Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Er I i lommen på Metroselskabet?

To beboere, som er nabo til byggepladsen ved Nørrebroparken har henvendt sig her til siden. De mener, at siden er i lommen på Metroselskabet, fordi vi lejlighedsvis bringer informationer fra de forskellige byggepladser på Nørrebro. De to beboere har ikke meget til overs for Teknik – og Miljøforvaltningen. De kan ikke holde de natlige forstyrrelser ud, men ingen vil købe deres støjplagede lejligheder. Kære beboere, vi er ikke i lommen på nogen som helst. Hermed bringer vi jeres klage videre.

To henvendelser fra borgere
Vi har fået to henvendelser på artikler omkring Metroselskabet. Og det er fra naboer til an af byggepladserne på Nørrebro. De to spørger:
Er jeres hjemmeside i lommen på Metroselskabet?
De to henvendelser peger på en række problemer med at være naboer til en sådan byggeplads.

Aftale med Metroselskabet
Vi mener, at vi her på siden objektiv forholder os til fakta. Vi har også en aftale med Metroselskabet om, at de løbende fortæller om udviklingen på Metro – byggepladserne. Og den aftale er vi glade for. Detailhandlere kan tage deres forholdsregler, hvis der pludselig sker ting og sager, der kan få følger for trafikken.

Kaos ved anlæggelse af Nørrebrogade
En sådan aftale var det ikke mulighed for, at få med Københavns Kommune, da der skete en regulering af Nørrebrogade.
Som det vil være læserne bekendt, har vi også ved tidligere lejligheder beskrevet, at manglende kompensation har fået detailhandlere og andre erhvervsvirksomheder til at lukke.

Bliver en gevinst for Nørrebro
I Nørrebro Handelsforening er vi sikker på, at Metroen kan være en gevinst for detailhandelen på Nørrebro, når den står færdig

Fagforeninger afvist
Man kan så undre sig over, at Københavns Kommune og Staten tillader uorganiseret arbejdskraft til 64 kr. i timen. Det virker dobbeltmoralsk, når man betænker, at man i Folketinget taler om, at man vil social dumping til livs.
Her troede vi, at man stillede krav om, at ingen arbejdere var ansat på dårligere vilkår end de danske vilkår. Det er jo et helt forkert signal at sende.

Fra Metroselskabets side, fortæller man, at man ikke har indflydelse på underleverandørers kontrakter med deres ansatte.

Og nu dukker meldinger frem, at fagforeninger, der ville tegne overenskomst er blevet afvist. Det er et skævt signal at sende.
Endnu mere overraskende er det, at diverse tilsyn i forbindelse med Metro – arbejdet ikke har været klar over disse forhold.

Tillidsmænd fyret
Vi har fra vore to læsere fået tilsendt materiale, der viser, at flere tillidsfolk er blevet fyret fra byggepladserne, fordi de havde påpeget sikkerhedsmangler. Det har været problemer med entreprenøren Trevi.
Et blad Trevi – Nyt, der har beskrevet forholdene, har således været forsøgt beslaglagt af ledelsen. Og flere tillidsmænd skulle være blevet fyret.

Det buldrer natten løs
Naboer har følt, at der hersker lovløshed på byggepladserne. Tidligere har vi beskrevet, at selskabet ikke overholder reglerne m.h.t. støj.
Vores to læsere, der bor i nærheden af Nørrebroparken fortæller, at man buldrer løs natten lang. De har ikke meget til overs for Teknik – og Miljøforvaltningen erkender de over for www.norrebro.dk.
De havde hørt noget om, at der skulle gives varsler, men som de siger, dem havde de ikke set meget til. De slipper afsted med mange ulovligheder, hævder de to over for denne side.

Overvejer at rejse sag
De to, der ønsker at være anonyme overvejer, at rejse en sag. De vil ikke finde sig i mere. Det handler om hensynet til hovedstaden kontra hensynet til byens beboere.
Om det så er for at blive hurtigere færdig, at man tager natten til hjælp, er det ikke lykkes for www.norrebro.dk at finde ud af.

Ingen vil købe de støjplagede lejligheder
Kraftig spotlys, bippende og larmende kraner, gravemaskiner og lastbiler. Ofte vågner man midt om natten, børnene græder og sengen ryster. Larmen og vibrationerne ødelægger beboernes døgnrytme. Flere beboere har givet udtryk for, at de vil sælge deres lejlighed. De kan simpelthen ikke holde til det mere. Men ingen vil købe deres støjplagede lejligheder.

En ny linje?
Måske vedtager politikerne en ny linje fra Københavns Hovedbanegård ned gennem Sydhavnen til trafikknudepunktet Ny Ellebjerg. Anlægsudgifter i den forbindelse vil ligge på 4,6 – 6 milliarder kroner.

Starter i 2018
Sådan som det ser ud nu, så starter Metrocityringen i 2018 med 17 stationer på en cirkel gennem Indre By, Brokvarterne og Frederiksberg. Det er den såkaldte M3.
M4 er den såkaldte Nordhavns – Metro. Den forventes at åbne året efter.

Vi ligger ikke i lommen for nogen som helst
Kære beboere tak for jeres henvendelse, som lovet har vi hermed frembragt jeres klage. Men nok engang. Her på siden ligger vi ikke i lommen på nogen som helst.

Www.norrebro.dk indeholder ca. 125 artikler om trafik og infrastruktur samt mangel på samme. Vil du læse om Metroen så se her: 

  • Status på Ydre Nørrebro (2006) 
  • Trafikkaos (2006) 
  • Lad os få en brugbar Metropol (2007) 
  • Hvordan går det med trafikken? (2007) 
  • Er kollektiv trafik – et alternativ? (2009) 
  • Inden Metroen på Nørrebro (2010) 
  • Myldretid (2011) 
  • Gør man det rigtige ved Trafikken? (2011) 
  • Metro forandrer Nørrebro (2011) 
  • Byggerod ødelægger butikkerne (2012) 
  • En afsporet Metro (2012) 
  • Den kollektive trafik skal frem (2012) 
  • Metroselskabet skal vel overholde loven (2012) 
  • Nyt fra Metroselskabet: 
  • Oktober 2011 
  • December 2011 
  • Februar 2012 
  • April 2012 
  • August 2012 
  • Oktober 2012 
  • December 2012

Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16