Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Nu er det slut med gratis parkering

Politikerne mener, at man med den nye ordning, kan forhindre stor del af pendlerne til at tage bilen. Men spørgsmålet er, om de for sjov skyld tager bilen? Er det ikke praktiske og økonomiske forhold, der gør sig gældende? For et par år siden fremkom Nørrebro Handelsforening med et forslag om Park ´n´ Ride – ordning. Foreningen foreslog, at der oprettedes p – pladser ved S – togstationer. Som sidegevinst regner politikerne nu med mindre trængsel, mindre CO2 – udledning og renere luft. Desuden håber man på, at der vil være flere p – pladser til de lokale beboere.

Den gule zone
Nu er det snart slut med at parkere på Ydre Nørrebro, Nordvest, Valby og Østerbro. Politikerne har nemlig valgt at tilføje den gule zone. Timeprisen i denne zone bliver ni kroner i dag – og aftentimerne og to kroner om aftenen.

For beboerne bliver det tale om en årlig licensaftale.

Hensigten er at straffe pendlere
Hensigten med dette tiltag er at straffe pendlerne. Man vil have dem til at tage bus, tog eller Metro. På den måde håber man, at der kan skabes mere plads til beboerne i området. Man håber også på, at der vil komme mindre trængsel.

Politikerne mener nu, at de har løst problemet med at finde p – plads på Ydre Nørrebro.

Tager man bilen for sjov – på arbejde?
Med andre ord initiativet er et opdragende element til bilismen. Men tager man i grunden på arbejde i bil for sjov skyld? Det kan være praktiske og økonomiske ting, der gør sig gældende for pendlerne. Og der trods alt mange pendlere, der ikke lige bor op af en S – togs station.

Nørrebro Handelsforenings forslag
For nogle år siden fremkom Nørrebro Handelsforening med et Park ´n´ Ride – forslag. Man skulle have mulighed for at parkere ved en station, og derefter kører videre ind mod byen med S – toget.

Men ifølge politikerne så skal initiativet også være med til at reducere CO2 – udledning, støj og luftforurening.

Hvad koster beboerlicensen fremover?
Fremover kommer prisen til at stige i blå og grøn zone. Den nye ordning træder i kraft 1. marts 2017. Man skal også lige være opmærksom på, at rød zone udvides. 

  • Den nye parkeringszone er et element i en større parkeringsaftale fra 2015. Alle partier i Borgerrepræsentationen er enige om at udvide p – zonen 
  • Mange bilister i København betaler i dag en beboerlicens, der koster 740 kr. Denne ordning ændres fra 1. januar 2017, så skal der betales efter hvor meget din bil forurener: 
  • Har du en el – eller brintbil koster beboerlicensen 100 kr./år 
  • For en bil i energiklasse A+, A++ og A+++ bliver prisen også 100 kr. 
  • En bil i energiklasse A og B kommer til at koste 730 kr. 
  • Energiklasse C, D, E, F og G koster 1.150 kr.

Hvad koster det at parkere fremover?

Og hvad koster det så at parkere i fremtiden, ja hold tungen lige i munden?

  • Fra Klokken 8 – 19: 
  • Rød Zone: 35 kr. 
  • Grøn Zone: 19 kr. 
  • Blå Zone: 11 kr. 
  • Gul Zone: 9 kr.

Og så er der ellers forskellige priser om aftenen og om natten.

Møde på Nørrebro i april
Vi har ikke lige prisen for en erhvervslicens. Men en ting er sikkert, og det er at Nørrebro Handelsforening vil være til stede, når der i begyndelsen af april afholdes møde omkring den nye p – ordning.


Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16