Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Biler – ud af byen

Erhvervslivet mener, at dårlig fremkommelighed og langsommelig service er årsag til, at man ligger så langt nede på DI’ s erhvervsbarometer. Politikerne mener, derimod, at det er de mange anlægsarbejder, der er skyld i erhvervslivets negative syn. De mener ikke, at det er deres syn på biltrafikken i København, der er skyld i negativiteten. Bilen er nødvendig for at erhvervslivet kan få vækst. Nørrebro Handelsforening er kommet med forslag til, at det vil være muligt, at ryge op af listen. Man skal simpelthen ”forkæle erhvervslivet” mere. Der er groteske eksempler på p – afgifter. I nogle bydele skal man betale 14 – 18 gange mere end normalt. Dette giver store udfordringer især for erhvervslivet. Men bilen bliver et ”bandeord” for et flertal af politikkere i København.

Erhvervslivet ikke begejstret over skåltaler
Dansk Byggeri placerede i juni 2014 Københavns Kommune som nummer 90 på listen over, hvor erhvervsvenlige landets kommuner er. Det var en markant nedgang på hele 22 pladser.

Politikerne i Borgerrepræsentationen mener selv, at den lave placering skyldes vejarbejde og byfornyelse. Det gør mange steder byen ufremkommelig og hindrer fleksible og smidige forhold for de erhvervsdrivende.

Men er det nu sandheden?

Erhvervslivet kræver handling
De erhvervsdrivende er ikke just imponeret af skåltaler uden resultater til følge. De kræver handling. Og det hjælper nok ikke, når valgløftet er at sætte bilerne bagerst. Biler hører med til et aktivt erhvervsliv. Begrænsninger for biltrafikken gør det mere besværligt at drive de fleste erhverv.

Og de erhvervsdrivende ønsker ikke lige som et flertal af politikere, at bilen skal ud af byen. De ønsker at bruge bilen i deres arbejde. Og mange nuværende og fremtidige borgere ønsker den sikkert også i deres fritid og køre derhen, som de vil, uden at spørge nogen om dette.

Auf Wiedersehen
Det tyske firma Car2go ville etablere sig i København med en miljøvenlig Smartcar. Man skulle kun betale for de minutter, man brugte den. Og så bare parkere den. Alle var glade. Men politikerne besluttede, at den benzindrevet bybil skulle betale 54.000 kr. for en p – tilladelse. Auf Nie Wiedersehen.

En bycykel til 84 millioner kroner
En el – bil kunne slippe for 5.000 kr. for en p – licens. Problemet var bare, at man manglede p – ladere.

Politikerne ville hellere have by – cyklen. Den har indtil nu kostet 84 millioner kroner, men ikke mange vil bruge den.

Frit slag for Storcentre
Vilkårene for bilister bliver ikke bedre i København, snarere tværtimod, og dermed får de fleste erhverv det værre. Og det har ikke så meget med byggearbejde at gøre. Selv om dette også kan holde mange kunder væk.

Mange politikere mener helt, at planloven skal væk, og gives frit slag til storcentre væk fra byens midte. Så kan man køre derhen i bil. Mange centre reklamere med gratis p – pladser. Og bykernen efterlades død og stille uden butikker.

Trængsel og forurening ofte selvskabt
Trængsel og forurening er ofte selvskabt. Se bare på Nørrebro. Biler søger ind i sidegader, som slet ikke er beregnet for denne trafik. Det samme gør varebiler og lastbiler, der vil så tæt på deres kunder, butikkerne, som muligt. Om morgenen kører man mange kilometre rundt, for at finde en p – plads. Virksomheder på Nørrebro, der skal ud til deres kunder med varer, der ikke lige kan være på en cykel, må også ofte køre længere end den direkte vej.

Omgivelser ensrettes
Politikere glemmer ofte, at den enkelte butik udgør en unik kultur. Men det hæmmes ofte af, at man uden for butikken ensretter omgivelserne, så alle kvarterer efterhånden kommer til at ligne hinanden. Ofte blander politikerne sig i det mindste detaljer. Ja man friserer efterhånden hele byen. Det er hvis det, som hedder projektmageri.

I er imod miljøforbedringer
Det er i grunden en mærkelig holdning, fordi hvis man forsvarer bilisterne, foragter man miljøet. Det oplevede vi i Nørrebro Handelsforening inden man gik i gang med at ændre Nørrebrogade på Indre Nørrebro. Kommunen havde fået embedsmænd til at jorde repræsentanter fra Nørrebro Handelsforening. Og det billige argument var såmænd, at I er også altid imod miljøforbedringer.

Bilister betaler 40 milliarder kroner
Tænk, hvis politikerne gad og kom ud og høre vores argumenter for, at vi bliver nødt til at have en bil for at kunne udføre sit erhverv. Men de københavnske politikere vil helts have at afgifterne steg, så overskuddet kunne forbedre den kollektive trafik og cyklismen. Det er jo intet i vejen for, at dette bliver forbedre. Men hvorfor er det lige bilisterne, der skal betale for dette. I forvejen betaler de årligt 40 milliarder kroner.

Dette vil også bevirke, at folk kører længere i ældre biler. Det kan føre til dårligere sikkerhed og højere benzinforbrug. Og det er ikke godt for miljøet.

Politikere vil belære om bilkørsel
Politikere i København vil foruden at belære erhvervslivet om bilkørsel også gerne pege fingre af almindelige familier, som ikke kan få hverdagen til at hænge sammen uden bil.

Vi har tidligere fortalt, om en låsesmed, der indberegner bøderne på kundernes regning. Han kan ikke udføre sit erhverv uden at få disse bøder. Og det tjener Parkering København særdeles mange penge på. Og nu skal de tjene endnu flere.

Positive forslag fra en aktiv handelsforening
Men Nørrebro Handelsforening har over for Teknik – og Miljøafdelingen fremsat et forslag, der går ud på 

  • At der skal etableres håndværkerparkering, beregnet til håndværkere, der skal foretage diverse arbejder i nærheden. Til dette skal der etableres en speciel licens. Dette initiativ vil mindske håndværkernes p – bøde og sikkert gøre Fru Jensens regning billigere. 
  • Kig på hjørneparkeringerne. Det behøver nødvendigvis ikke at være 10 meter fra et hjørne at parkering må begynde. Man skal kigge på dette forbud individuel. På denne måde kan der skabes en masse ekstra p – pladser. 
  • Ved byplanlægning, tænk på at etablere købmandsgårde 
  • Forkæl håndværkerne i jeres fremtidige politik, ellers tager de væk fra byen ud til forstæderne.

Parkering København skal tjene flere penge
Hele parkeringssystemet i København bliver digitaliseret. Og snart vil du kunne opleve en scannervogn komme rundt og tjekke parkerede biler. På den måde kan man spare en del p – vagter, og dermed optimere overskuddet. Ja man praler med, at en scannervogn kan tjekke Studiestræde på samme tid som fem almindelige p – vagter. Ja man kan nu bruge en app og indtaste oplysninger på denne, så kommunen kan også slippe for de dyre p – automater. Men så let slipper man nu ikke. For at bruge denne app skal man abonnere den, og det koster 99 kr. i timen.

Den kvarte milliard kroner man har i overskud, skal helst blive endnu større. Og så troede man, at disse penge så skulle gå til at forbedre p – forholdene generelt, men nej.

Bilejere klager over forskelsbehandling
Bilejere i København klager over forskelsbehandling. Således betaler bilejere i Nordhavnen 18 gange mere i p – afgift som andre steder. I Ørestaden skal man betale 14 gange normalen. Og hvorfor nu det. Jo i de to nye bydele er det By og Havn, der administrere. Og selv om vi en tidligere artikel kunne konstatere, at det er en kommunal institution, så mener Statsforvaltningen, at det rent juridisk ikke er det. Derfor er bilisternes klager blevet afvist.

P – afgifter steget og steget
Vi har talt med en bilejer i Ørestaden, der fik at vide, at han jo vidste, hvad han gik ind til. Men sagen er den, at siden han flyttede til den nye bydel, så er hans p – afgift bare steget og steget. Men By og Havn svarer, at det er dyrt at drive et p – anlæg. Man fristes vel også til at sige, at de også har et stort underskud som de skal have dækket ind.

By og Havn er ikke en kommunal institution?
I Århusgade – kvarteret skal der etableres 1.900 p – pladser. De skal for 90 pct.’ s vedkommende drives af By og Havn. Prisen bliver 1.078 kr. om måneden. Og en erhvervsparkering bliver på 1.724 kr.

Alternativet ville være, at en ejelejlighed ville blive 3 – 500.000 kr. dyrere. Og i Nordhavn bliver det ikke noget med gadeparkering. Måske er det derfor det bliver så dyrt. Og hvorfor dette er besluttet, ja det har noget med politikernes holdninger, at gøre.

For mange virksomheder og sikkert mange kommende beboere er det sikkert også kommet som et chok, at de yderligere fra 2020 skal betale 900 millioner kroner i Metro – skat. Med andre ord, de skal betale for en bedre infrastruktur.

På vores hjemmeside har vi talrige artikler om manglende infrastruktur. Vi har talrige artikler om trafikudviklingen på Nørrebro og det øvrige København. En gang imellem kommer vi også med løsninger. Men bliver mødt med argumentet: ”I er imod miljøforbedringer”. Dette skrevet af en cyklende redaktør.


Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16