Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Fokus på Cykler

Atter engang skal vi høre, hvad der sker på cykelstien. Den største sikkerhedsmæssige fare er ”Egoismen i trafikken”. Vi viser eksempler på, hvad der kan gøres bedre. Når det så er gjort kan vi kaldes ”Verdens bedste cykelby”. Og hvor skal jeg stille min cykel. Der er ikke cykelparkering alle steder. Modkørende bycykler er mødt på cykelstien. På Christiania må selvbestaltede hindringer blive. På Assistens Kirkegård viser cyklister ingen hensyn. Siden 1990 er cykeltrafikken fordoblet i København. Der er mange grønne ruter i byen. Tilgængeligheden med kort og skiltning burde forbedres. Spændende er det at udforske nye sider af hovedstaden. Atter engang er Nørrebro Handelsforening blevet beskyldt for at hade cyklister og cyklisme. Vi gengiver kun negative oplevelser for at forbedre cykelkulturen og gøre det lettere at være cyklist i hovedstaden.

At gøre livet lettere som cyklist
Velkommen til den nyeste artikel om livet på eller lige ved siden af cykelstierne. Jo, København vil gerne bryste sig af, at være Verdens bedste cykelby.

Vi bliver gang på gang i Nørrebro Handelsforening beskyldt for, at vi har så forfærdelig meget imod cyklister og cyklisme. Men der findes nok ikke en handelsforening, der har skrevet så meget om cykelkultur eller mangel på samme. Og grunden til dette er et forsøg på at gør livet bedre for cyklister. Som bekendt er denne redaktør en ivrig tilhænger af dette transportmiddel. Og det er de oplevelser på cykelstien, der bliver gengivet her.

Den største fare er egoisme
Den største fare er egoismen blandt medtrafikanter, gående og bilister. Alle parter vil bare frem og tror, at de har retten på deres side. Jo, vi har været inde på det før, men da nogle ting ikke er blevet forbedret, så gentager vi lige os selv, vel vidende at vi får diverse cykelforbund på nakken. Måske er undertegnede ikke bedre selv:

Oplevelser på cykelstien 

  • Der er stadig mange, der er mere beskæftiget med I – Pads eller hvad de nye teknisk vidundere hedder, end at beskæftige sig med medcyklister på cykelstien. 
  • Familiefædre og mødre drøner ud fra sidegaderne med deres poder uanfægtet at vi kommer drønende. Og så tager de det store sving. Det er ikke særlig smart. 
  • Cyklister, der befinder sig foran en, foretager overhaling uden at se sig for. Eller de kigger tilbage, og så forventer de, at man selv holder tilbage, for nu foretager de en overhaling. 
  • Cyklister, der af en eller anden grund skal over gaden og derfor skal dreje til venstre, gør det uden at vise tegn. De mener, at det er nok, at de bare kører langsomt i venstre side af cykelstien. 
  • Cyklister kører to og to eller sågar tre og tre på ikke særlig smarte steder. 
  • Bilister, taxaer, andre cyklister og busser kører ved Nørrebros Runddel over for rødt på vej ind mod byen. Når os, der så på cykel er på vej mod Østerbro, skal lave katastrofeopbremsning for at undgå dramatiske situationer. 
  • Buspassagerer har ikke rigtig forstået, at når der en ”såkaldt perron”, så skal de vise hensyn til cyklister. 
  • Forleden oplevede jeg en skoleklasse på cykel. En bus holdte. Vi andre stoppede op, så passagerne kunne komme over. Men hvad gjorde skoleklassen inklusive læreren, ja de kørte bare lige til. 
  • Stadig flere cyklister befinder sig på fortovet, og tager ikke hensyn heller ikke overfor gangbesværede og folk med rollatorer.

Kommunen kan også gøre det bedre
Også kommunen kunne gøre mere over for sikkerheden: 

  • Undertegnede har haft sin færd ude på Bispebjerg Hospital. Alle veje derude er præget af store huller. Man skulle tro, at byens cykelhandlere var sponsorer til disse. Her kan anbefales et særdeles godt lys på din cykel, når det er mørkt.
  • Ved krydset Jagtvej/Tagensvej udspiller der sig hver dag farlige situationer ved 17 – tiden, når udsædvanlige mange cyklister vil lige ud og masser af biler vil til højre. Her opstår mange gnidninger i kampen om forkørselsret. 
  • Lige før Nørrebros Runddel fra Østerbro – siden skulle både cyklister og gående deles om en smal cykelsti. Der opstod mange dramatiske situationer, for cyklisterne holdt på deres, selv om skiltningen viste, at man skulle deles om den sparsomme plads. Flere blev dog også påkørt. Enkelte måtte forbindes inde på apoteket, og de knap så mobile blev helt efterladt i stikken. Kørerbanen måtte da også enkelte gange tages i brug. Situationen opstod efter en ikke særlig fiks planlægning m.h.t. renovering af Runddelen.

Og det er ikke særlig populært at sige det. Men i København cykles der også i parker, på gågader, mod færdselsretninger på ensrettede gader. Der køres stadig over for rødt og der gives sjældent tegn.

Det kunne være godt, hvis man skruede ned for egoismen på cykelstien. Således er det nogen, der kigger bagud, når de overhaler foran for en. Men man regner så med, at de har set man er lige i halen på dem. Men de foretager så alligevel overhalingen.

Sikkerheden burde forbedres
Vi nævner ikke disse ting, fordi vi har et negativt syn på cyklister og cykelkulturen, som vi før har fået skudt i skoen. Nej, for hvis Københavns Kommune vil forbedre sikkerheden og forblive eller igen blive Verdens bedste Cykelby, så bør man snarest muligt gøre noget ved disse ting.

Bedre sikkerhed er lig med flere på cykelstien
Hvis trafiksikkerheden forbedres vil der ganske givet komme endnu flere på cykelstierne. Man har oplevet en stigning af uheld på cykelstierne. Borgmesteren mener, at det er farten, der er skyld i disse. Men herfra er redaktøren skeptisk over for denne udtalelse. Det er cyklisterne, der er problemet. De er ikke nok opmærksomme. Når de begyndte at overholde færdselsreglerne vil uheldene også falde.

Selvfølgelig skal cyklisterne sammen med de gående og bilisterne også blive bedre til at respektere hinanden i trafikken.

Siden 1990 er cykeltrafikken fordoblet
Det vil selvfølgelig være dejligt hvis endnu flere fravælger bilen til fordel for cyklen. Husk at befolkningstallet stiger med 100.000 frem til år 2025.

Siden 1990 er cykeltrafikken i det centrale København næsten fordoblet. Det er ganske imponerende. Vejstrækninger med tilsammen 140.000 cyklister i døgnet skal ses efter i sømmene for at skabe mere plads og bedre forhold på cykelstierne.

Også cyklister burde vise medfølelse
Skulle det gå efter Københavns Kommune, så skal der placeres en supercykelsti inden på Assistens Kirkegård sammen med et soppebassin og en legeplads. I forvejen cykles der derinde. Og cyklisterne holder sig ikke tilbage. Der bliver råbt efter præster og begravelsesfølge. Det mindste vi kan gøre er da i det mindste at vise medfølelse. Det gælder også for os, cyklister.

På vores FB har vi gengivet en kronik af sognepræst Kathrine Lilleør. Hun siger bl.a.:

  • Travlhed, larm, latter, cykler, hunde og legende børn hører livet til. Det gør døden, sorgen og stilheden på kirkegårdene også.

58 kilometer grønne cykelruter
Imponerende er det, at der i øjeblikket findes 58 km grønne cykelruter i hovedstaden. Nu er der fundet penge yderligere seks kilometer. Der er planer om, etablere yderligere 51 km fremadrettet. Og det er åbenbart en god mening med at etablere disse. Det er skønt at befinde sig i grønne omgivelser. For eksempel befinder der sig fire gange så mange børn på den fire kilometer lange Nørrebro – rute end på den nærliggende Jagtvej.

Mange bruger ruterne
På Nørrebro – ruten befinder der sig dagligt 8.000 cyklister. Det er tale om en stigning på 50 procent på fire år. I 2025 skal der være 24 grønne ruter i København. Undertegnede kunne så godt tænke sig en bedre tilgang til kort over disse ruter. Og på ruterne må der gerne være en bedre skiltning.

Selvbestaltede hindringer må blive
Problemerne med Christiania – ruten er ikke over. På cykelstien er der placeret hvidmalede kampsten. Samtidig meddeler skilte, at dette ikke er en genvej for cyklister. For disse er åbenbart uønskede på Christiania. Fonden Christiania oplyser, at kampstenene er fartdæmpende foranstaltninger. Men på et hvilket andet sted vil man nok med politiets hjælp have fjernet disse sten, men ikke på Christiania.

Det er nemlig Bygningsstyrelsen, der ejer grunden. Og herfra siger man, at man godt kan se behovet for at få dæmpet farten på cykelstien. Så bliver det så spændende at se hvordan jura vil forholde sig ved det første uheld som følge af disse sten.

Som vi har kunnet påvise med en video på vores FB, er der også problemer længere henne og ude for Christianias område.

Modkørende bycykler på cykelstien
Efter en tur i byen blev vi atter engang mødt af modkørende turister (hvis nok, kinesere) på den nye super –cykel. Det er da godt, denne cykel bliver brugt. Men burde det ikke lige være noget, der forklarede dem, at der findes noget, der hedder færdselsregler.

Disse bycykler var ellers dømt ude. Nu er de så alligevel kommet på gaden. Sidste år vedtog Borgerrepræsentationen, at bruge 40 millioner kroner på projektet. Men i starten af 2015 var der igen problemer. Borgmesteren måtte forsvare den sparsomme interesse for disse cykler. Firmaet GoBike havde problemer med underleverandørerne. Fonden bag planen, By – og Pendlercykelen ville erklære GoBike konkurs.

Bycyklens overlevelse
Den ny pendler og turistcykel skulle fungere som fjerde ben i den kollektive trafik sammen med tog, bus og metro. Den skulle være med til at begrænse trængslen i hovedstaden. Selv borgmesteren kom til at tvivle på bycyklens overlevelse.

Men to uger efter kom en ny melding. Nu kunne GoBike alligevel levere. En fornuftig udrulningsplan for de sidste 1.400 cykler fremkom. Og nu har denne redaktør mødt dem på cykelstien. Vi har tidligere anmeldt den dyre cykel her på siden. Desværre var vi ikke just begejstret. Efter vores mening er den for tung og indeholder alt for meget unødvendig teknik.

Hvor skal jeg stille min cykel?
Og så burde gående lige advares om, at omkring Nørreport bør man ikke lige vandre ud på cykelstien. På Nørreport findes der nu masser af cykelparkering, men det er så til gengæld fjernet helt fra Kultorvet. Er det meningen, at man skal efterlade sin cykel på Nørreport for så at begive sig på Strøget. På vinduerne i hver anden butik, står der skrevet Cykler fjernes uden ansvar.

Ens regler i tog ville være ønskværdig
Det kunne også være rart, hvis der indføres ens regler for befordring af cykler i tog. Men sådan er det ikke. Og det tager jo også lidt tid at sætte sig ind i de forskellige regler.

Råd mod cykeltyveri
Vi er midt i sæsonen, hvor antallet af cykeltyverier eksploderer. Ofte bruger tyven ikke cyklen for at beholde den, men bruger den til næste S – togstation. Men kører du på Mountainbike eller racercykel, så skal du vide, at de er meget eftertragtede.

Og polske varebiler er ofte blevet stoppet på grænsen mellem Tyskland og Polen med lasten fuld af stjålne dansk cykler. Skal vi lige slutte med fem gode råd til at mindske risikoen for at din cykel bliver stjålet: 

  1. Lås altid cyklen med godkendt lås. Det er også, for at forsikringen dækker 
  2. Brug en kædelås, som du vikler rundt om både stel og allerbedst rundt om skilt eller gelænder. 
  3. Sæt din cykel i kælderen eller et aflåst skur 
  4. Brug en ældre cykel, hvis du pendler og stiller cyklen ved et stoppested eller togstation. 
  5. Har du en dyr specialcykel bør du ikke efterlade den udenfor

I vores elektroniske arkiv har vi vel ca. 30 – 35 artikler om den Københavnske Cykelkultur eller mangel på samme. Brug søgefunktionen og find dem. Læs også vores nye artikler ”Fokus på Bilen” og ”Fokus på den Kollektive Trafik”.


Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16