Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Ude i Trafikken

Københavns Kommune har lige kørt en ”bedre cykelkultur” – kampagne. Vi kigger på cykel – bøder. Tænk, hvis politiet her lå på lur. Hvor gives der flest p – bøder, vi laver en Top – 10. Fotovogne er årsag til mange flere fartbøder, men hastigheden er ikke sænket væsentlig. Pendlerne er utilfredse med den ny køreplan. Og så er der igen problemer med Rejsekortet, som langt fra altid er billigst. Togfonden mangler penge, og så skærer regeringen ned på tilskud til den kollektive trafik.

Regeringen vil spare på den kollektive trafik
Vi skal atter en gang ud at se, hvad der sker ude i trafikken.

Frem til 2019 vil regeringen spare 1,5 milliard kroner, der er reserveret til investeringer i den kollektive trafik. Regeringen vil oven i dette også fjerne 839 millioner til Aalborg Letbane. Desuden skal DSB spare 300 millioner kroner om året.

DSB er ved at nedbringe gælden
DSB har tjent flere penge, og forsætter med at nedbringe gælden. Man tjener flere penge pr kilometer, men det skyldes at der er blevet færre ansatte. De næste 10 – 15 år skal investeres op mod 100 mia. kr. i nye spor, boer, kabler og signaler.

Togfonden kommer til at mangle penge
Og når vi taler om DSB og fremtiden, ja så kommer man til at tænke på den stort anlagte Togfond. Den såkaldte timemodel skulle give en times transporttid mellem Odense, Århus og Aalborg.

Men alt tyder på, at det kommer til at give problemer med denne finansiering Ekstraindtægter fra skatteomlægningen i Nordsøen bliver 9 milliarder kroner lavere end de 28,5 milliarder kroner omlægningen ellers skulle bidrage med til Togfonden. Denne fond skulle finansiere en række investeringer, hvoraf Timemodellen var den største.

Det er regeringens kasseeftersyn, der har konstateret dette. Men allerede lang inden dette eftersyn kunne tænketanken Kraka påvise, at det var problemer.

Rejsekortet er langt fra billigst
Og Rejsekortet er der stadig problemer med. Det er ikke altid billigst, som man lover. På de såkaldte billigdage hvor unge og pensionister får biletterne billigere modsat fredag, søndage og helligdage, som er almindelige rejsedage.

Mandag til torsdag og om lørdagen kan pensionister få 50 pct. rabat. Til gengæld skal man så bruge Rejsekortet på fredage, søndage og helligdage, for så får man 25 procent på ungdoms – og pensionistkort.

En almindelig billet kan være dyre med rejsekort
Men man skal også huske, at rejsekortet har en anden zonestruktur, som de zoner, der er på jernbanen. For eksempel koster en rejse fra Ringsted til København på standardbillet 88 kr. mens prisen på Rejsekort uden rabatter er 96 kr. Zonesystemet er anderledes på landsdækkende rejsekort.

Og så er det jo også de velkendte orange billetter, som Rejsekortet ikke kan tage højde for.

For lige at skabe endnu mere forvirring, så kan du spare mindre beløb ved at købe almindelige biletter frem for at bruge rejsekort på mindre rejser.

Når Dankortet bliver spærret
Hvad du spærrer dit Dankort, der er tilknyttet Rejsekortet, vil Rejsekort – systemet ignorerer, at kortet er spærret, og blive ved med at fylde penge på kortet. Kunderne får ikke besked på, at der er noget er galt. De får i sidste ende en gæld til DSB, der er pålagt rykker – og inkassogebyr.

Scannere forkert indstillet
Der er også eksempler på, at kontrollørernes scannere har været indstillet forkert. Selv om man kun er rejst fra Odense til Fredericia, er blevet opkrævet som værende rejst til Randers.

Pendlere utilfreds med køreplan
Selv om pendlerne har størst problem med at komme til Sverige, ja så er de heller ikke galde for den nye kørerplan. Nogle af de meget tidlige tog går nu en halv time senere. DSB har ønsket at spare nogle dyre togtimer. Men mon ikke DSB vil miste en masse kunder på den bekostning.

Danmarks dyreste trappetrin
Danmarks dyreste trappetrin til 1,8 millioner kr. pr. trin er blevet åbnet. I tre år har man været i gang med 87 trappetrin ved Nørreport Station. Mange af de 100.000 årlige rejsende på stationen vil bruge disse trapper.

Men man er nu ikke helt færdigt. For en del butikker i området har rejst krav om erstatning for tabt omsætning i byggeperioden.

Fotovogne har ikke givet lavere hastighed
Firedoblingen af fotovogne har i den grad givet bøderegn til bilisterne og indtjening til statskassen. Desværre kender Den Gamle Redaktør ikke de nyeste tal. Men i første halvår af 2015 blev der skrevet hele 34.259 flere automatiske bøder med fotovognene. Det er en stigning på 34,5 pct. Men da disse tal blev offentliggjort lå der stadig en mængde bøder ude i kredsene, som ikke var sendt ud. Så det reelle tal er langt større.

En af årsagerne til disse fotovogne var at de skulle nedbringe hastigheden på vejene. Men det beskedne fald er kun på 0,9 kilometer i timen.

Skal fotovogne erstattes af stærekasse?
Og så er der blevet nedsat et udvalg, der skal se på, om nogle af vognene skal nedlægges, og om der skal opsættes stærekasser i stedet.

Er p – afgifter for lave?
Ifølge Niels Buus Kristensen, der er institutdirektør hos DTU Transport, er priserne for at parkere i København for lave. Han mener, at mange biler holder stille det meste af ugen. Det er ikke smart, når man har så lidt plads.

Her gives der flest p – bøder
Østerbro Avis har lavet en Top – 10 liste over, hvor der gives flest p – bøder. Tænk engang 303.688 p – bøder er det blevet til: 

  1. Dronningens Tværgade 
  2. Østerbrogade 
  3. Ryesgade 
  4. Gothersgade 
  5. Skt. Annæ Plads 
  6. Flæsketorvet 
  7. Øster Farimagsgade 
  8. Frederikssundsvej 
  9. Blegdamsvej 
  10. Juliane Maries Vej

Politi – Hold øje med cykelstierne
Som det efterhånden må være kendt fra vores serie om Nye eventyr på cykelstien, så er Den Gamle Redaktør en ivrig cyklist. Og her sker der sandelig også noget. Tænk, hvis nu der lå en fotovogn skjult ved cykelstierne, så kunne der også tjenes masser af penge her. Se engang: 

  • Uden lys i lygtetændingstiden 700 kr. 
  • Håndholdt mobiltelefon under kørslen 1.000 kr. 
  • Fejl/mangler v/bremser/reflekser m.m. 700 kr. 
  • Kører mod færdselsretningen 1.000 kr. 
  • Cykler på cykelstien i venstre side: 700 kr. 
  • Respekterer ikke færdselstavle eller pile: 700 kr. 
  • Overtræder ubetinget vigepligt 1.000 kr. 
  • Giver ikke tegn 700 kr. 
  • Kører uden hænder på styret 700 kr. 
  • Cykler på fortov/gangsti: 700 kr. 
  • Holder fast i andet køretøj 700 kr. 
  • To personer på alm cykel (bøde til begge): 700 kr. 
  • Forkert placering før/mens du svinger: 700 kr. 
  • Ringklokke, der ikke runger: Advarsel

Nye tendenser i og omkring cykelstien
Og kører du på cykelstien, skal du lige være opmærksom på, at nye tendenser har spredt sig: 

  • Fra sidegaderne holder andre cyklister ikke tilbage. Med et stort sving kører de ind på cykelstien lige før en 
  • Mange, både cyklister og bilister især busser og taxaer kører over for gult. Det kan være farligt, når lyset skrifter ekstra hurtigt, for så er det grønt og man knalder lige ind i hinanden. Sådan er problemet ofte ved Nørrebros Runddel. 
  • Man kigger sig ikke tilbage, når man overhaler. 
  • Skal man til venstre over cykelstien, fordi man skal over gaden, glemmer man at give tegn. 
  • Flere og flere cyklister bruger fodgængerfeltet for at skyde en genvej. I forvejen er de på fortovet. Især handicappede og gangbesværede føler sig chikaneret. Flere gange har Den Gamle Redaktør hørt cyklister, der kom cyklende i fodgængerovergangen råbe ”Gamle Kælling Flyt dig” eller lignende.
  • Antallet af personer med et stykke teknologi hånden og øret er stigende. Problemet er ofte, at de pludselig befinder sig midt på cykelstien uden chance for andre at overhale. 
  • Befinder to snakkende venner og veninder foran, hver på sin cykel, og man ved hjælp af ringklokken tilkendegiver, at man vil overhale, skal en af de forankørende ikke glide tilbage men køre fremad, ellers er chancen for kollision overhængende. 
  • Bilister, der svinger til højre, skærer ofte svinget og undervurderer cyklisternes fart. 
  • Bilister, der skal ud fra en sidevej bruger ofte hele bredden på cykelstien for at vente til man kan komme videre. 
  • Når en kran, flyttebil eller en eller anden kommunal bil skal bruge cykelstien til at udføre et arbejde eller bare parkere, ja så er der ikke sørget for ordentlig afspærring. Ofte tvinges cyklisterne så ud i bilernes kørerbane. Og det kan være temmelig risikofyldt.

Ja egentlig kunne vi nævne mange flere eksempler. Men politiet har andre og vigtigere ting, der skal prioriteres, bl.a. grænsebevogtning. Så lovbryder i og omkring cykelstierne bliver måske ikke lige tages med det samme.

Bedre cykelkultur – kampagne
Københavns Kommune har ellers kørt en kampagne for bedre cykelmanerer. De omtrent 300.000 cyklister, der hver dag kører på byens cykelstier skaber trængsel.

Vi har masser af artikler om cykler, trafik, DSB, Metro m.m. Brug søgefunktionen og gå ind i vores elektroniske arkiv.


Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16