Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Nyt fra Cykelstierne 2015

På Nørrebro er ikke alle detailhandlere lige begejstret over byggerodet på Nørrebrogade. Vi kigger på cykelkulturen i London, og på cykeltyverier i dag og dengang i 1920erne og 1930erne. Christianitterne har fjernet et brændselsskur, men er stadig imod, at en cykelsti skal passere fristaden. Denne cykelsti er efterhånden blevet meget forsinket. Og så kan cyklister give kommunen et tip, hvor de vil skyde genvej. Så vil politikerne se velvillig på det, og evt. fjerne et par p – pladser til bilerne.

Det er krisens skyld
Nej vi har ikke glemt cyklisterne. Vi bliver mindet om det, når vi kører ned mod Nørrebro Station, selvfølgelig på cykel. Cyklisterne på Nørrebro glæder sig allerede. Men ikke alle detailhandlere glæder sig. Mange klager sig over, at byggearbejdet har været skyld i omsætningsnedgang her op til jul. Men her får de nok ikke medhold fra de fleste politikere. De vil nok holde fast ved, at det er krisens skyld.

Ikke muligt at få varer om natten?
Det er blevet bedre for os cyklister at køre gennem Mimersgade, men helt godt er det ikke. Ja, det minder redaktøren om, at en chauffør har henvendt sig. Han har læst en af artiklerne på vores hjemmeside. Det handler om, at få at cyklisterne nu kan få mere ro og cykler mere uforstyrret om dagen, så kunne butikkerne få deres varer leveret om natten. Men chaufføren forklarede, at de ikke må levere varer før klokken 7 om morgenen. Hvis de gør dette, får de en bøde.

Ja, det lyder mærkelig, for en natklub i Guldbergsgade har fået nærmest natbevilling. De må gerne larme. Vi vil forsøge, at finde ud af lovgivningen her på redaktionen.

Cyklister skyder genvej – snart bliver det lovligt
Nede for redaktørens vindue suser cyklisterne forbi, selv om det er indkørsel forbudt. Men nu skal det være tilladt at køre igennem, men kun for cyklister. Det har ellers opstået mange farlige situationer med bilister på det lille stykke ud til Østerbrogade. Så nu nedlægges en del p – pladser for bilisterne, så cyklisterne får mere plads. Det er sikkert ikke gået op for de lokale endnu, at deres p – pladser bliver nedlagt.

Og cyklisterne er velkommen til at komme med flere tips, hvor de kan skyde genvej. Kommunens politikere er modtagelig.

Stadig problemer ved Nørreport
Og her troede man så, at alt var i orden ved Nørreport, men ak nej. Inde fra byen, kan man endnu ikke køre direkte til Nørreport Station på cykel. Og den nærmeste omvej var spærret. Og man skal endnu lave nogle ret barske sving for at køre mod Østerport Station via Nyboder. Men det betyder nu ikke så meget, så længe, der ikke kommer modkørende på samme cykelsti.

Cykelkulturen i London
Nu skal man nok ikke brokke sig for meget. Ser vi på London, er det ligefrem en kamp mellem busser og cyklister. Således står der på flere dobbeltdækker, Cyklister bliv bagved i skrigende gule farver.

Det er som om, at det er uvant, for engelske bilister, at skulle orientere sig efter cyklister. Således kunne man på en firmabil se et skilt, Vær forsigtig, denne bil vil nogle gange dreje til venstre. Jo den cykelglade borgmester med den gule cykelhjelm har kigget mod København. Han vil gerne have 30 kilometer eksklusiv cykelvej. Det hedder selvfølgelig Cycle Superhighways. Han barsler med nye afgifter for bilisterne i centrum.

Og i London er det ligesom i København svært at finde p – pladser til dem. Tag bare cyklen med ind i butikken, ja sådan lød invitationen. Selv om cykelkulturen ikke er så udvidet derover, som hos os, er cykeltyverierne godt organiseret.

Brændselsskur revet ned – men christianitter er stadig imod
På Christiania har man nu fjernet et brændselsskur. Men man oplyser, at de stadig er imod cykelstien gennem fristaden. Man mener ikke, at fristaden kan klare det stigende antal trafikanter. Christianitterne vil dog ikke bekæmpe den mod vold: 

  • 95 pct. af befolkningen her på Christiania synes, at kommunen har taget en hovedløs beslutning ved at vedtage ruten uden at tage os med på råd. Og vi er ikke alene. De har den samme holdning på Christianshavn.

Et politisk flertal på Københavns Rådhus besluttede for flere år siden at etablere en cykelsti fra Amager Strand over Kløvermarken og Christiania og videre fra Christianshavn over en nyanlagt bro til Nyhavn. Men endelig efter flere års forlængelse åbnes den nye rute i 2015.

Cykeltyveri – et stigende problem
Cykeltyverier er et stadigt problem. Ja selv ladcykler, der bruger avancerede låse, er blevet stjålet. Tyve har simpelthen skåret cykelstativer over med skærebrænder, for at få fat i dem. På www.cykeltyv.dk kan man følge udviklingen. Hos Cyklistforbundet efterspørger man både større indsats fra Politiets side og bedre cykelparkeringer i kommunen, så det sværere for tyvene at rende med de dyre cykler.

Jespersens forgaffel – sikring
I dag stjæles 200 cykler om dagen, men det er ikke et nyt fænomen. Allerede i 1920 blev der efterlyst 7.392 cykler. Heraf blev en fjerdedel igen genforenet med den rette ejer. Så stor er opklaringsprocenten langt fra i dag. Politiet har opgivet at opklare cykeltyverier.

I 1930erne voksede tyverierne til ca. 15 – 20.000 tyverier. Se den gang gik politiet op i at fange cykeltyve. Man foretog razziaer ved de store veje, og føre tilsyn med cykel – og jernhandlere.

Man kunne selvfølgelig også dengang tegne en cykelforsikring. Den kostede 4 – 5 kr. årligt. Men man kunne også anvende Jespersens patenterede Forgaffelsikring. Så kunne det da ikke gå helt galt.

På www.norrebro.dk kan du finde talrige cykel – artikler.


Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16