Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Fra Daglejere til Deleøkonomi

200.000 er vilde med Ûber i Storkøbenhavn. De er glade for en billigere taxa. De er ligeglade med om, der betales skat eller ikke eller om man bryder taxaloven. Men Über – chaufføren’ s retsstilling er at sammenligne med en daglejer. For erhvervslivet er der tale om ulig konkurrence. Ja breder holdningen sig, så vil det underminere Septemberforliget fra 1899. Foreløbig er seks chauffører dømt. Men generel bliver disse chauffører opfordret til at køre videre. Ja endda stærk opfordret af folketingsmedlemmer, der egentlig hellere skulle arbejde for en bedre taxalovgivning, hvor alle overholdt de regler, som Staten selv har fastlagt.

Deleøkonomi er til gavn for samfundet
Ingen tvivl om, at deleøkonomi er til gavn for samfundet. Ingen tvivl om at Über kan være til gavn for hele taxabranchen.

Men at sammenligne deleøkonomi med Über er forkert. Og så længe, at Über ikke skal overholde den samme lovgivning som taxabranchen, så er det konkurrenceforvridende. Og chaufførerne hos Über har vel de samme rettigheder som daglejerne havde i sin tid.

En fare for ”Den danske model”
Griber systemet om sig, kan fagbevægelsen godt pakke sammen. Så er alle de rettigheder som man gennem alle årene har kæmpet for ingen ting værd.

Havde Über nu fået frit spil, vil det undermineredet legendariske Septemberforlig fra 1899, hvor LO og Dansk Arbejdsgiverforening (DA) blev enige om en aftale, der blev fundamentet for det arbejdsmarked, som vi kender det i dag.

I grunden er det foruroligende, at det går så lang tid, før at det offentlige Danmark får behandlet denne sag. Man spørger også sig selv om Dem Danske Model er ved at krakelere. Se bare, hvad der sker inden for transport – branchen.

Ikke alle forstår, at alle skal overholde regler
Det er da også et sygt samfund, at nogen skal overholde regler, og andre ikke. Det svarer jo til dengang på Nørrebro, da der for alvor blev snydt med afgifter. Det var også konkurrenceforvridende. Dengang syntes mange beboere på Nørrebro, at Nørrebro Handelsforening kørte for hårdt mod lovbryderne.

Nu er det sådan, at passagerer, der sætter sig ind i en Über – bil ikke begår noget ulovligt. Men det gør chaufførerne. Seks af dem er netop blevet dømt i Byretten for Piratkørsel.

Det ser da også her ud til at københavnerne er lige glade med lønmodtagernes rettigheder og om uligheder i konkurrenceulighed. For i København har Über mange tilhængere, ja man vurderer, at de har 200.000 bruger og 1.700 chauffører.

Og det groteske er, at Über’ s hidtil største dag var den 1. maj. Og grunden var, at de kørte lønmodtagere til og fra 1. maj møderne i Fælledparken. Noget tyder på, at hverken fagbevægelsen eller arbejdsgiverforeningen har været gode nok til at fortælle, hvad det er ved at ske på arbejdsmarkedet.

Joachim B. Olsen sammenligner det med at købe snus!
Joachim B. Olsen vil fortsat køre Über – Taxa vel vidende, at den chauffør, der kører med ham begår noget ulovligt. Han sammenligner det med at købe snus. Han siger, at han køber snus, selv om man ikke må købe snus i København. Men nu findes der nu engang, noget der hedder lovlig taxakørsel i København.

Ûber – Taxaer kører 30 pct. billigere, fordi de bryder loven. Almindelige taxaer følger statens takster vedtaget af folk som Joachim B. Olsen. Og da almindelige taxa – chauffører skal følge lovgivningen, er deres startudgifter væsentlig højere end Über – taxaer. Nogle vognmænd har over for undertegnede nævnt beløb på 100.000 kr. hvert år.

Men hvad sker der egentlig, når en Über – bil bliver udsat for en ulykke? Ja så er det vel chaufføren og dennes forsikringsselskab, der hænger på den?

Burde folketingsmedlemmer ikke skabe bedre taxalovgivning?
Så skulle man da tro, at et folketingsmedlem som Joachim B. Olsen ville være med til at skabe en ny taxalovgivning, der gør det billigere at køre taxa i fremtiden. Men i stedet opfordrer han folk til at tage en Über – Taxa. Han fortæller blandt andet, at han fortsætter med at køre med dem og udtaler: 

  • Jeg kan ikke forstå, hvorfor man skal straffe mennesker, fordi de vælger frivilligt at yde en tjeneste, som andre efterspørger og i øvrigt er glade for. Det er en ny teknologi, der gør livet bedre for dem, der bruger dem, der bruger den. Når der er styr på forsikring, ren straffeattest, skat og sikkerhed, så er det ikke noget, vi skal bremse, men noget vi skal omfavne.

Men Joachim B. Olsen er udmærket klar over, at det ikke er styr på noget som helst. Og man yder nu nok den tjeneste frivillig. Man betaler heller ikke frivilligt, hvad man ønsker at give. Der findes specielle Über – takster.

Henrik Sass Larsen: Det er alle tiders
Og der er sikkert mange af disse, der ikke betaler skat. Det ser myndigheder og nogle folketingsmedlemmer gennem fingrene med. En timeløn på 250 kr. kan der sagtens blive til, og hvis man så ikke betaler skat, ja så er det da ganske godt.

En lørdag eller søndag nat kan godt give op til mere end 2.000 kr. i indtægt for en Ûber – chauffør. Og så er det lige det med skatten.

Men selv hos Socialdemokraterne synes nogle, at det er en god ide. Måske burde nu også vågne op efter dommen, så man ikke får unødig konkurrenceforvridning og får medarbejderne ned til daglejer – tiden. Således har gruppeformand Henrik Sass Larsen udtalt: 

  • Man kan jo sige at det at køre taxa i dag er en pebret fornøjelse, og det at man pludselig kan få nogle ind, der faktisk gør, at man også har råd til at blive transporteret rundt i en bil, det synes jeg, ville være alle tiders.

Ved folketingsmedlemmer ikke det?
Ved folketingsmænd ikke, at få at drive erhverv i Danmark er det visse regler, der skal opfyldes?

Vi kan godt trænge til en modernisering af taxa – kørslen. I dag er det vel nærmest en monopolordning.

Retten har sagt, at her er der tale om en taxa – kørsel. Chaufføren kører 20 – 30 ture hver dag, og får penge for det. Retten betegner det som pirat – kørsel, da man ikke følger taxa – lovgivningen.

Almindelig taxaer har kørepligt. Det har Über – chauffører ikke. Men den app – service som Ûber har, kan den gamle branche lære af.

På chaufførens display lyser et signal. Så trykker man og accepterer, at man tager turen.

Forretningsmodellen er ulovlig!
Jo i dag er det kun Über – chauffører, der begår en ulovlighed. Og derfor fik 6 chauffører domme mellem 2.000 – 6.000 kr. Politiet har yderligere 40 sager parat. Selve hovedfirmaet blev anmeldt allerede i 2014. Men den sidder kammeradvokaten stadig og tygger på. Men Byretten har jo sagt, at den forretningsmodel, som Ûber bygger på er ulovlig.

Politiet vil ikke afholde Ûber – razziaer
Hvad mon Ûber nu gør. Ja de forsøger nok at appellere afgørelsen til landsretten og dermed trække sagen i langdrag. Man har også truet med at gå til EU. Men ville man allerede have gjort det i Frankrig og Sverige, hvor der også er faldet domme. Ja i Frankrig er direktørenes kontorer blevet ransaget og efterfølgende er de blevet anholdt og tilkendt bøder. Her er det indtil nu uddelt bøder for seks millioner kroner.

Politiet vil fremover udstede en bøde lige så snart de får fat i en Ûber – bil. Men man siger samtidig, at man ikke vil holde målrettede razziaer.

Vild uenighed hos de blå med også de røde
Og hvordan regeringen i grunden får løst sagen 100 pct. bliver en gode, for der i den grad uenighed i blå blok. Liberal Alliance hylder i den grad initiativet, mens Dansk Folkeparti ikke kan forstå, hvorfor de ikke alle allerede nu sidder bag lås og slå.

Men som vi kunne læse, så er der også uenigheder hos de røde. Men det må da sandelig også få erhvervslivet til at reagere? Det er nok ikke den eneste artikel, der bliver til. Vi har tidligere skrevet om taxabranchen.


Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16