Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Kaos for pendlere

Det er ikke kun de talrige pendlere i Ørestadsregionen, der kommer til at mærke forandringerne den 4. januar 2016. Også syd på, kommer det til at mærkes. I Slesvig – Holsten siger man, at regeringens krav om kontrol inden den danske grænse ikke kan gennemføres, da det er lovstridigt ifølge tysk lovgivning. Og toget fra København over Øresundsbroen bliver holdt op ind til alle passagerer er grundig undersøgt, inden toget må køre videre. Det vil betyde en rejsetid på over den dobbelte tid. Også indkøbsrejsende vil blive ramt. Og det vil kunne mærkes i hele Øresundsregionen. Fra Tyskland har Arriva og DSB truet med at indstille den grænseoverskridende togdrift. De kommunale og regionale bustransportører har ligeledes truet med at indstille driften. Eksperter finder det problematisk at tjek af ID og pas bliver privatiseret.

Mindre antal vogne og længere rejsetid
Det er ikke nyt for pendlere, at Kystbanen er forsinket eller proppet med passagerer, fordi der er for lidt vogne. Men det bliver sikkert endnu værre i den kommende tid.

Efter flere måneders pres på Danmark indfører svenskerne nu en omfattende ID – kontrol, som Danmark også tvinges til at kopiere mod Tyskland.

De diplomatiske relationer gnistrer
Man kan også konstatere at de diplomatiske relationer til broderlandet Sverige ikke er alt for godt i øjeblikket. Den svenske integrationsminister er gang på gang kommet med stikpiller til Danmark.

Der har længe været gnister mellem danske og svenske embedsmænd og politikere. Disse gnister er nu slået ud i lys lue. Svenskerne mener, at Danmark kører på frihjul og ikke tager del i solidariteten med at hjælpe flygtningene. Sverige er ved at segne under presset.

Den danske statsminister: Det er et svensk problem
Men modsat har de jo også længe ageret for, at de tog imod alverdens flygtningene med åbne arme. Som Lars Løkke siger: 

  • Svenskerne har haft deres egen udlændingepolitik. Den er de åbenbart ved at segne under. Det er et svensk problem. Det er skabt af Sverige, det er ikke skabt af os.

Danmark kryber udenom
Men sådan ser svenskerne ikke selv på situationen. De mener, at Danmark agerer uheldigt. Svenskerne mener, at danskerne bare ekspederer problemerne videre til dem. Svenskerne har modtaget 149.000 personer, der har søgt asyl i landet. Danmark havde til og med oktober modtaget 13.000. Og ifølge svenskerne, så kryber Danmark udenom.

Inger Støjberg: Jeg kommer ikke og redder dem
Også den danske integrationsminister påpeger, at den desperate situation i Sverige er selvforskyldt: 

  • De er helt desperate i Sverige, men de ligger, som de har redt. Jeg kommer ikke og redder dem. De har haft berøringsangst med at diskutere problemerne i årevis, og nu sidder de i suppedasen.

Og til den barske kritik fra svenskerne, siger den danske statsminister: 

  • Det er ikke op til svenskerne at vurdere dansk udlændingepolitik.

Der mangler en udredning
Det svenske Lagrådet har udtalt i en erklæring, at de mener, at lovforslaget i sin helhed er blevet hastet igennem. En sådan lov bør ikke indføres, før der sker en ordentlig udredning af grundlæggende retsstatsprincipper.

Men den svenske regering har ikke villet lytte.

Taberne er pendlerne
Taberne i striden bliver de 15.000 pendlere, der dagligt krydser Øresund, men også alle de, der tager en tur til Sverige for at juleshoppe. Mon ikke os erhvervslivet bliver hårdt ramt.

Danmark skal ikke være grænsekontrollant – og dog?
Justitsminister Søren Pind har tidligere udtalt: 

  • Det er uholdbart at bede Danmark påtage sig rollen som grænsekontrollant for Sverige. Det vil vi aldrig gøre.

Men det tyder alt på, at Danmark bliver tvunget til.

Husk gyldigt ID
DSB skal fremover nægte folk uden gyldig ID adgang til Københavns Lufthavn. Skal du fremover med bus og tog til Sverige, vil det tage dobbelt så lang tid. Og togene mod Københavns Lufthavn vil ikke i fremtiden kunne tage så mange vogne med. Ellers kan de ikke holde ved den perron, der er udset at være stedet til kontrollen.

Man må da så håbe at den forsinkelse, der opstår ikke forplanter sig til hele strækningen på den danske side af Øresund. Her er pendlerne i forvejen vant til lidt af hvert.

Det kan også betyde noget for Københavns økonomi
Det 15 år lange samarbejde Greater Copenhagen, der skulle samarbejde på kryds og tværs i Øresunds – regionen synes at krakelere. Udviklingen kan betyde tab af arbejdspladser. Og i længden kan det også betyde noget for Københavns økonomi.

Hvordan kan de egenhændigt lukke Øresundsbroen
Og hvordan svenskerne kan finde på at lukke Øresundsbroen uden at rådføre sig med Danmark, som er medejere af den, forekommer mystisk. Åbenbart har svenskerne nu droppet denne plan.

H.H. Ferries mener, at en kontrol vil tage mindst 30 minutter og årligt koste 30 – 40 millioner kroner.

Situationen har udviklet sig – Europa kan ikke blive enige
Men situationen var vel ikke blevet sådan, hvis de europæiske lande var blevet enige fra første færd. Herhjemme er der ført en afskrækkelsespolitik over for flygtningene fra første færd. Og nu rykker man så yderligere annoncer i mellemøstlige aviser. Regeringen er lige glade med ombudsmandens kritik.

Det er på tide, at erhvervslivet tager ansvar?
Nu tvinges så bus – tog og færgepersonale til at lave pas – og visumkontrol. Men ifølge tysk politi, må der ikke føres dansk pas – og visumkontrol i deres land. Så åbenbart er situationen ikke afpasset med de tyske myndigheder. Deutsche Bahn er heller ikke blevet orienteret.

DSB har ligefrem truet med at indstille den grænseoverskridende togdrift i protest mod transportansvar. Og både fra busfirmaer og færgeselskaber lyder der protester. Men fra regeringen lyder svaret bare: 

  • Det er på tide, at erhvervslivet tager et medansvar.

Dokumentkontrol bliver privatiseret
Men er det ikke problematisk hvis man vi privatisere dokumentkontrol, som egentlig er en myndighedsopgave? Hvilke beføjelser har de? Hvad skal de gøre, når de finder nogen i at rejse uden ID?

”Det er ikke mig, der driver DSB’s tog”
Kan almindeligt personale håndtere bedømmelse af dokumenter og klare konfliktsituationer. Er de uddannet til dette? Og hvad med ombygning af kontrolanlæg? Undertegnede kender tilfældigvis banegårdene i Tønder og Padborg. Her kan sådan en kontrol ikke foretages på nuværende tidspunkt.

Men integrationsministeren har bare svaret: 

  • Det er ikke mig, der driver DSB’s tog. Det er op til DSB.

Præcis, hvordan sådan en kontrol skal foregå, har regeringen, blå blok og Socialdemokraterne ikke noget bud til.

Arriva, der varetager togtransport over grænsen ved Tønder har truet med at indstille den grænseoverskridende togdrift.

Bøde på 12.000 kr. pr. passager
Men hvis en transportør undlader at tjekke ID eller sjusker med kontrollen vanker der en bøde på hele 12.000 kr. pr. passager. Spørgsmålet kan også vendes om. 

  • Bryder Transportørerne ikke den danske lovgivning, når de tjekker ID m.m.?

Men nu lyder det pludselig fra Dansk Jernbaneforbund, at man sagtens kan tjekke passagernes ID.

Forhandlinger er gået i gang med Skånetrafikken, om at finde en løsning.

Det er utænkeligt siger Bundespolizei
Og så vidt vides går der busser fra Aabenraa til Flensborg i næsten timedrift i dagtimerne. Der er mange pendlere syd for grænsen, der arbejder på den danske side. Skal de dagligt tjekkes ved grænsen med masser af kø og forsinkelse til følge.

Godt nok siges der fra regeringen, at der har været kontakt med de tyske myndigheder. Men justits –og europaminister Anke Spoorendonk fra Slesvig – Holsten advarer mod, at trafikken over grænsen smadres, hvis regeringen gør alvor af dansk asylkontrol på tysk grund. Tysk politi har flere gange sagt, at DSB og andre danske instanser ikke må kontrollere pas og visum på tysk jord for at bremse flygtningestrømmen ind i Danmark. Det er helt utænkeligt ifølge tysk lovgivning, siger man fra Bundespolitzei.

Man er som borger i Tyskland ikke forpligtet til at vise sine papirer til hvem som helst. Der har politiet metoder, og det har en buschauffør og en togkontrollør ikke.

Kontrol SKAL ske før den danske grænse
Inger Støjberg har oplyst om, at ID – kontrol SKAL ske før den danske grænse. Den danske regering har fastslået at er både er lovligt og muligt at gennemføre.

Den tyske delstatsminister håber ikke, at bus – og togforbindelser over grænsen stopper.

Politikere i Slesvig Holsten skeptiske over den danske håndtering

I forvejen har politikerne i Slesvig Holsten ligesom i Sverige været kritiske over for den måde, som de danske myndigheder håndterede sagen. I forvejen skal man i delstaten finde plads til 60.000 flygtninge.

En anden ting, er at der kommer mange lastbiler syd fra. Skal hver bil nu tjekkes?


Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16