Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Julens Bytteregler

Vi giver både forhandlere, butiksansatte og kunder gode tips til julens bytteregler. Endvidere henviser vi til en smart guide. Egentlig kan kunderne ikke gøre krav på så meget, hvis vi følger købeloven. Men de fleste butikker regner det som en god service, at tilbyde gode bytteregler. Er man medlem af en kæde, så er byttereglerne som regel endnu bedre. En god ide, er at placere butikkens regler i et opslag så tæt som mulig ved kassen.

Butikkens regler – bedre end lovgivningen
Hvordan er det nu reglerne er, med hensyn til bytning og returnering af varer? Ja, det kan ofte være kompliceret at finde ud af. Ofte er diverse kæders regler meget bedre for kunderne end købelovens regler. Men det er kunderne ikke altid helt klar over. Her kan både kunder, butiks – chefer og butiks – ansatte følge med.

Fru Hansen kan også følge med
Forhåbentlig kan detailhandlen i denne tid lange en masse varer ind over disken til jul. Og når nu fra Hansen efter jul kommer og bytter fordi enten farven eller størrelsen ikke passer, så følg med her.

Dansk Erhverv har samlet nogle regler, som vi gengiver neden under. Det er altid en god service, at give kunderne adgang til at bytte og returnere varerne. Men egentlig er det ikke en ret for kunderne. En god ide, er derfor, at gøre kunderne opmærksom på de regler, der gælder i din butik. Det kan du evt. gøre med et opslag tæt ved kassen.

Handel i fysiske butikker
Lovgivningen giver ikke forbrugerne ret til at få byttet en vare eller få pengene tilbage, med mindre der er en fejl eller mangel ved varen 

  • En butik kan give et løfte om en generel bytte – eller returret eller som en konkret aftale i enkelte tilfælde 
  • Bytte – eller returrettigheder gælder kun i den forretning, hvor varen er købt, med mindre butikskæden har lovet, at varen kan byttes i alle forretninger. 
  • Hvis butikken har fastsat en frist for bytte eller returnering, skal den overholdes. 
  • Bytteret gælder kun ombytning til andre varer. Som hovedregel omregnes den byttede vare til den oprindelige pris. Hvis varen i mellemtiden er blevet nedsat til halv pris, kan kunden ikke kræve en vare ombyttet til to af den samme. Men han kan for eksempel bytte gaven til en vare i en anden farve eller størrelse
  • Returret betyder, at forbrugeren kan kræve købesummen tilbage 
  • Butikken kan kræve dokumentation for, at varen er købt hos butikken eller kæden. 
  • Husk at skrive, at varen kan tages retur, hvis den er ubeskadiget. 
  • Husk også at skrive, hvis det er et krav, at varen levere4s tilbage i original emballage. 
  • Hvis en vare, eksempelvis musik eller film, er plomberet, må plomben ikke være brudt.

Handel i Netbutikker
Fra den 13. juni 2014 har forbrugerne på nettet haft ret til at fortryde deres køb, også selv om varen er taget i brug.

Denne ret gælder dog som udgangspunkt kun i 14 dage. Ønsker du at forlænge fortrydelsesfristen må du som forhandler gerne stille krav om, at varen skal returneres ubrugt, hvis købet fortrydes mere end 14 dage efter, at forbrugeren har modtaget varen.

Du skal blot sørge for, at kunderne er tydeligt informeret om det, inden købet foretages. Men kunder og forhandler se engang her. Gå ind og kigge på denne guide, så bliver I meget klogere:

www.danskerhverv.dk/Nyheder/Sider/Kender-du-julens-bytteregler.aspx

Hermed ønsker vi alle medlemmer og ikke medlemmer samt forhåbentlig en masse kunder på Nørrebro, en travl jul.


Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16