Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Er bilerne kommet helt ud af København? (1)

Vi har på bekostning af et andet fast indslag (Det sker på vores Facebook) startet et nyt fast trafikblog Med en måske lidt besynderlige titel. Vi vil sideløbende fokusere på den kollektive trafik samt hvad der sker på cykelstierne. Denne gang kigger vi på et alternativ forslag til havnetunnellen, som Teknik – og Miljøafdelingen også afviser. De regnestykker, som Københavns Kommune bruger i deres trafikmålinger, er de korrekte? Vi kigger på P – afgifter, som Københavns Kommune ikke har helt tjek på. Og så kigger vi på et nyt system, så vi ikke kommer ud i den ulykkelige situation, som vi så i Valbyparken, fornyelig. Det er et mikrobølgevåben.

En alternativ linjeføring
Københavnertunnelen ApS har udarbejdet en alternativ linjeføring, der blandt andet skal skåne Amager Fælled. Det skriver Amagerbladet.

Teknik – og Miljøborgmesteren var derfor inviteret til et møde, hvor disse ændringer kunne diskuteres. Borgmesteren havde kritiseret overborgmesteren, der støttede en forundersøgelse. Men Teknik -–og Miljøborgmesteren sagde nej til et møde.

Besparelse på 1,5 milliarder
Åbenbart deler han ikke de nye ideer, der er fremkommet, for han takkede nej til et møde. Det er tale om nye grønne kiler, parker med cykel og gangstier på tværs. Ideerne sparer minimum 1,5 milliarder kroner i besparelser på miljø og transporttid samt en besparelse på 7.400 tons CO2 pr. år, som en langgående tunnel under Københavns Havn vil omsætte.

Et stort trafikproblem kan løses
Direktør og projektkoordinator i Københavnertunnelen ApS, Peter Wimmelmann Larsen siger til Amagerbladet, at København har en unik chance for ’en gang at løse et stort trafikproblem, fjerne store trafikmængder biltrafik igennem den gamle by, hvor de eneste adgangsveje lige nu er på tværs af havnen er Knippelsbro og Langebro, og i stedet skabe det grønne København over jorden, som mange efterspørger.

Politikere: Udbygning af den kollektive trafik og cykler er løsningen
Nu er det sådan, at en stor del af de københavnske politikere mener, at løsningen på Københavns infrastruktur er en udbygning af den kollektive trafik og at cykeltrafikken udbygges.

Ingen anbefaling af Trængselskommissionen
Trængselskommissionen havde ikke Havnetunnellen med i deres anbefaling. De mente ikke, at den havde den store effekt på nedbringelse af trængslen. Endvidere mente man, at når man skulle betale for at bruge havnen, ville de fleste vælge en anden vej.

På et eller andet tidspunkt vil trafikken i København bryde sammen, hvis befolkningsvæksten indtil 2025 vokser med 100.000. Det som politikerne helst vil er at indskrænke pladsen til bilisterne og udvide med plads til cyklisterne.

Manglende plads på cykelstien er et problem?
Man mener, at manglende plads på cykelstierne, skaber utryghed og får færre til at tage cyklen. Derfor tager man bilen i stedet.

Er det regnestykke nu helt rigtigt?
Grunden til at man vil have bilerne ud af København er følgende regnestykke: 

  • 74 pct. af pendlerne kommer til og fra arbejde til fods, cykel eller med kollektiv transport 
  • 26 pct. bruger bilen

Fejlen ved det regnestykke er, at her ikke medregnet alle de pendlere, der komme ude fra kommunen, eller alle dem som gæster hovedstaden. Det er kun beregnet på de københavnere, der tager til og fra arbejde.

Den nødvendige trafik
Og nu er det jo også sådan at erhvervslivet har behov for en hvis form for infrastruktur, hvis de skal have deres virksomhed til at løbe rundt. Den har Nørrebro Handelsforening i mange år kaldt Den nødvendige trafik.

Når de handlende fortæller, at der er konsekvenser, når politiker tager beslutninger om trafikreguleringer, får man at vide, at man er utroværdig. Men de kunder som virksomhederne har, tager nu engang ikke alle sammen den kollektive trafik eller cyklen. Hvis de ikke kan komme frem, ja så tager de derhen, hvor der er masser af p – pladser, for eksempel Storcentrene.

Fremkommelighed
Men gang på gang viser det sig, at en af de vigtigste milepæle for erhvervslivet er fremkommelighed. Har man ikke det, er det konkurrenceforvridende i forhold til andre bydele, der ikke har oplevet de samme trafikreguleringer. Men dette vil politikerne nu engang ikke erkende.

El – bus dobbelt så dyr som diesel – bus
Det virker også besynderligt, når nu man vil spare på miljøet, være en grøn by og så videre, at det er en halv gang dyrere at køre el – bus gennem København end med en dieselbus. Og dette har ikke noget med batteriets levetid at gøre.

Hvorfor fører man ikke kontrol med P – afgifter
Københavns Kommune har ikke kontrol med om det beløb, som bilisterne betaler for parkering med Dankort og mobiltelefon stemmer overens med overførsler fra bank, kortudbydere og mobilselskab. Det konkluderer en rapport fra revisionsfirmaet Deloitte.

Hvorfor man ikke kontrollerer dette, virker underligt. Sådan noget burde afstemmes. Åbenbart skyldes den manglende kontrol begrænsninger i IT – systemet.

Men det er jo ikke længe siden at hele systemet er blevet digitaliseret, ligesom kommunen har fået et nyt økonomisystem. Så har man forhåbentlig husket at få et system, der kan kontrollere, om det hele passer. Men ellers må man jo i gang manuelt. Det gør man også i det private, hvis det ikke er andre muligheder.

Gad godt nok vide, hvor mange penge kommunen er blevet snydt for?

Slut med farlige biljagter
Måske er det nu slut for at politiet sætter efter bilister, der har overtrådt færdselsloven. Alene det kan skabe meget farlige situationer. Vi har fornyelig set et meget kedelig eksempel i Valbyparken.

En gruppe forskere arbejder i øjeblikket på et system, der ved hjælp af elektromagnetiske bølger kan forstyrre en bils elektroniske systemer og standse motoren.

Briterne har udviklet et mikrobølgevåben på 350 kg som kan stoppe en bil i 50 meter’ s afstand.

  • Hold øje med kommende artikler om Togfonden, den kollektive trafik, Letbanen og den københavnske cykelkultur – nok engang. 
  • På vores hjemmeside har vi adskillige artikler om trafik, infrastruktur og mangel på samme. Vi har også flere artikler om erhvervslivets krav til god erhvervspolitik. 
  • Vi er selvfølgelig stadig på Facebook, men vi har nu nået så højt et besøgstal, at vi ikke længere behøver at orienterer om, hvad der sker på den.

Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16