Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Der bor en Bager

De 600 bagere, der er tilbage er alvorlig pressede. De 2 milliarder kroner, de omsætter for, vil discountbutikker og supermarkeder gerne have fingrene i. De største konkurrenter er netop discountbutikker og tankstationer. Netto gør nu et storstilet forsøg med friskbagt brød leveret fra Kohberg. Det skulle være betydelig bedre end det såkaldte Bake - off brød. På Nørrebros Runddel har Nørrebro - borgerne taget godt imod Lagkagehuset. Men 350 bagerier er i farezonen til at måtte lukke, ikke kun i Yder - Danmark, også i København.

Bagerier er presset
Danske håndværksbagerier er blevet alvorlig presset, efter at Netto, Lidl og Aldi er begyndt at føre friskbagt brød. Det vil dog sige, at det her er tale om det såkaldte bake - off.
Fakta er også på vej og Rema 100 får frisk brød fra en stor konditorkæde.
Alt dette betyder, at 350 af 600 bagere er i farezonen.

Er Bake - off - brød, nybagt?
Bake - off - brød er frossen forbagt brød, som får en ekstra tur i ovnen i butikken. Selv om friskheden og smagen ikke er helt den samme som hos bageren, så betyder det dog en alvorlig konkurrent til den almindelige bager.
Bagermestrene har da også vundet en sag. Man må ikke kalde Bake - Off for friskbagt. Men man må dog gerne kalde produktet for nybagt. Det er det jo bare ikke!

Brødhuse i 442 Netto - butikker
Netto er i gang med at åbne såkaldte brødhuse i sine 442 danske butikker. Planen er, at samtlige af Nettos danske butikker skal åbne et brødhus i løbet af de næste par måneder. Her kan kunderne frit vælge rundstykker, franskbrød og andet brød, der er bagt samme dag. Det er den sønderjyske brødfabrik Kohberg, der skal stå for leverancen. Her forventes der flere ansættelser. For brødfabrikken er det et tiltrængt initiativ, da den for første gang i år måtte erkende et underskud.

Underskud på 5 millioner kroner
Underskuddet er på 5 millioner kroner, og det skyldes svære prispres fra detailhandelen. Men også danskernes faldende interesse for brød spiller ind.
Konkurrencen er blevet benhård, siger man fra Kohberg. Der spilles benhårdt med musklerne og satses ensidigt på prisen. Man vil fra Kohbergs side hellere fokusere på kvalitet.
I detailhandelen er man begyndt at fokusere på butikkens egne produktioner, oftest til en billigere pris, end producenterne kan tilbyde.

Den tyske brancheorganisation BVLH mener, at supermarkederne kan tjene 10 - 30 pct. mere, hvis de vælger at sælge private label - produkter.

Forbrugerråd: Lad os få en priskrig
Det kan virke underligt, når man hører Kohbergs udlægning og så Forbrugerrådets udlægning. Herfra mener man, at konkurrencen er så lille, at man deler fortjenesten imellem sig, og at den lave kornpris på den måde ikke kommer kunderne til gode. Man mener i Forbrugerrådet, at kunderne skal handle der, hvor der er billigst, så skal de andre nok følge med.

I Forbrugerrådet mener man, at der skal kastes meget mere konkurrence ind i brød - branchen. Samtidig opfordrer de til, at Konkurrence - og Forbrugerstyrelsen til at kigge branchen efter i sømmene.

Kun 600 bagere tilbage
Nye tal fra Københavns Bagerlaug viser, at der hver uge på landsplan er en bagermester, der må lukke. Som skrevet er der i dag 600 bagere tilbage. I 1980 var der 2.500.
Tankstationer og supermarkeder er de største konkurrenter. De resterende bagerier omsætter for ca. 2 milliarder kroner, og den andel vil supermarkederne og discountbutikkerne gerne have en stor bid af.

Kan ikke konkurrere på prisen
Man kan som bager ikke konkurrere på prisen. Man må simpelthen konkurrere på kvaliteten. Hvis man ikke er bedre end Føtex, er det ikke noget at gøre.
Bagermesteren kan ikke producere så billigt som fabrikken kan. Men produktet er lavet samme dag, modsat fabrikken. Men det hjælper heller ikke med miks og oppustet brød, der ikke smager af meget.
Nu handler konkurrence også om tilkørselsforhold og parkeringsmuligheder.

Det gælder om, at være kreativ
Det er med at være kreativ. Således laver bageren i Padborg brød til de store grænsebutikker, Fleggaard og Poetch.
Og det med lukning af bagere er ikke kun et problem i yderkanterne eller i Sønderjylland, fordi man henter billigere brød syd for grænsen. Bagerbutikker i hovedstaden er også truet. Det gælder om, også at udvikle sit eget kvalitetsbrød. En anden bagermester har etableret en isproduktion, og en tredje bager sejler brød ud til lystsejlerne. Det gælder om, at finde den rigtige niche.

Hvad med stenalderbrød?
Måske skulle bagerne satse på biodynamisk brød, stenalderbrød og andre specialiteter. Mange danskere har efterhånden fået en holdning til, hvad de putter i munden.

Forbrugerstyrelsen ude med riven
Bagerbranchen har ikke haft det let. Konkurrence - og Forbrugerstyrelsen har været ude med riven. De mener, at brødpriserne er alt for høje. Råvarepriserne er faldet, men det er udslagspriserne ikke. Vi har tidligere i artiklen været kort inde på Forbrugerrådets holdning.

I 2009 og 2011 viste rapporter, at især møllerne og detailhandelen scorede store avancer på at holde mel - og brødpriser i vejret, selv om råvarerne også dengang faldt.
Men dette er kun ulovligt, hvis det er aftalt spil.
Men i 2009 fik Valsemøllen dog en bøde på 100.000 kr. for at overtræde Konkurrenceloven.

Store forskelle i Skandinavien
Det danske marked er nok for lille til, at udenlandske producenter vil kaste sig over markedet. Og det skandinaviske marked er for forskellig til, at man kan kaste sig over dette, som et samlet marked. Danskerne spiser rugbrød, svenskerne knækbrød og finnerne et særligt rugbrød. Men der er en del udenlandske aktører på banen.

Andre udgifter
Både brødproducenterne og bagerne forklarer, at kun 5 - 10 pct. af deres udgifter går til mel. Prisen på et brød er også afhængig af andre råvarer, løn, transport, emballage, energi og andre omkostninger.

Lagkagehuset
Blandt de bagere, der klarer sig, er det kapitalfondsejede Lagkagehuset, som vi blandt andet finder på Nørrebros Runddel.
Her har Nørrebro - borgerne taget godt imod Lagkagehusets brød og kager, især Freiburgerbrød og Jordbærtærte. Kæden forventer også, at udvide i flere byer. Omsætningen forventes at være på ca. 300 millioner kroner i 2012. Man har mellem 18.000 og 22.000 kunder hver dag. Lagkagehuset har i dag 21 butikker og ca. 800 ansatte.

Kvickly har også godt brød
Har man ikke råd til Lagkagehusets brød, så har Kvickly udmærket rugbrød og velsmagende tærter.
Dette er måske også bagernes problem!

Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16