Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Hvad tal kan fortælle på Nørrebrogade

15 pct. flere mennesker betyder ikke nødvendigvis 15 pct. flere kunder. I Fields er bilister velkommen. Det er de ikke på Nørrebro. 74 pct. af kunderne på Fields er bilister, på Nørrebrogade er det 20 pct. Det handler om tilgængeligheden. Cyklister mangler p – muligheder . Detailhandlere på Nørrebro skal betale afgifter for at etablere p – parkering for cyklister. Kun 210 Nørrebro – borgere har været med i undersøgelsen. Venstre mener, at kunne læse, at forureningen er tiltagende på Nørrebro. Andre læser tallene anderledes.

15 pct. flere mennesker – ikke 15 pct. flere kunder
Københavns Kommune har lavet en undersøgelse, der viser hvor godt, der står til på Nørrebro efter, at gaden er omdannet til cykelgade. Blandt andet var der politikere, der udtalte, at Indre Nørrebro havde fået 15 pct. flere kunder. Det var tal, som ingen butikker kunne nikke genkendende til.
Men nu indrømmer nogle politikere, at der færdes 15 pct. flere i gaden. Dette kan betyde flere kunder, ”men det er jo ikke en egentlig garanti for øget omsætning”.

Siden Klaus Bondam har det været Finanskrisen!!!
Nørrebro Handelsforening har konstateret massive butikslukninger på Nørrebro. Men ifølge Københavns Kommune er der kun forsvundet ni arbejdssteder. Og det er ikke omlægningen, der er skyld i butikslukninger. Siden Klaus Bondams tid har det været finanskrisen, der er skyld i detailhandelens elendighed på Nørrebrogade.

Drøner forbi butikkerne
Et større antal cyklister (20 pct.) drøner godt nok gennem gaden. Men det er jo ikke garanti for flere kunder, når de drøner til og fra arbejde. Meget belærende lød det da også fra en repræsentant fra Lokaludvalget, at nu burde butikkerne lære at satse på gående og cyklister?
De talrige cykelbutikker på Nørrebrogade har succes.

I Fields er bilister velkommen
Meget rammende siger rapporten, at 20 pct. af kunderne på Nørrebrogade er bilister. I Fields er 74 pct. af kunderne bilister. Det er fordi bilister er velkommen som kunder. Det er de ikke på Nørrebro.
Hvis der nu var de samme muligheder på Nørrebro som i Fields ville andelen af kunder i form af bilister være ganske større.
Men et flertal af politikere i København har valgt, at bilister ikke skal have lige muligheder alle steder. Allerhelst så de bilerne ude af alle de større veje i København. På den måde er de med til at skabe en konkurrenceforvridende detailhandel.

Cykelstativer burde være afgiftsfri
Undersøgelsen konkluderer, at det er relevant, at butikker sørger for gode p – forhold for cyklister. Men hvorfor skal detailhandlere så betale for, hvis du opretter en cykel – p – plads i form af afgifter til kommunen. Det ville jo være relevant, hvis man forsøgte sig med nye cykel p – former på den nye del af Nørrebrogade, uden at detailhandelen nødvendigvis skal betale for dette.
I den omtalte undersøgelse, svarer 19 pct. at de har fravalgt cyklen på grund af dårlige cykel p – forhold.

Kun 210 Nørrebro – borgere har været involveret
Flere folk på Nørrebrogade betyder ikke nødvendigvis mere omsætning. Det har det jo vist sig på Indre Nørrebro.
Baggrunden for politikernes holdning vedr. Nørrebrogade er baseret på baggrund af af interviews med 210 Nørrebro – borgere.

Cyklister handler oftere end bilister
Cyklister køber i gennemsnit for 234 kr., når de køber ind i supermarked, bilister køber i gennemsnit for 400 kr. Men det opvejes konkluderer undersøgelsen, fordi cyklister handler oftere, uden at dette dog bevises. Man henviser til udenlandske undersøgelser. Når man ser bort fra butikscentre, handler cyklister for 380 kr, pr. indkøbstur, mens bilister køber for 670 kr.

Københavnere bruger kun bilen til hver 7. indkøbstur
Undersøgelsen konkluderer, at københavnerne kun bruger bilen på hver 7. indkøbstur. Og det bliver sikkert mindre, når busslusen etableres under højbanen, og når Amagerbrogade og Østerbrogade lukkes for biler.
Men det kan være svært, at køre rundt med et par spande maling, en kasse øl, eller 5 pakker kopipar på en cykel. Derfor er det stadig mange, der gerne vil tag bilen. Men disse vælger efterhånden de bydele, hvor der endnu ikke er indført restriktioner.
Undersøgelsen indeholder ikke noget omkring bilister og p – forhold. Men det er sikkert en bevidst undladelse.

Det handler om tilgængeligheden
Der hvor der er tilgængelighed for bilister, køber disse også for mere. Se blot på Frederiksborggade. Her køber en bilist for 1.900 kr. og en cyklist for ca. 575 kr.
Hvorfor skal politikerne gøre sig til dommer over københavnernes transportbehov? De fleste veksler mellem både at cykle og køre bil, benytte den kollektive transport og være fodgængere. Det må være den enkeltes ret at beslutte, hvornår man vælger den ene eller anden transportform. Men i København er det blevet et politisk dogme.
Lav et labyrint - spil – Ud og Ind af Nørrebro
Det er ikke kun Nørrebrogade, der er problemer med. Nørrebro er blevet en labyrint af ensrettede gader med utallige svingforbud. Alle disse tiltag, vil man nu overføre til Amager.
Vittige sjæle har foreslået, at Nørrebro Handelsforening skulle udgive et labyrint – spil, der hed Ud og ind af Nørrebro.

Rundt i timevis efter P – Plads
Man kan risikere at køre rundt i timevis efter en ledig p – plads. Det er ikke særlig grønt. Det forurener. Og det kan være et behov for at bruge sin bil. Hvorfor finder man ikke nogle konkrete løsninger på infrastruktur – problemer i København.
Københavns Kommune havde alene i 2012 et overskud på 259 millioner kroner på p – kontoen.
Et flertal af politikere i Borgerrepræsentationen har endnu ikke fundet ud, at for mange københavner er en bil en simpel nødvendighed. Det gælder for eksempel for forretningsdrivende, hvor bilen er en nødvendighed, hvis de skal køre deres forretning.

Når butikker skal have varer
Og butikker på Nørrebro og andre steder skal have varer til deres butikker. For mange år siden foreslog Nørrebro Handelsforening, at man fik sine varer leveret på andre tidspunkter, så det ikke ville forstyrre trafikken. Men dette ville betyde, at butikker på Nørrebro skulle betale mere for, at få leveret deres varer end andre butikker.

40 pct. flere varebiler i København
Det er utroligt, at politikerne ikke har undret sig over, at der på 10 år er kommet 40 pct. flere varebiler i København. Dem skal der vel også være plads til. Mange af disse varebiler erstatter tung trafik, primært lastbiler. Antallet af lastbiler, som dagligt krydser hovedstadens kommunegrænse er næsten faldet til halvdelen i tidsrummet fra år 2000 til 2011.
De varer, der handles på nettet bringes også ud via disse varebiler. Således foretog danskerne 90 millioner indkøb på nettet i 2012.
Den omtalte undersøgelse har slet ikke undersøgt disse forhold, hvorfor vides ikke?
Mere forurening eller?
Og hver gang, man anfægter den omtalte undersøgelses rigtighed, får man at vide, at man har misforstået noget. Således mener partiet Venstre, at nye tal viser, at forureningen i de omkringliggende gader til Nørrebrogade har været stigende fra 2010 til 2011.
Men partiet har fået at vide, at trafikanterne på Nørrebro nu har fundet ud af, hvordan de kommer rundt, så nu er forureningen igen dalende.

Hvis du vil vide mere: Læs 

  • Nørrebrogade – næste etape 
  • Nørrebrogade var engang mangfoldig 
  • Nørrebrogade i forandring 1- 3 (2007) 
  • Trafikken på Nørrebro (2007) 
  • Nørrebrogade som cykelgade – nej tak (2008) 
  • Erhvervslivet skaber dynamik (2008) 
  • Biler – uønsket i København (2008) 
  • Kaos på Nørrebro (2008) 
  • Lukning af Nørrebrogade skaber modstand blandt Nørrebros butiksejere (2008) 
  • Handelen ramt på flere områder (2008) 
  • Underskrifter mod trafiksforsøg (2008) 
  • Skal Nørrebro miste sin mangfoldighed (2008) 
  • Detailhandelen på Nørrebro mister omsætning (2008) 
  • Krisemøde på Københavns Rådhus (2008) 
  • Nørrebrogade er et makværk (2008) 
  • Agenda 21 – hold jer til fakta (2008) 
  • Trafikforsøgets evaluering – er det demokratisk (2008) 
  • Høringssvar vedr. trafikforsøget (2008) 
  • Besøg af Overborgmesteren (2008) 
  • Lokaludvalget og trafikforsøget (2008) 
  • Indsigelse mod trafikbegrænsningen (2008) 
  • 300 Protest – streamers ulovligt fjernet (2008) 
  • Hvad sker der med Nørrebrogade (2008) 
  • Butikker lukker om ørene på os (2009) 
  • Butiksfolk på Nørrebro: nu er det nok 
  • Kvælertag på Nørrebrogades butiksliv (2009) 
  • Derfor blev Nørrebrogade aldrig som Gl. Kongevej (2009) 
  • Utroværdig og manipulerende? 82009) 
  • Dengang – en stor handelsgade (2011) 
  • Nørrebro – i fremtiden (2011) 
  • Nørrebros mangfoldige handelsliv (2011) 
  • Bedre Information ønskes (2011) 
  • Ophørsudsalg på Nørrebrogade (2011) 
  • Nørrebrogades indvielse (2011) 
  • Får vi en bedre Nørrebrogade (2012) 
  • Store forandringer på Nørrebro (2012) 
  • Byggerod ødelægger butikkerne (2012) 
  • Hvor er de 15 pct.? (2013) 
  • trafikomlægning ingen succes (2013) 
  • og mange flere

Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16