Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Detailhandel i september 2016

København er Nordens billigste Shopping – Hovedstad. Hvem har egentlig det bedste brand? Forbrugerorganisation: Butikker manipulerer. Farvel til reklameavisen. Det kontaktløse Dankort er en stor succes. Rema 1000 er meget effektiv. Regeringen vil tillade flere e - mail reklame. Nemlig.com udvider med Østjylland. Trustpilot anmelder fupbutikker. Hvorfor dropper man en netbutik? Kun 8 pct. køber dagligvarer på Nettet. Telenor skærer ned. Flügger nedjusterer. Hver fjerde tøjbutik er i fare for konkurs. Store ændringer i vente i Coop. Mange nye restauranter på Nørrebro og andre steder. I juli atter et dyk i omsætningen. Dette og meget mere i denne artikel.

Et dyk i omsætningen
Detailsalget i Danmark faldt med 0,6 pct. i juli set mod måneden før. Indekstallet for juli landede dermed på 96,8. Faldet kommer efter en tre måneders periode, hvor indekset har været stigende.

I juli faldt varegruppen beklædning med 2,8 pct. i forhold til juni. Udviklingen er dermed ringere end ventet. Set på årsbasis viste detailsalget et fald på 2 pct. i juli i år i forhold til juli sidste år.

Masser af nye restauranter på Nørrebro
Ja det er ikke kun på Nørrebro, hvor vi oplever nye restauranter. De nye madkoncepter har folk taget til sig. 16 pct. af alle jobs i hotel – og restaurationsbranchen findes i iværksættervirksomheder. Dermed er branchen landets tungeste iværksætterbranche. Overlevelsesraten er steget med 8 pct. fra 2011 til 2015.

Og mere vildt er det når vi kigger på omsætningen. Restaurationsomsætningen er steget med 40 pct. fra 2009 til 2015.

Men der er poppet flere restauranter op, end der er folk til. I øjeblikket er der masser af ubesatte kokkestillinger. Det er blevet en del af tiden, at gå ud og få en madoplevelse.

Store ændringer i Coop
En omfattende organisationsændring er i gang hos Coop. Supermarkedskæderne Kvickly, SuperBrugsen og Dagli’Brugsen bliver lagt sammen. Det betyder nye arbejdsopgaver for medarbejderne i de 650 butikker. De tre kæder står også for 35 milliarder kroner af Coop’ s samlede omsætning på 45 milliarder kroner.

Også hele Coop’ s medlemsprogram, som 1,6 millioner danskere er tilknyttet står for en omfattende ændring. Og man understreger, at det ikke er tale om nedskæringer men en offensiv satsning. I 2017 handler det om butikker og digitalisering.

Irma vil også fremover være kædens premium – kæde. Og Fakta – butikkerne fortsætter som discount – kæde.

Coop vil have en større andel af de 100 milliarder kroner, der omsættes for inden for dagligvarehandlen herhjemme.

Hver fjerde tøjbutik i fare for konkurs
Danskerne tøver med at købe tøj, sko og smykker. Enten skal man så skabe bedre kundeoplevelser eller dreje nøglerne om.

Kunderne er krævende. De vil have store oplevelser, et stort vareudvalg og billige priser. Efterhånden er ”udsalg” blevet permanente. Dette er svært for de mindre butikker.

Flere butikskæder har haft succes med at integrere de fysiske butikker med online markedsføring, sociale medier og websalg.

I 2015 købte danskerne tøj, sko og smykker for mere end 27 milliarder kroner på nettet. Kan man som butiksejer snuppe en del af kagen, ja så er lykken gjort.

I løbet af de seneste tre år har kun 38 pct. af de danske modebutikker kunnet genere stabile overskud.

Flügger nedjusterer
Flügger nedjusterer forventningerne til hele året. Første kvartal har været svag. Især de sidste to måneder har vist en vigende omsætning. Selskabet dropper også målsætningen om at nå en omsætning på tre mia. kroner i 2020/21.

Telenor nedskærer
Telia lukker fem butikker og fyrer 79 medarbejdere i en sparerunde. Men selskabet har stadig 62 butikker tilbage ud over de 18 områder, der ligger i Bilka – kæden.

Kun få køber dagligvarer over nettet
Iflg. Dansk Erhverv har kun 8 pct. af danskerne inden for de sidste to måneder købt dagligvarer på nettet. Det er især børnefamilier mellem 30 – 39 år med en høj indtægt, der køber dagligvarer på nettet. Kun 2,5 milliarder kroner udgør dagligvarehandlen på nettet. Og det svarer til cirka 2 pct. af den samlede dagligvarehandel.

Hvorfor dropper man en Netbutik?
Organisationen for den danske e – handel FDIH har undersøgt, hvorfor kunder dropper at handle i en netbutik. Ja hver femte dropper det grundet høje fragtomkostninger. Dette er også de danske netbutikkers problem i forhold til de udenlandske.

Fupbutikker anmeldt hos Trustpilot
23 fupbutikker har været anmeldt hos Trustpilot. Det er ikke optimalt. Det vil sige, at man ikke kan stole på brugeranmeldelser. Hjemmesider med dk – domæne er overtaget af udenlandske IT – svindlere og bruges til at fuppe danskere. Og åbenbart lykkes det også at få positive anmeldelser hos Trustpilot.

I juli – måned lukkede baglandspolitiet 52 danske hjemmesider. Hos DK Hostmaster står bagmandspolitiet lige nu som registrant af 581 hjemmesider, som politiet har overtaget, fordi de er mistænkt for svindel.

Men selv om de for længst er lukket, står de stadig på Trustpilot.

Hvordan afslører du en fupbutik? 

  • Hvis varen koster et meget skævt beløb som for eksempel 587,47 kroner 
  • Hvis varer er helt usandsynlig billige 
  • Hvis du oplever mange stavefejl på siden 
  • Hvis handelssiden ligner alle de andre sider 
  • Selv hvis der et Visa – mærke, kan siden være fup 
  • I dialogboksen kan du læse, om du ved at klikke på linket bliver sendt videre til Visa eller en helt tredje hjemmeside 
  • Ved at holde musen hen over ikonet uden at klikke, kan du først og fremmest se, om der dukker en dialogboks op, som viser, at ikonet er et link til en anden hjemmeside og ikke bare et billede, der er sat ind for at snyde dig.

Du kan anmelde din mistanke på www.emaerket.dk

Nemlig.com udvider til Jylland
Så flytter nemlig.com også til Jylland. I første omgang til Østjylland. Ambitionen er de første 12 måneder at nå 12 millioner kr. Forventningen til hele 2016 er at nå en milliard kroner. I 2015 måtte virksomheden se et underskud på 93 millioner kroner.

Coop.dk er nok nemlig.com’ s nærmeste konkurrent. Forskellen er, at nemlig.com levere i timeintervaller, hvor coop.dk er betydelig længere om det. Til gengæld levere coop.dk over hele landet.

Regeringen vil tillade flere e – mailreklamer
Regeringen vil gøre det nemmere for firmaer at sende e – mailreklamer ud til danskerne. Det er Forbrugerrådet Tænk meget utilfreds med. Herfra mener man, at tiltaget slækker på gældende forbrugersikkerhed.

Dansk Industri er til gengæld glade for udkastet. Det kan give forbrugerne mulighed for relevante reklamer.

Rema 1000 er meget effektive
Sidste år voksede Rema 1000 med 9,2 pct. til en samlet omsætning på 14,3 mia. kr. Netto fastholdt omsætningen på 20, 6 milliarder kr.

Selv om Netto har foretaget en masse nyt, så er det lykkes for Rema 1000 at overhale Netto med den største gennemsnitlige omsætning pr. butik. Allerede nu ligger Rema 1000 hele 9 pct. over Netto.

Netto har 460 butikker og Rema 1000 har 276 butikker.

Det kontaktløse Dankort har stor succes
På blot et år har Nets udstedt 2,4 millioner kontaktløse Dankort. Dette betyder, at cirka halvdelen af danskerne render rundt med denne i baglommen. Køber man for mindre end 200 kroner, behøver man ikke at taste pinkode. 7,1 pct. af alle transaktioner med Dankortet er kontaktløse.

Et mobilt Dankort vil blive testet i slutningen af dette år.

Farvel til reklameavisen
Detailgiganten Coop vil udfase reklameaviserne til fordel for en app. Enten smider du aviserne direkte i skraldespanden eller dyrker du en af danskernes nationalsport, at bladre alle reklameaviser igennem. Det har man gjort gennem generationer.

Den digitale fremtid sætter dog nu tydelig sine spor. Flere og flere siger nej til reklamer i postkassen. Ifølge Post Nord siger 49,4 pct. nej til reklameaviser.

Danskerne er meget prisfokuseret. Hver gang, vi køber dagligvarer for 100 kr. lander der 40 kr. i discountbutikker.

Det bliver spændende at se, hvordan Coop’ s kunder reagerer, hvis de ikke mere får deres tilbudsavis. Måske er det for tidligt for nogen?

Forbrugerorganisation: Butikkerne manipulere dig
Butikkerne bruger i stigende grad psykologi og forskellige tricks til at dirigere og påvirke dine indkøb, så du ender med at købe det, som butikken forventer.

”det sker hele tiden en forførelse. Butikkens mål er i sidste ende at manipulere dig, så du bruger penge – uanset om det giver mening for sig eller ikke”, ja sådan siger man hos Tænk. Men er dette nu rigtigt?

Ja, det er det, for det er vel det, som godt købmandsskab handler om. Kundens vilje, behov og rationelle behov er vel det en god købmand skal påvirke.

Hvem har det bedste brand?
YouGov har lavet en liste over de varemærker, som har fået mest positiv omtale i Danmark. Og detailhandlen har fået flere pladser på Top 10. 

  1. Lego 
  2. Rema 1000 
  3. Netflix 
  4. Samsung 
  5. Audi 
  6. Ängelmark 
  7. Lotto 
  8. Ikea 
  9. Lidl 
  10. Mercedes – Benz

Og så har man også lavet en liste over dem, der er steget mest i forhold til sidste liste:

  1. Ryanair 
  2. Norwegian 
  3. SAS 
  4. Rejsekort 
  5. Danske Bank 
  6. Nemlig.com 
  7. Shell 
  8. Huawei 
  9. Rema 1000

København er Nordens billigste Shopping – hovedstad
Pricerunner’ s årlige prisundersøgelse er på banen. Man har undersøgt 32 hovedstæder. Man har sammenlignet 25 forskellige produkter. Hvis du for eksempel tager til Warszawa rækker dine penge 35 – 40 pct. længere end hvis du handler i København. I samme prisklasse finder man Prag og Budapest. Men det markant dyrere, at handle i New York, Tokyo og Dubai:

1. Mumbai
2. Warszawa
3. Bangkok
4. Budapest
5. Prag
6. Vinius
7. Shanghai
8. Bruxelles
9. London
10. Cape Town
24. København
27. Helsinki
28. Stockholm
31. Oslo

Dette var, hvad vi havde udvalgt til dig denne måned i vores rubrik med besøg i detailhandlen. Vi vender frygtelig tilbage med vores rubrik i næste måned.

Husk, at vi har daglige opdateringer på vores Facebook, om hvad der sker i detailhandlen hver dag. Du kan også følge med her på vores hjemmeside. Vores elektroniske arkiv rummer mere end 3.500 artikler.


Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16