Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Detailhandel i januar 2016

Hvad køber vi på Nettet? Se vores Top 10. Nemlig.com har forbedret leveringsbetingelserne, men kan endnu ikke vise overskud. Din mobiltelefon bliver dit nye dankort. Coop Bank har langt igen. Kiwi skal stramme op. Supermarkedsfejl bliver udnyttet af kunder – stakkels kassemedarbejdere. Bombe under dansk detailhandel. Kunder foretrækker stadig at købe deres julegaver i den fysiske butik. Black Friday slog alle rekorder. Hundredevis af små butikker vil lukke. Forbrugertilliden er i top, men det halter med dansk eksport. På Nørrebro var der hele tiden problemer med Julelys i kæderne og juletræet.

Problemer med julebelysningen
I år blev der brugt masser af tid og penge på julebelysningen. Først skulle der indsamles penge til et større antal af kæder. Og så brugte vi en masse tid på at opretholde belysningen. Det vil sige, at det var vores elektrikere, der brugte tiden på at etablere lys. Julekæderne var lige som vores juletræ, som vi tidligere har oplyst udsat for hærværk flere gange

Tilliden var i top
December – tallet på forbrugertilliden var helt oppe på 6,1. Det var det højeste niveau i ni år. Det er anden måned i træk med stigende forbrugertillid. Det er godt for privatøkonomien, hvis omsætningen stiger. Butikkerne tjener flere penge og kan ansætte flere. Danske virksomheder som producerer varerne, kan sælge mere, og derfor ansætte flere.

Dansk økonomi er lidt tvetydig. Eksporten skuffer, bl.a. er eksporten til Rusland blevet halveret. Fra marts til oktober faldt eksporten med hele 11 pct. Privatforbruget er endnu ikke kommet i gang. Den har en væsentlig andel i opsvinget.

Nordea har beregnet, at den globale vækst vil være på 3,5 i 2016. Dette tal kommer Danmark slet ikke i nærheden af.

Hundredevis af små supermarkeder og nærbutikker vil lukke
Danskerne har fortsat 3.000 butikker at købe dagligvarer i. Antallet skrumper dog ifølge en ny analyse. Frem til 2025 vil antallet skrumpe ind med 7 pct. Udviklingen har været meget svag. De sidste ti år er antallet faldet med 300 til nu 2.911. Trods denne udvikling fortsætter discountbutikker med at øge antallet af forretninger.

Antallet af nærbutikker vil dykke med 64 pct. i forhold til nu. Om 10 år vil der kun være 140 tilbage. For de små supermarkeder ventes et dyk på 34 pct. til 325 i 2025.

I analysen vurderes der også, at planloven vil blive ændret. Det styrker de store supermarkeder, som Føtex og Kvickly samt antallet af Bilka – varehuse. Men Coop er nu ikke så begejstret. De er i gang med at investere godt 100 millioner kr. i moderniseringer i 130 mindre byer.

Rema 1000 vil blive den store vinder i dansk dagligvarehandel. De vil overtage tredjepladsen foran Dagrofa med Meny, Kiwi og Spar. Men det tror de nu ikke hos Dagrofa. Samtidig vil Dansk Supermarked indtage første pladsen fra Coop.

Vi vil i fremtiden se flere discountbutikker fra Kiwi, Lidl og Rema 1000.

Black Friday slog alle rekorder
Black Friday den 27. november slog alle rekorder også den normal travleste dag i året den 22 december (sidste års omsætning). Omsætningen med Dankort udgjorde i alt 1,98 mia. kr.

Julegaver i fysisk butik
Deloitte spurgte, hvor julegaverne skulle købes. 53 pct. svarede i den fysiske butik, mens 46 pct. svarede online. Julemaden købes helt klart i den fysiske butik. Det er trygheden, der får kunderne til at foretrække den fysiske butik. Men nettet har også sine fordele. Varen leveres lige til døren.

Bombe under dansk dagligvarehandel
Dansk Erhverv har reageret på en afgørelse i Skatterådet. Nu er det nemlig muligt, at få leveret dagligvare til sin gadedør med tysk eller svensk fødevaremoms. Dette gør det vanskeligt for danske butikker at konkurrere. Dette betyder tab af arbejdspladser, mens statskassen går glip af afgifter.

Ifølge de danske regler skal man selv sørge for fragten. Man skal også selv sørge for at afregne punktafgifter på øl, vin og spiritus. Skat vil lave stikprøvekontroller på de fartøjer, der fragter grænsevarerne.

Supermarkedsfejl bliver udnyttet af kunder
Danskerne, der opdager en fejl til deres fordel, skynder sig ud af butikken. Ja, det siger 27 pct. Man føler sig faktisk lidt heldig i sådan en situation. Men i længden udligner det måske sig selv. For det er selvfølgelig også eksempler på, at det modsatte er tilfældet. Men egentlig er det tyveri.

Sker det for ofte for kassemedarbejderen, kan det få konsekvenser.

Kiwi skal stramme op
Søndagsavisen er i gang med det store servicetjek. 119 supermarkeder blev tjekket torsdag den 22. oktober. Alle supermarkeder blev bedømt ud fra parametre udarbejdet af eksperter inden for detailhandel.

I frugt – og grøntafdelingerne fandt man hurtigt frugter med synligt mug og råd. Varernes friskhed blev sat under lup. Desuden blev der kigget efter rod og manglende indkøbsvogne. Værst ser det ud i discountkæden Kiwi, som endte på en samlet sidsteplads. Og hos Kvickly var det en sidsteplads blandt supermarkederne. Det var især rod i butikkerne, der talte ned.

Denne uges vinder var Meny, foran Irma og SuperBrugsen. Netto kom på tredjesidstepladsen og Rema 1000 på næstsidste pladsen.

Coop Bank har lang vej
Man havde troet, at man kunne bruge tillidskrisen til de store banker. Og alle forudsætninger var der. Ejeren er Danmarks næststørste supermarkedskæde. Men nu er det ikke den samme lånelyst hos danskerne. Men egentlig har banken fået pænt med kunder. Hele 60.000 er det blevet til – en fremgang på 20.000 bare på et år. Men man skal op på 110.000 før at banken kan begynde at tjene penge. Ja, Coop kan mobilisere 1,3 millioner kr.

Mobiltelefon – det nye Dankort
I efteråret 2016 lanceres et nyt mobildankort. Det kommer ikke til at fungere som en selvstændig app, som man kender fra Mobilepay og Swipp. I stedet skal Mobildankortet være en løsning til eksisterende betalingsapps, hvor det skal gøre betalingen nemmere. Man skal kunne betale ved at holde sin mobiltelefon hen til dankortterminalen.

Nemlig.com forbedrer leveringsbetingelser
Nemlig.com forbedrer nu leveringsbetingelserne. Man kan få sine dagligvare leveret fragtfrit, hvis man bestiller for over 200 kr. Man håber især at få fat i førstegangskøbere.

Det er ellers Irma.dk, der har førstepladsen i hovedstadsområdet. De henter 75 pct. af salget.

Det er stadig kun en lille del af danskerne, der køber dagligvare på nettet, omkring 3 pct. Sidste år blev der købt dagligvarer i Danmark for 114 millioner kroner, og heraf for kun 4 milliarder på nettet.

Faktum er, at Nemlig.com endnu ikke har leveret overskud.

Hvad køber vi på nettet?
I 2014 handlede danskerne 132 millioner gange på nettet. Det samlede beløb blev 73 mia. kr. Det er en stigning på 25 pct. fra 2013 

  1. Rejse – og kulturoplevelser 58 pct. 
  2. Elektronik og hvidevarer 57 pct. 
  3. Fritid – og sportsudstyr 56 pct. 
  4. Auto, både – og cykeludstyr 50 pct. 
  5. IT, tele og foto 40 pct. 
  6. Film, musik, bøger, spil og legetøj 28 pct. 
  7. Tøj, sko og smykker 26 pct. 
  8. Bolig og have 11 pct. 
  9. Personlig pleje, medicin 8 pct. 
  10. Dagligvarer, drikke og mad 3 pct.

Det var, hvad vi havde valgt denne gang i vores besøg i dansk detailhandel. Vi er tilbage med et nyt besøg i februar. Du kan se alle vore andre besøg i vores elektroniske arkiv.

På Facebook er vi også ofte på besøg i diverse butikker. Besøg vores Facebook gruppe.


Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16