Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Metroen og naboerne

Tusinder af københavner lider af stress og manglende søvn. Det går ud over deres livskvalitet. Vi andre glæder os til Metroen om fem år er færdig. Men noget tyder på, at ledelsen er svag og uden handlekraft. En af entreprenørerne har økonomiske problemer, og naboerne føler at deres retssikkerhed er truet. Der er alvorlige arbejdsmiljømæssige problemer, og lovgivningen bruges særdeles kreativ. Men store økonomiske udfordringer venter. Når byggeriet bliver forsinket, forventes enorme regninger.

Ikke en let situation
Det har så sandelig ikke været let for Metroen i den sidste tid. Entreprenøren bag Nørreport Station er gået konkurs, en af entreprenørerne bag Metro - byggeriet har meldt ud, at de har økonomiske problemer, der af masser af problemer med arbejdsmiljøet og sikkerheden, og sidst men ikke mindst - naboerne klager over støjen.

Byggeriet er forsinket
Men nu meldes der også ud, at selve boringen af de 32 kilometer tunneller til Cityringen er forsinket. Internationale eksperter frygter en dominoeffekt, mens Metroselskabet understreger, at den overordnede tidsplan vil holde.

Må igen arbejde i døgndrift
Nu har Københavns Kommune så besluttet, at klager fra enkelte naboer til fire metrobyggepladser ikke skal have opsættende virkninger. Det betyder, at Metroselskabet igen kan arbejde i døgndrift de pågældende steder. Og naboerne kan få udbetalt erstatning for støjgener.
I juli afgjorde Natur - og Miljøklagenævnet, at en klage over døgnarbejdet ved Marmorkirken skulle have såkaldt opsættende virkning.

Københavns Kommune er som bekendt selv part i sagen som medejer. Ja de ejer faktisk 50 pct. af selskabet. Nu har de så også allieret sig med to advokater for ikke, at begå flere juridiske svipsere. Metroselskabet er glad for, at de nu kan påbegynde aften - og døgnarbejdet.
Men naboer kan ikke rigtig forstå, hvordan kommunen nu selv kan ophæve et forbud med opsættende virkning. Det det undrer naboerne er, at Natur - og Miljønævnet tidligere har udtalt, at arbejdet ikke må påbegyndes sålænge, naboklagen ved Marmorkirken verserer.

Handle - forpligtelse
Fra Teknik - og Miljøforvaltningen lyder det, at man har en handleforpligtigelse til selv at træffe deres afgørelse. Og man påberåber sig at handle under hensyntagen til de samfundsøkonomiske konsekvenser og den overordnede fremdrift på projektet, som er vedtaget af Folketinget, Borgerrepræsentationen og Frederiksberg Kommune.

Op imod uvildig instans
Ved Marmorkirken skal et særligt navn med blandt andet to højesteretsdommere og syv politikere afgøre klagesager om metrobyggeriet. Her skal sager med komplicerede tekniske spørgsmål om støj og byggeri og spørgsmål om almene og samfundsmæssige interesser afgøres.
Men egentlig så inviteres naboerne ikke med. Men Københavns Kommune er inviteret med. Og det kan man vel ikke kalde lige behandling af parter.
Naboerne havde klaget over, at kommunen havde tilladt sundhedsskadeligt døgnarbejde for derved at indhente byggeriets forsinkelse ved Marmorkirken.

Beboerforeningen omkring Marmorkirken har klaget over, at kommunen har truffet en ugyldig afgørelse i strid med miljølovgivningen. . Eksperter mener, at der ifølge miljølovgivningen kræves en ny offentlig høring og miljøvurdering. Men desværre er foreningen op imod en ikke uvildig instans.

Har økonomiske interesser
Som medejer af Metroselskabet har Transportministeriet interesse i, at Cityringen bliver gennemført så hurtigt og billigt som muligt. Og nu skal de så åbenbart selv afgøre det omstridte aften - og natarbejde. Natur - og Miljøområdet har afvist at behandle tre klager fra borgerne over, at indførelsen af aften - og natarbejde på¨metrobyggeriet blev politisk vedtaget uden en ny miljøvurdering.
Transportministeren, der varetager 41,7 procents ejerskab af Metroselskabet har afvist, at der er behov for en ny miljøvurdering.

Retssikkerhed krænket
Men en klage fra Nørrebroparken som er under behandling kan igen stoppe det hele. Og hos byggefolkene i Metroen hersker der stor forvirring med hensyn til, hvornår man overhovedet må arbejde.

Ja man kan vel godt forstå naboerne, når de siger, at deres retssikkerhed er krænket. Det sker fordi man vægter økonomiske interesser større.

Passagerantal løbende nedjusteret
Alt imens mener Trængselskommissionen, at det vil være en god ide med Metro til Syhavnen.
DR Nyheder har ellers fundet ud af, at Metroselskabet løbende har nedjusteret antallet af passagerer i den kommende metrocityring. Det første passagertal, der blev præsenteret var i 2007. Efterfølgende er passagertallet løbende blevet nedjusteret.
Metroselskabet bebuder da også at prognoser med angivelse af passagertal er præget med stor usikkerhed.

Erstatning - uden støjgener
Erstatninger er begyndt at komme ud til borgerne. Således får 2.500 hustande i gennemsnit 28.000 kroner som en samlet kompensation. De 1.000 til 1.500 naboer, som er de mest udsatte vil månedlig få op til 20.000 kr. skattefrit.
Naboer, som www.norrebro.dk har talt med, er overrasket over, at have fået kompensation, da de ikke følger sig chikaneret af støjen.

Det er Metroselskabets ledelse, der er skyld i problemerne, ikke naboerne siger Bent Flyvbjerg, der i årevis har forsket i planlægning og budgettering af mega - projekter og i dag er professor på Oxford University i Storbritannien. Til DR siger forskeren:

Dårlig ledelse 

  • Dårlig ledelse betyder forsinkelser og budgetoverskridelser, mens god ledelse, kan gardere mod det. Det er muligt at bygge metro til tiden på budgettet og med de passager - indtægter, man har forudsat. Det findes der gode eksempler på rundt om i verden, hvor man kan gør det igen og igen. 
  • Fra starten burde man have forudset, at man havde brug for at bygge alle døgnets timer og sørget for at tilrettelagt byggeprocessen, så det kunne lade sig gøre. Det har man ikke gjort, og derfor er man nødt til at håndtere problemet.

Måske bunder Metroens problemer i usikker politisk lederskab. Bestyrelsen er ikke på valg, de er udpeget til denne.

En station midt på en mark
Mystisk er at den nuværende Metro slutter nærmest på en mark på Vestamager. Hvorfor kører den ikke helt til Dragør?
Mystisk er også at en række store institutioner slet ikke betjenes af Metroen. Det er for eksempel Operaen, Skuespillehuset og Rigshospitalet. Ja, Rigshospitalet er hovedstadens største arbejdsplads.
Og lige i nærheden er en stor uddannelsesinstitution, Panuminstituttet heller ikke betjent af Metroen. Hvorfor lavede man ikke en linje Nordhavn via trianglen/Parken - Rigshospitalet/Panum til Nørrebros Runddel, og derfra videre med cityringen til Frederiksberg og Flintholm. Man skulle jo tro, at denne linjeføring ville tiltrække flere passagerer.

Ingen station i Stengade
Nørrebro Handelsforenings forslag gennem de mest befolkningsmæssige områder fra Nørrebros Runddel til Stengade blev afvist. Og det gør Lokaludvalget Nørrebros forslag med en station i Nørrebroparken sikkert også.

Økonomiske problemer
Om den italienske entreprenør Tecnimont forlader Metro - byggeriet går der masser af rygter om. De har åbenbart økonomiske problemer. Og det kan betyde store forsinkelser, selv om den anden entreprenør Salini måske selv kan gennemføre projektet.
Her troede man så, at ejerne blev orienteret, hvis der opstod problemer, men det er åbenbart ikke tilfældet.
Tecnimont har endnu en milliard kontrakt der skal udfyldes.

Medarbejdere trues
Og så er det ikke kun på selve byggepladsen ved Metrobyggeriet, der er problemer. De kontoransatte under Copenhagen Metro Team er jævnlig udsat for trusler og mobning fra især ledelsen. Arbejdspladsvurderingen har desuden afsløret at 13 pct. af de ansatte er blevet mobbet og 7 pct. har været udsat for fysisk vold.

Medarbejderne trues til at arbejde langt ud på aftenen og i weekenderne uden afspadsering eller overarbejdsbetaling. Og de udenlandske medarbejdere trues med, at de kan tage det næste fly til Grækenland og Portugal. Når man så betænker, at Københavns Kommune og Staten ejer det meste, ja så må man i den grad undres. Her troede man så, at offentlige myndigheder var deres ansvar bevidst.

Tillidsmænd er blevet fyret, fordi de har påvist sikkerhedsbrister.

Tusinder af københavner oplever mareridt
Når Metroen engang er færdig vil man hurtig glemme alt dette. For tusinder af københavnere er det i dag et mareridt. Støjen hæmmer livskvaliteten for mange. At værdien af ejendommen bliver væsentlig større kan ikke kompensere for generne. Og disse består stress, utilpashed og manglende nattesøvn.

Hvor går grænserne?
Hvor går grænserne mellem det offentliges interesser og borgernes interesser? Ofte er det borgerne, der bliver de mindste. Når man tænker på budgettet på 22 milliarder kroner, så burde der være mulighed for genhusning af de værst plagede.
Situationen er i dag under alle omstændigheder uholdbar, en situation hvor retssikkerhed trues af økonomiske interesser.

Manglende handlekraft
At man ikke fra begyndelsen har kalkuleret med konkrete løsninger på konkrete problemer og dilemmaer tyder ikke på en svag ledelse og handlekraft.

Her på www.norrebro.dk har vi en hel del artikler om den kollektive trafik, herunder Metroen. Vi har også med jævne mellemrum informationer fra Metroselskabet. Gå ind under søgefunktionen og vores arkiv.


Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16