Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Amagerbrogades skæbne afgjort

Der nu afsat 40 millioner kr. til første etape af ”renoveringen” af Amagerbrogade. Politikerne mener, at det modsat detailhandlerne selv vil gavne dem. De henviser til skrækeksemplet – Nørrebrogade. Her udtaler formanden for Nørrebro Handelsforening: Det har ikke været lykken for os – Det har været uendelig smertelig. Nogle politikere indrømmer, at det er en ideologi, at forbedre fremkommeligheden for gående, cyklende og den kollektive trafik. Det er jo fint nok, men hvorfor skal detailhandelen betale for dette?

Projektet betyder butiksdød
Et flertal af politikere i Københavns Kommune har nu afgjort Amagerbrogades skæbne. Cyklisterne klapper i hænderne, men det gør vores kollegaer i butikkerne derude ikke.
Tom Fuglevig, formand for Ama`r – Butikkerne mener, at det bliver lidt af en katastrofe. Det 120 millioner kroner dyre projekt vil betyde butiksdød.

Nørrebro: Det har ikke været lykken for os
Butikkerne er pressede nok i forvejen af storcentrene Fisketorvet og Fields. Formanden mener, at flere nu vil tage turen til disse steder, hvor der er masser af p – pladser.
Og han mener, at Nørrebrogade er et skrækeksempel. Og netop her siger formanden for Nørrebro Handelsforening, Hans Mejlshede: 

  • Det har ikke været lykken for os

Uendelig smertelig
Nørrebro Handelsforening har ikke tal på, hvor mange butikker der har drejet nøglen om, grundet tvangsomlægningen, som Nørrebro Handelsforenings formand udtrykker det. Men han understreger at omstillingen har været 

  • uendelig smertelig

Politikere: Det bliver et gode for detailhandelen
Men nu er beslutningen taget. Halvdelen af biltrafikken skal ledes væk fra Amagerbrogade.

Renoveringen vil give bedre plads til gående, cyklister og brugere af den kollektive trafik og mindre plads til bilisterne. Dette mener politikkerne bag budgettet vil blive et gode for detailhandelen, modsat detailhandelen selv. Og partierne er SF, Socialdemokraterne, Det Radikale Venstre, Enhedslisten og Liberal Alliance.

Det kneb med orientering og Kommunikation
Både lokalrådene og handelsforeningen giver også udtryk for bekymring for ombygningsfasen. Og som vi tidligere har beskrevet her på siden havde detailhandelen på Nørrebro også store problemer med dette. Det kneb gevaldigt med orientering og kommunikation fra Københavns Kommune.

Ikke en ny Nørrebrogade
Men åbenbart har man lært af fejltagelserne på Nørrebro, for det forlyder, at Amagerbrogade ikke bliver en ny Nørrebrogade.

Gentofte: Støj og forurening bliver sksporteret
I Gentofte er man heller ikke begejstrede for planerne. Planerne med Amagerbrogade og den ydre del af Nørrebrogade vil i høj grad præge Gentofte Kommune. Her mener man, at Københavns Kommune eksporterer trafik, støj og forurening til andre kommuner.

Biler ikke bandlyst på samme måde
Meget tyder på, at biler på Amagerbrogade åbenbart ikke bliver bandlyst på samme måde som på Nørrebrogade. Politikere udtaler endog også, at der skal skabes bedre p – pladser.

Er det ikke gået for meget ideologi i det?
Spørgsmålet er om det ikke er gået for meget ideologi i politikernes kamp for cyklister, gående og den kollektive trafik. En ideologi, der kan betyde endnu mere butiksdød end den vi har set på Nørrebrogade. Og politikerne vil stadig ikke erkende, at det er den ideologi, der fører til butiksdød.

De bilder stadigvæk deres vælgere ind, at det er den generelle krise, der er skyld i dette.

Ved tidligere lejligheder har overborgmesteren talt for, at der skulle gøres noget for hele Københavns erhvervsliv.

Her på www.norrebro.dk har vi tidligere indgående beskæftiget os med Den tabte kamp for detailhandelen på Nørrebrogade.

  • Læs også artiklen: Bilerne væk fra Amagerbrogade

Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16