Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Nørrebrogade var engang mangfoldig

Før 2008 var det sjovt at drive detailhandel på Nørrebro. Har var mangfoldighed og her var farver. Siden er det gået tilbage. Et flertal af politikere bilder befolkningen ind, at det skyldes, at detailhandlerne ikke formår at tilpasse sig. En evaluering fra Københavns Kommune skamroser sig selv. Også Lokaludvalget er tilfreds. Men hvordan ser realiteterne ud? Utroligt er det også, hvad man kan få ud af statistikker og tal. Hvis man vil, kan man altid få det til at se pænt ud. Virkeligheden på Nørrebrogade er en helt anden. Nu frygter detailhandlerne for anden del, med en bussluse. Siden 2008 har politikerne talt om dialog med detailhandelen. Hvor bliver den egentlig af?

Cykel – motorvej
Engang var Nørrebrogade, Danmarks største handelsplads. Og Nørrebro Handelsforening var Danmarks største handelsforening. Sådan er det slet ikke mere. En af Københavns vigtigste indfaldsveje er ved at blive omdannet til cykel – motorvej. Og det har de handlende kunnet mærke.
En evaluering er netop blevet foretaget, og næsten alle er glade. I hvert fald et flertal af politikere i Borgerrepræsentationen, de lokale beboere og Lokaludvalget. 

  • Antallet af biler på Dronning Louises Bro er faldet med 60 pct. 
  • Antallet af cyklister på Dronning Louises Bro er steget med 20 pct.
  • Antallet af fodgængere på Dronning Louises Bro er steget med 60 pct
  • Buspassagerer har reduceret rejsetiden med 10 pct.

Handler det virkelig om sund fornuft?
Politikerne har gang på gang fortalt, at det handler om sund fornuft, at satse på ren luft, mindre støj og mere plads til Nørrebros befolkning på bekostning af biler.
Strøggader sikrer masser af kunder, siger politikerne og sammenligner med Strøget inde i Indre By. Intet kan være mere forkert.

Politikere har aldrig hørt om gennemkørende cyklister
Politikere taler om gennemkørende bilister. De har aldrig hørt om gennemkørende cyklister, der ikke stopper op for at handle lokalt. Især to gange om dagen myldrer Nørrebrogade med cyklister til og fra arbejde. De tager næppe 20 liter maling, 5 pakker printerpapir eller en uges forbrug af fødevarer med på cyklen.

Det er ikke trafikreguleringen, der har skylden!
Men Nørrebrogades detailhandlere er ikke tilfredse. Et utal af butikker er lukket, flyttet eller gået konkurs. Allerede inden man foretog trafikreguleringen advarede Nørrebro Handelsforening mod konsekvenserne. Men politikere fejrede alt kritik af bordet med 

  • I er også imod miljøforbedringer 
  • Det er meget værre andre steder 
  • Det er ikke trafikreguleringen, det er krisen og nethandelen

Nu bruger de også lukkeloven
Som nyeste argument, har man så brugt lukkeloven.
Det er disse ting, der ifølge politikerne er skyld i dårligdommen for butikkerne på Nørrebrogade.

Man kan jonglere med tal og statistikker
Rapporten beskæftiger sig ikke så meget med, hvilke butikker, der er lukket i perioden eller hvordan butikshandelen har det.
Det er utroligt, hvordan man kan jonglerer rundt med tal og statistikker.
Rapporten beskæftiger sig heller ikke med hvilke andre gader, der er blevet belastet af mere trafik. Trafikken på en del gader er steget markant. Og mon ikke forureningen for nogle beboere på Nørrebro føles mere markant.

Detailhandlere belæres af politikere
Og lige som Klaus Bondam dengang, belærer embedsmænd og politikere Nørrebrogades detailhandlere om, at de skal tilpasse sig til de nye tider – nemlig på gående og cyklende. Detailhandlerne skal finde sig i kritik på, at de er for dårlige til at omstille sig. Man skal bare kigge på restaurations – og Cafélivet. De klarer sig fint, siger politikerne. Men gør de nu også det?

Jamen, vi vil da også lytte
Og så er det sandelig også nogle, der mener at Amagerbrogade bliver det meget værre. Trods dette fortsæter man med planerne om at indrette de store gader til cykelgader. Snart bliver det netop Amagerbrogade og snart også Østerbrogade. Detailhandelens dårlige erfaringer på Nørrebrogade får ikke de fleste politikere til at ændre på dette forhold.

Lige som i Klaus Bondams tid, får man så at vide fra politikerne: 

  • Jamen vi skal da også lytte på detailhandelens ønsker

Og lige så lidt sker der. Når Nørrebro Handelsforening gennem egne undersøgelser påpeger omsætningsnedgang, ja så får man at vide, at man er manipulerende.
Ja selv formanden kan fremvise en omsætningsnedgang på 30 pct. i sin butik på Nørrebrogade, men en tilsvarende fremgang på Østerbrogade.
Selv dette negligere tilhængerne af cykelgaderne.

Nu er det ikke kun politikere, der mener, at foreningen er manipulerende. Visse dele af medierne er heller ikke på foreningens side. De skamroser politikernes initiativer for en forbedring af cyklisternes forhold.

Der mangler kunder på Nørrebrogade
Der mangler simpelt hen kunder på Nørrebrogade. Det viser butikkernes kasseapparater. Antallet af kasseboner matcher slet ikke det antal, der var dengang, det var sjovt at være detailhandler på Nørrebrogade.
Men politikerne fortæller, at der er kommet mange flere kunder på Nørrebrogade, men detailhandlerne har endnu ikke set dem.
Dengang kunne man mærke storbyens puls. Der var mangfoldighed og spænding. Dette mangler i dag.

Detailhandel på smalkost
Nørrebro Handelsforening mister en masse medlemmer. Det skyldes medlemmer, der lukker deres butik, eller dem, der melder sig ud i protest, fordi de mener, at foreningen ikke har gjort nok for at forsvare deres interesser.
Kunder fra andre bydele bliver væk. Alt i mens fryder Storcenterene sig. De kan byde på masser af p – pladser.
Forholdene for butiksejerne på Nørrebro er de værste nogensinde. Mange lever på smalkost.

Det ser skidt ud for detailhandelen
Det kan da godt være, at trafikken støjer mindre, og at antallet af uheld er faldet. Kommunen fortæller så glædestrålende, at bydelen har fået flere virksomheder, men glemmer at nævne, alle de butikker, der er lukket eller ved at lukke. Det ser skidt ud for detailhandelen på Nørrebro.

Tag dog en tur på Nørrebrogade
Hvorfor tager politikerne en tur ned ad Nørrebrogade, både på den sanerede og den ikke – sanerede del af Nørrebrogade? Her er masser af tomme butikker. Det er ikke mange, der tør prøve lykken på gaden. Udviklingen er blevet langt værre, end detailhandelen frygtede.

Kaotiske forhold i vente
Fra oktober 2008 måtte butikslivet på Nørrebrogade også lide under diverse trafikforsøg og kaotiske byggeprojekter på gaden. Og her kneb det gevaldig med informationer fra Københavns Kommune omkring alt det byggerod, det forudsagde. Dengang gik og cyklede man zigzag gennem Nørrebro.
Nu frygter detailhandelen fra Nørrebros Runddel op til Nørrebro Station, at de skal gennem de samme kaotiske forhold. Og snart skal man også vende sig til en bussluse under Højbanen.

Forhold jer til realiterne 

  • Hvorfor forholder de fleste politikere sig ikke til realiteterne? 
  • Og hvorfor bilder man befolkningen ind, at alle busser er miljøvenlige 
  • Bussernes hurtigere fremkommelighed er kun blevet forbedret, fordi man har nedlagt nogle stoppesteder, hvorfor fortælles dette ikke?

Hvordan måler man en udvikling?
Lokaludvalget er glade. Forholdende for 90 pct. af brugerne af Nørrebrogade er blevet bedre. Men er det sådan man måler udviklingen?
I den omtalte undersøgelse, har man jongleret så meget med tallene, at det kun fremgår, at der er blevet fire butikker mindre. Ja man er smart, når man konkluderer:

  • Tilsyneladende har trafikomlægningen ikke haft hverken stor positiv eller negativ effekt på erhvervslivet på Nørrebrogade.

Vil det traditionsrige loppemarked lukke?
I efteråret 2008 forudsagde Klaus Bondam, det store projekt ville skabe stor fremgang for detailhandelen på Nørrebro. Han ville også skabe bedre forhold for Nørrebro Handelsforenings Loppemarked. Men han tog fejl.

Loppemarkedet har nærmest fået dårlige forhold. De lokale bodeholder klager over, at de skal betale p – afgift. Det skal de ikke hos de konkurrerende loppemarkeder. Gunnar og Inga Berling tager et enkelt år mere. Derefter vurderes det, om en af Københavns ældste og mest traditionsrige loppemarkeder skal fortsætte.

Men foreløbig åbner man den 6. april 2013.

Masser af advarsler
Nørrebro Handelsforening har gennem mange år advaret mod udviklingen. Også fornylig har vi gennem diverse medier advaret mod butikslukninger. Se også på det udvalg af artikler neden under denne artikel, som vi har brugt gennem årene. At politikere nu taler om en bedre dialog med erhvervslivet lyder lidt tomt. Man har jo for længst i vore artikler kunne se hvad vej, det gik.

Et stykke kultur forsvinder
Hver gang en butik lukker, så forsvinder et stykke kultur. Det er sjældent, medierne beskæftiger sig med dette. De er mere interesseret i, når en ny virksomhed åbner. Man glemmer også, at en butik skaber arbejdspladser. Og mange butiksejere på Nørrebro har et socialt ansvar. Mange, der måske har svært ved at finde et arbejde, får her et ståsted. Man skulle så tro, at det offentlige ville gengælde dette ved at skabe forhold for detailhandelen, så de kan overleve.
Meget hurtig glemmer de fleste politiker det faktum, at erhvervsliv skaber dynamik.

Skrevet af en cykelfanatiker
Kære læsere og tilhængere af cykel – motorveje m.m. Dette er ikke skrevet af en overvægtig detailhandler i en stor bil. Dette er for at dvæle i fordommene.
Med de forhold der bydes detailhandlere på Nørrebro kan man næppe blive overvægtig eller køre i en stor bil.

Dette er skrevet af sidens redaktør, der hver uge kører ca. 100 km på cykel, og er glad for den – har faktisk to. Ifølge kæresten er vedkommende ikke overvægtig.

Nørrebro Handelsforening har gennem tiden advaret mod udviklingen. Se blot disse artikler i vores arkiv: 

  • Nørrebrogade i forandring 1 -3 (2007) 
  • Infrastrukturen skal forbedres (2007) 
  • Trafikken på Nørrebro (2007) 
  • Nørrebrogade som cykelgade – nej tak (2008) 
  • Erhvervslivet skaber dynamik (2008) 
  • Transporten i hårdknude (2008) 
  • Biler – uønsket i København (2008) 
  • Nørrebros detailhandel har betalt nok (2008) 
  • Kaos på Nørrebro (2008) 
  • Lukning af Nørrebrogade skaber modstand blandt Nørrebros butiksejere (2008) 
  • Handelen ramt på flere områder (2008) 
  • Bliver København mere trafiksikker (2008) 
  • Underskrifter mod trafiksforsøg (2008) 
  • Skal Nørrebro miste sin mangfoldighed? (2008) 
  • Detailhandelen på Nørrebro mister omsætning (2008) 
  • Krisemøde på Københavns Rådhus (2008) 
  • Nørrebrogade er blevet et makværk (2008) 
  • Agenda 21 – hold jer til fakta (2008) 
  • Trafikforsøgets evaluering – er den demokratisk? (2008) 
  • Høringssvar vedr. trafikforsøget (2008) 
  • Besøg af Overborgmesteren (2008) 
  • Lokaludvalget og trafikforsøget (2008) 
  • Indsigelse mod trafikbegrænsningen (2008) 
  • 300 protest – streamers ulovligt fjernet (2008) 
  • Hvad sker der på Nørrebrogade? (2008) 
  • Butikkerne lukker om øret på os (2009) 
  • Butiksfolk på Nørrebro: Nu er det nok (2009) 
  • Kvælertag på Nørrebrogades butiksliv (2009) 
  • Derfor blev Nørrebrogade aldrig som Gl. Kongevej (2009) 
  • Utroværdig og manipulerende? (2009) 
  • Dengang – en stor handelsgade (2011) 
  • Nørrebro – i fremtiden (2011) 
  • Nørrebros mangfoldige handelsliv (2011) 
  • Bedre information ønskes (2011) 
  • Ophørsudsalg på Nørrebrogade (2011) 
  • Nørrebrogades indvielse (2011) 
  • Får vi en bedre Nørrebrogade (2012) 
  • Store Forandringer på Nørrebro (2012) 
  • Byggerod ødelægger butikkerne (2012) 
  • Hvor er de 15 pct. (2013) 
  • Trafikomlægning ingen succes (2013) 
  • og mange flere artikler om emnet.

Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16