er en person med et højt energiniveau, der siger sin mening og er frygtelig utålmodig. Derfor fejer han sin modpart af bordet med sin mening. Er du kommet i kløerne på en afbryder, så gør personen opmærksom på, at du gerne vil tale færdig. Taler vi om dig selv, så husk, at det ikke er de andre, der taler langsomt. Øv dig i at holde mund. Måske siger folk noget spændende til slut.

Kilde:
www.sallykommunikation.dk


Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16