Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Cyklister fylder meget i København

Det forlyder, at p - pladser skal forsvinde på Nørrebro, og der foruden busslusen ved Højbanen er planer om yderligere indskrænkninger af biltrafikken. Cyklisterne skal have flere plads - begrundelsen skulle være, at der er blevet flere af dem. Og så kan politikerne ikke forstå, at virksomhederne placerer København som erhvervsby næsten nederst på hitlisten. Dette er de nyeste eventyr fra og på cykelstien. Der er cyklister overalt, på fortover, fodgængerovergange, på cykelstierne, på kørebanen og mod ensretningen både lovligt og ulovligt. Vi skal også høre om "Mormorcyklen" som politikere ikke rigtig finde ud af, om de har støttet eller ikke?

Farefulde oplevelser
Kære cyklister og andet godtfolk, velkommen til den nyeste fortælling om eventyr på og omkring cykelstierne i København.

Undertegnede, der som bekendt cykler omkring 100 kilometer hver uge, forsøger at være positiv. Men det kan være svært. En pige, der absolut skulle checke hendes elektroniske hjælpemidler på cykelstien var således ved at brase ind i mig, da jeg skulle overhale. Og manglende tegngivning fra en medcyklist var igen årsag til at håndbremserne kom til sin rette. Ved Nørrebros Runddel skulle en bil igen køre over for rødt. Takket være mine håndbremser skete der ikke noget.

Hvad med de afskærmninger
Og så forstår jeg ikke, at politiet godkender de afskærmninger, der bliver lavet i forbindelse med alle de vejarbejder, der er i gang i byen. Ofte er der fare for fodgængere, og os cyklister er i fare for at blive nedlagt af bilister. Og hvorfor respekterer disse bilister ikke de blå linjer ved Vibenhus Runddel.

Cyklister er ikke dydsmønstre
Atter engang forstår jeg ikke, at cyklisterne bruger fodgængerovergange og fortove som motorveje til fare for fodgængerne. Læser man beretninger fra diverse cykelforeninger så opfører cyklister sig som dydsmønstre i trafikken - det passer simpelthen ikke.
Det får så atter engang denne cyklende redaktør til at anbefale Cykel - borgmesteren og andre, der sidder på pengepungen til at lave en adfærds - kampagne, gerne på en humoristisk måde. Det kunne jo være passende at gennemføre denne, inden man fortsætter med nye Super - Cykelstier.

Dårligt signal
Dansk Fodgænger Forbund er i gang med kampen om, at få fortovet tilbage. Her er man også trætte af den måde, cyklisterne parkere på. Vi har været inde og kigge på fodtrafik.dk og kigge på, hvor lidt hensyn vi viser hinanden i trafikken. Er vi cyklister virkelig så egoistiske og hensynsløse?
Det er et dårlig signal at køre superråddent og uhensynsfuldt. Det giver ikke cyklisterne et godt ry.

Selv om diverse cykelforeninger mener, at cyklister er dydsmønstre i trafikken så summer cykelstierne af selvretfærdighed, vrede og aggressioner. Husk lige, at vi er Verdens Lykligste Folk.

Borgerrepræsentationen har lovet at informere
Den nye Cykel - Motorvej på Ydre Nørrebro bliver knap så bred, som den på Indre Nørrebro. Men man skal fra marts 2014 være indstillet på yderligere chikane i trafikken og mulig nedgang i omsætningen, da kommunens folk går i gang med næste etape. Men Borgerrepræsentationen har denne gang lovet at informere.

Hold mund - I er imod miljøforbedringer
Dengang, da cykelstien skulle etableres på Indre Nørrebro og bilerne skulle udelukkes på den ene og den anden måde, gjorde Nørrebro Handelsforening naturligvis indsigelse. Vi forespurgte, om man havde lavet en konsekvensberegning for butikkernes overlevelse, og hvor trafikken skulle ledes hen. Vi fik nærmest at vide, at vi skulle holde mund, og at vi var imod miljøforbedringer.

Skal p - pladser indskrænkes i sidegaderne?
I valgkampen er det nu kommet frem at p - pladser i sidegaderne på Nørrebro skal indskrænkes til fordel for cyklister. Ligeledes har folk på Nørrebro fået at vide, at trafikken i sidegaderne er mindsket. Men det er nu ikke sådan de lokale oplever det.

Den tunge trafik kører ikke rundt for sjov
På Guldbergsgade kører der masser af last - og varebiler. Den tunge trafik er en belastning for cyklister og beboere. Men nu kører den tunge trafik jo ikke rundt der i de smalle gader for sjovt. Oftest har de ikke andre muligheder. Men det vil man også forbyde. Ligesom man indskrænker biltrafikken i andre sidegader. Atter engang kan vi sige i Nørrebro Handelsforening: 

  • Der er altid konsekvenser, når man laver ændringer i trafikken.

Butikslivet indskrænkes yderligere
Og det har nu engang betydet butiksdød. Og nu generer den stigende trafik, folk i sidegaderne. Og det er en stor chikane for det cyklende folk. Men kære politikere, pas nu på, hvis I atter engang vil indskrænke p - pladser og biltrafikken.

Det nytter så ikke at bruge flere penge på Nørrebrogade igen for at få butikslivet i gang igen på grund af forkerte beslutninger. For når ærindekørslen bliver yderlige indskrænket, vil butikslivet hurtig indskrænkes.
Og så kan politikerne ikke forstå at virksomhederne ikke mener, at København er en erhvervsvenlig by?

Her vil det øvrige cykelfolk garanteret protestere. De mener overhovedet ikke, at beslutningen vedr. Nørrebrogade m.h.t. super - cykel - motorvej var forkert.

Elderado for cykelhandlere
Kigger vi på Nørrebro, så er her det blevet et eldorado for cykelhandlere. Der er ingen rustne cykelkæder i cykelbranchen. Ja egentlig er der ikke solgt flere cykler. Men dem, der bliver solgt er af en bedre kvalitet. Salget af mountainbikes er fordoblet siden 2007. Også Kvickly og Bilka medvirker til at styrke omsætningen.

Mormorcyklen
Den meget omtalte Hovedstadscykel, by - eller pendelcykel, ja nogle kalder den Mormorcykel, vinder ikke begejstring alle steder. Således er man i flere store provinsbyer ved at udvikle et andet system.
Pendlere i København har da også givet udtryk for, at de hellere ville have haft en bedre cykel.

Og det har i den grad været ballade om denne Mormorcykel med GPS. Det er især to ting politikere er fortørnet over, 

  • at København har forpligtet sig til at stille p - pladser til rådighed for bycykler i otte år 
  • at København har forpligtet sig til at finansiere projektet i otte år allerede fra nytår.

Det er direkte i modstrid med budgetforliget. Her blev parterne enige om at sætte 40 millioner kroner af til et bycykelprojekt.
Oplysningen om aftalen med de andre parter kommer bag på flere medlemmer af teknik - og miljøforvaltningen.

Hvad er det, man har besluttet?
Samarbejdspartnerne, DSB og Frederiksberg Kommune undrer sig over de københavnske politikeres ageren i sagen.

Grundprisen for cyklen er 85.000 kr. Den pris nedbringes så når private virksomheder køber sig ind i systemet og får cykler opstillet ved deres virksomheder. Men når sådanne virksomheder skal byde ind, bør kommunen virke troværdig.
Den såkaldte Mormor - cykel er udstyret med GPS, Tablet - computer og el - motor, samt panserglas.
Meningen er, at der skal oprettes hele 130 p - områder til cyklerne. Prisen er så inklusive ladestander og vedligeholdelse. I alt skal der komme 1.260 cykler.

Men der er åbenbart opstået en forvirring om hele projektet, som er svært at overskue. Hvad er i grundet fakta i hele projektet?
For åbenbart kan Københavns Kommune løbe fra projektet, hvis de ikke er tilfredse, men det mener leverandøren Cykel DK / Gobike ikke er tilfældet.
Og de Radikale vil nu pludselig ikke være med, fordi de mener, at prisen for bycyklen, er det samme, som at gamble med skatteydernes penge.

Butikker skal betale for cykelstativer
Når en virksomhed på Ydre Nørrebro vil stille et cykelstativ op foran butikken, for at hjælpe cyklisterne, skal virksomheden betale en årlig afgift til Københavns Kommune.
Trængselskommissionen foreslår, at der skal investeres 300 millioner kroner i 30.000 ekstra cykelparkeringspladser ved togstationerne i hovedstationen. Det vil koste 300 millioner kroner, altså cirka 10.000 kr. pr. cykelparkeringsplads. Det er dobbelt så meget som denne sides redaktørs cykel har kostet.

Imod ensretningen - lovligt
Ja og nu kan vi benytte os af smutveje - helt lovligt. Tænk nu må man cykle imod ensretningen. Men mon ikke det er farligt, fordi bilister ikke ser til det ene side, da de mener, at ensretningen gælder for alle trafikanter?
Og så vil der blive indlagt radarer og spoler under cykelstierne. Det skal så måle antallet af cyklister og indrette lyssignaler efter den tohjulede trafik. Men så man vel til at nedsætte sin fart til 20 km i timen, og så er det vel grøn bølge hele vejen igennem?

Cykelhjelms - opbevaring
Nu er det heller ingen undskyldning, hvis man ikke gider at tage sin styrthjelm på, fordi man ikke ved, hvor man skal gøre af den, når man skal ud og handle. Nogle danskere har opfundet en lille anordning, en boks under cykelsadlen, så man kan låse hjelmen fast.

Når vi nu er ved cykelhjelmen, ja så er vi i morgentrafikken hver tredje, der spænder den. Denne andel aftager så i løbet af dagen.

Hver femte ung har stjålet en cykel
Og tænk, hver femte ung har været cykeltyv. Ja hver femte dansker mellem 18 og 29 år har mindst en gang i deres liv stjålet en cykel. Men risikoen får at blive snuppet er jo også minimal. I en af vores tidligere artikler fortalte vi læserne om, hvad der skete, da vi midt om natten oplevede en varebil, der snuppede cykler på samlebånd.

Varer skal levere på Ladcykel
Det var så de nyeste observationer fra cykelstien. Men kære læsere. Det er ingen tvivl om, at cyklen skåner miljøet og alt det der. Men for at drive en virksomhed, i hvert fald en butik på Nørrebro, er det nu engang brug for fremkommelighed og den nødvendige trafik. Vi kan ikke køre rundt på en ladcykel og levere skolebøger og papirvarer. Og vi kan heller ikke forvente, at transportfirmaerne, der leverer varer til os, kommer cyklende på Christiania - cykler. Så ville det i hvert fald bevirke kødannelser på cykelstien og prisen på leverance vil stige. Det samme vil ske for GLS - pakker. Og så vil kunderne brokke sig, når de skal til at betale for afhentning af disse i vores pakkeshop.

Fru Petersen skal betale mere
I forvejen brokker kunderne sig over for dyre håndværkerudgifter. Mange af disse udgifter skyldes, at håndværkeren skal køre store omveje for, at komme hen til fru Petersen. Og de p - bøder, som håndværkeren har kalkuleret med, ja dem skal fru Petersen også betale.

Se på fremkommeligheden
Lidt af et paradoks er det også, at politikerne i Borgerrepræsentationen undrer sig over, at virksomhederne er så negative over Københavns Kommunes bestræbelser for at få gang i erhvervslivet. Se engang på fremkommeligheden. Vi har været inde på det tidligere.
Det burde være sådan, at der var plads til alle, også til dem, der forsøger at drive en virksomhed på Nørrebro. Og ikke kun til cyklister.

Vi tænker på cyklisterne
Sig ikke, at Nørrebro Handelsforening ikke interesserer sig for, hvad der sker på cykelstien. Du kan blandt andet læse følgende cykel - artikler her på siden:

  • Jeg er så glad for min cykel (2005)
  • Jeg er stadig glad for min cykel (2006)
  • Så tager vi cyklerne frem (2006)
  • Brug hovet på cykelstien (2006)
  • Integration på Cykelstien (2006)
  • Cyklister er byttedyr (2006)
  • Jeg er stadig glad for min cykel (2) (2007)
  • Nye eventyr på cykelstien (2008)
  • Københavner cykler mest (2008)
  • Medvind på cykelstien (2008)
  • Dårlig cykelkultur i København (2009)
  • København - cyklernes paradis? (2011)
  • Nye eventyr på cykelstien (2011)
  • Cykler frem for biler (2011)
  • Lyset blev slukket på cykelsien (2011)
  • Ingen kultur på cykelstien (2012)
  • Medvind på cykelstien (2012)
  • Nye farer på cykelstien (2013)
  • De nyeste eventyr på cykelstien (2013)
  • Nyt fra Cykelstien - August 2013

Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16