Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Hovedstadens Trafik – den rette vej?

Trafikdiskussionen i hovedstaden er i øjeblikket kaotisk. Ingen vil tage et ansvar. Politikerne prioriterer dem, der er mest af. Men skal man ikke os prioritere dem, der skaber værdi og kultur? Politikere i København mener, at politiet blander sig politisk, når de forkaster forslag. Men er det ikke det, de skal. Vi har sagt det før her på siden. Og det er, at der er en årsag til, at Københavns Kommune så langt nede på Erhvervs – Hitlisten. Gennem flere år har erhvervslivet savnet fremkommelighed.

Lokale får deres vilje
Det ser nu ud til at beboerne på Balders Plads og Guldbergsgade får deres vilje og begrænset trafikken. Det samme vil beoerne i og omkring Stefansgade også have. Det er jo fint nok for de lokale. Men for erhvervstrafikken, som vi her på siden kalder for Den Nødvendige trafik stiller sådanne ændringer hver gang nye udfordringer.

Vi nedlægger bare Bispeengbuen
Det ser ikke ud til, at kravet om åbning af Ladegårdsåen bliver til noget. Omkostningerne bliver simpelthen for store. Men straks rejses kravet om fjernelse af Bispeengbuen. Man kan undre sig, at pengene sidder så løse hos politikerne.

Er politiet politiske?
Politikere i kommunen beskylder også politiet for at være politiske, når de som de siger, at politiet gang på gang afviser trafikale ændringer, der skal hjælpe cyklister og fodgængere. Politikerne mener, at politiet skal blande sig uden om, og sørge for ro og orden.

Er det flertallet af trafikale bruger, der skal bestemme?
Som nogle af politikerne siger det: 

  • Det fremgår ikke altid, som politiet i København har fokus på, hvordan flertallet af københavnerne transporterer sig rundt på cykel.

Men er det på den måde, man skal løse Københavns infrastruktur og fremkommeligheden. Mener Københavns politikere, at det er flertallet af trafikalle brugere, der skal bestemme infrastrukturen?

Erhvervslivet savner fremkommelighed
Erhvervslivet i København har nu i flere år ønsket bedre fremkommelighed. Men er det blevet lyttet til dem? Åbenbart ikke. For Københavns Kommune er ikke kommet synlig længere frem på Erhvervslistens Hitliste.

Nu skal vi også huske at erhvervslivet skaber arbejdspladser, aktivitet, socialt og kulturelt liv.

Men hvem er det nu egentlig, der skal sørge for fremkommelighed og trafiksikkerhed? Tænk engang, politiker har udtalt, at såfremt politiet vil føre trafikpolitik så må de stille op til Borgerrepræsentationen. Nogle af hovedstadens politikere vil ikke finde sig i, at politiet blander sig i nedlæggelse af p – pladser.

Men det virker da amatøragtigt, at man på den måde strides om, hvem der skal beskæftige sig med hvad!

Borgmester i København: Transportministeren savner visioner
Teknik – og miljøborgmester Mogens Kabell mener i høj grad, at det kniber med visionerne hos regeringen. Trafikministeren vil hellere overdække Danmark med asfalt, siger Kabell. Han er sur over, at han fjerner støtten i forundersøgelser til nye letbaner. Det tolker borgmesteren, som at transportministeren ikke ser nogen værdi i den kollektive trafik.

Pendlere savner bedre kollektiv trafik
Borgmesteren peger på, at man skal få pendlere til at tage den kollektive trafik frem for egen bil. Men hvordan tror borgmesteren egentlig, at det kan ske, når pendlerne i årevis har efterlyst bedre kollektiv trafik.

Parker og rejs
At borgmesteren også opfordrer til, at transportministeren skal øremærke overskuddet for betalingsparkeringen (70 millioner kr. i 2014) til parker og rejs anlæg uden for København er faktisk en god ide. Den ide fremkom Nørrebro Handelsforening med for adskillige år siden.

De jyske motorveje er nu ikke så tomme
Men når man hører argumenter fra københavnske politikere er det tydeligt, at de ikke kommer langt ud for København. For de tomme jyske motorveje er faktisk slet ikke så tomme.

De københavnske undersøgelser
Når man kigger på trafik i København kigger man kun på byens borgere. Man kigger ikke på Storkøbenhavn. Man kigger ikke på Frederiksberg. Alle de pendlere, der dagligt kører til og fra byen har man heller ikke med i diverse prognoser. Ja man glemmer vel 500.000. Så er det klart at man kan komme frem til at kun 9 pct. af københavnerne tager bilen eller noget i den stil.

Afvikle trafikken i stedet for at stoppe den
Hvorfor gør man ikke noget for at afvikle trafikken i stedet for at stoppe den. På den måde er det da ikke særligt sundt for os cyklister.

El – busser er en god ide
Det er fin nok vi får delebiler, men langt fra alle selskaber klarer sig lige godt. Efterspørgslen efter Car2go var ikke tilstrækkelig.

Mystisk er det også, at en omlægning af 33 buslinjer med i alt 385 busser fra diesel til elbusser vil koste Københavns Kommune 68 millioner kr. mere hvert år. Men hovedparten, de 49 millioner kr. udgøres af den høje afgift på el til busser. Denne afgift er el til tog fri for.

I øvrigt så vokser vores bybusen med 5 meter til hele 18 meter. Det sker i første omgang for Linje 5, der så får navneforandring til Linje 5C. Og C står for Cityline.

Havnetunnellen – for og imod
Og så foregår debatten om Havnetunnellen stadig. Det er ingen tvivl om, at det vil skabe aflastning for trafikken i Indre By og på Christianshavn. Men man har endnu ikke løst problemerne nord for byen og på Amager.

Tunnelen skal finansieres med blandt andet brugerbetaling. Men vil folk så alligevel ikke køre gennem Indre By.

Det går ud over Amager
Nedkørslen til tunellen på Nordamager, opkørslen til motorvejssystemet på Vestamager og de øgede trafikmængder på Amager Strandvej vil påvirke vigtige rekreative områder i København.

Også nord for en eventuel havnetunnel vil en øget trafikmængde skabe problemer. Er det nogle, der kan komme med løsninger på disse skitserede problemer.

Egentlig burde det være muligt at komme i gang med en meget mere fornuftig sanering af trafikken i København end den man ser i øjeblikket. Byen skal ikke bruges til gennemkørsel, men man burde frit kunne køre til alle adresser i København. Trafik mellem bydelene burde foregåved at bruge den vestlige del af 02 Man burde så nedlægge den østlige del af 02 som ringvej. Om den eventuelt kan nedlægges må vi lade de kloge afgøre.

På vores hjemmeside har vi masser af artikler om trafik og infrastruktur og mangel på samme. Ja, vi er tidens løb kommet med et væld af forslag. De fleste er godt nok blevet afvist med konsekvenser til følge. Se bare på Nørrebrogade. Gå ind på vores elektroniske arkiv. Brug vores søgefunktion og hold øje med Facebook.


Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16