Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Er bilerne kommet helt ud af København (2)

Ikke kun cyklister misbruger reglerne. Fingeren benyttes meget. Er trafikken i København for egocentreret? Også fodgængere kan lære noget. Besparelser i den kollektive trafik. De første el – busser. 68 mio. om året til el – busser. Nye el – biler til fri afbenyttelse. Mere forurening og trafikkaos i vente efter nyt forslag. 600 mio. i årlig p – afgift og bøder i København. Måske forbud mod ældre busser og lastbiler i Indre København. 400.000 kr. for 5 – timers bilfri dag. Får vi forundersøgelser til havnetunnellen. Vi har ikke en national transportplan. Kø i hovedstaden koster årligt 8,5 milliarder kroner. En god infrastruktur giver konkurrencefordele. Erhvervslivet i København savner stadig fremkommelighed. Og på Nørrebro lukkes yderligere gader både på Indre og Ydre Nørrebro.

Fingeren benyttes meget
Når en person i København er på vej ud i fodgængerovergangen så stopper de danske bilister ikke, heller ikke hvis det er en handikappet. Således er hverken cyklister eller bilister flinke til at holde, når man er lidt længe om at komme over. I stedet får man fingeren eller det bliver dyttet af en.

Hvorfor forsøger flest mulige at have kontakt med hinanden i trafikken, herunder øjenkontakt. Bilister og cyklister masser bare på.

Er trafikken blevet for egocentreret?
Er trafikken i København blevet for egocentreret? Her er mange aggressioner. Og det gælder både fra cyklister, bilister og gående. Det handler om høflighed og ordentlig opførsel og så at bruge sin sunde fornuft. Man burde alle overholde de kollektive regler for adfærd og opførsel i trafikken. Det burde være et fælles ansvar at trafikken glider og sørge for at ingen kommer til skade grundet tåbeligheder.

Også fodgængere kan lære noget
Ja fodgængere især dem med rollator tør ikke engang at gå over fodgængerovergangen for grønt. De er ikke sikker på, at bilisterne holder tilbage.

Vi har før her på siden skældt ud på cyklister. Men de andre trafikanter og de gående er ikke bedre. De sidstnævnte ved stadig ikke, hvordan de skal opføre sig ved et busstoppested.

Flere biler ud af Nørrebro
Restauranter og festglade unge glæder sig på Nørrebro. Nu er det nemlig chance for, at flere gader i bydelen kan udvikle sig til rene underholdingsgader. Det er ikke sikkert at resten af erhvervslivet og de lokale beboere ser det positive i denne udvikling.

Her på siden har vi fået henvendelser fra beboere nede ved søerne, der klager over tiltagende støj.

Der er blevet lovet erhvervslivet og herunder det lokale erhvervsliv på Nørrebro større fremkommelighed. Men det har politikerne atter engang glemt. Et politisk flertal bestemte allerede at fredliggøre et større område på Indre Nørrebro. Og nu meddeler Teknik – og Miljøborgmesteren glædelig, at Politiet ikke har noget imod dette.

Glade politikere
Nu vil Enhedslisten så under budgetforhandlingerne skaffe de 10, 5 millioner kroner, der skal til for at sætte dette i gang. Al trafik både til og fra skal fremover ske fra Åboulevarden. Der bliver lukket for til og fra kørsel fra Nørrebrogade siden. Busserne kan dog stadig køre gennem busslusen i Stengade.

Ifølge kommunen betyder det en reducering af biltrafikken på 25 pct. Og dette er politikerne lykkelige for. Bilisterne vælger nok en anden bydel, hvor de er mere velkommen.

Også Stefansgade og Jægersborggade forslås lukket
SF vil tage et forslag med til budgetforhandlingerne om at lukke Stefansgade og Jægersborggade. SF og sikkert nok et flertal af partier i København mener, at der skal mange flere områder til, der fungerer på fodgængernes og cyklisternes betingelser og ikke bilisternes betingelser. Og mon ikke der vil indfinde sig flere restauranter i disse to populære gader, og også gøre disse to gader til reelle festgader, som vi kender fra Indre by.

Besparelser i den kollektive trafik
Bedst som det er blevet varslet, at der skal flere biler ud af København, og disse skal erstattes af blandt andet mere kollektiv trafik, så bebudes der nu nedskæringer i den kollektive trafik.

Regionen skal spare 50 millioner kroner i den offentlige transport i 2017. Politikerne har bedt Movia at udarbejde et sparekatalog. Og dette resultere så i nedlæggelse af en række linjer, blandt andet natbusserne. Desuden reduceres der i antal afgange. Og en række ruter skal afkortes.

De først el – busser
Og når vi nu er ved den kollektive transport, så er København i gang med at afprøve el –. Overborgmesteren har været på en prøvetur. Disse busser hverken forurener eller larmer. De kører på ren energi med strøm fra de danske havvindmøller.

Det er ingen tvivl om, at dette er fremtiden. Det vil gøre de københavnske busser CO2 – neutrale inden 2025.

68 millioner kr. om året
Siemens har i en rapport tidligere på året vurderet, at det vil koste 68 millioner kroner om året, hvis alle Københavns busser udskiftes med el – busser. Overborgmesteren håber dog, at den høje elafgift vil blive sænket. Disse busser kører som del af et toårigt forsøg.

Nye el – biler til fri afbenyttelse
Og når vi nu er i gang med el, så er et dansk selskab, Spiri i fuld sving med at producere sine egne el – biler. De vil kørt ud til fri afbenyttelse allerede i 2017, hvis man får de nødvendige tilladelser. Man kan booke bilerne via en app. Den eneste forpligtelse, man har, ja det er at tage passagerer med, der skal i samme retning. Passagerne skal så betale det, der koster for en almindelig busbillet.

Ja meningen er at bilen skal være selvkørende og have en tophastighed på 90 kilometer i timen. Det er en meget simpel bil, der kun bruger de mest nødvendige ting. På nuværende tidspunkt har man samlet et to – cifret millionbeløb til udviklingen. Spiri vil gerne samarbejde med det offentlige. Men indtil videre har man ikke haft held til dette.

Mere forurening og trafikkaos
Hen over et døgn er seks ud af ti p – pladser til el – biler i København tomme. Det viser den sidste tælling, som Københavns Kommune har foretaget. Alligevel vil man nu have 500 flere ladepladser.

Det forslag har mødt masser af kritik fra FDM. I forvejen er det svært at finde en p – plads i København. Det vil sige, at der konstant er 300 - 500 p – pladser, der ikke bruges. Med det nye forslag vil man se bilister cirkulere endnu mere på jagten efter en p – plads. Det giver mere forurening og trafikkaos.

600 millioner i parkeringsafgifter og bøder
I København betaler bilisterne 600 millioner kroner om året for at parkere og i parkeringsbøder. Hvis alle disse penge blev brugt til p – pladser ville man på få år sikre nok p – pladser. Ja man kunne flytte alle biler ned i p – huse. Men ak alle disse penge skal finansiere så meget andet.

Forbud for ældre busser og lastbiler
Lastbiler og busser, der ikke lever op til seneste krav om ren udstødning, EUR 6 skal ikke have adgang til at køre i det centrale København. EU er netop ved at forberede en sag mod Danmark.

Det er ikke let. Selv spritnye personbiler på diesel udleder syv gange flere kvælstofilter, end de er godkendt til. I Tyskland har man indført miljøzoner, som udelukker de ældste og mest forurenede biler fra at køre ind i bymidten. I 2012 viste kun 30 pct. af lastbilerne og 20 pct. af busserne til at leve op til kravene. I praksis vil det betyde, at en masse vognmænd må udskifte deres vognpark. Et filter er meget dyrt.

400.000 kr. for en skrabet bilfri søndag
Så lykkedes det alligevel at finde penge til en bilfri søndag om end i lidt skrabet form. Det bliver kun en del af København uden biler. Det er halv maraton. Ja så mente et flertal af politikere, at så kunne man lige så godt lukke gaderne hele søndagen. Men reelt bliver det kun en lukning på fem timer. Men det koster så stadig til gengæld 400.000 kr.

Hvornår går forundersøgelsen i gang?
Havnetunnelen har igen været op til debat. Man har fundet frem til et alternativ, der sikrer bedre miljø. Men det vil modstanderne ikke en gang diskutere. Regeringen har lagt op til en forundersøgelse. Det pensionsejede Refshaleøens Pensionsselskab har bebudet, at de vil betale en tredjedel af forundersøgelsen. Denne undersøgelse vil koste 25 – 30 millioner kroner og vare to år. Forundersøgelsen er også med i den nye 2025 – plan fra regeringen. Men er der overhovedet et flertal for det i Borgerrepræsentationen?

Vi har ikke en national transportplan
I Norge og Sverige er politikerne blevet enige om en national transportplan. Men det kniber lidt herhjemme. Og for Københavns vedkommende er det noget, der haster. Men infrastruktur er noget som politikere har svært ved at forvalte. Ambitionerne fejler ikke noget, men det kniber med prioriteringen og udførslen.

I København er det vedtaget en letbane omkring Ring 3. Men den plan var sat på pause i lang tid. En visionær timemodel for jernbanen er vedtaget, men igen stillet på pause. Også forarbejdet til Femern – forbindelsen er sat på pause flere gange.

Kø i hovedstaden koster årligt 8,5 milliarder kroner.
Det koster milliarder af kroner, når danskere holder i kø i stedet for at være på arbejde. Beregninger fra 2013 viser, at det alene i hovedstadsområdet årligt tabes 8,5 milliarder kroner i trafikken.

At lave beregninger, miljøvurderinger og forundersøgelser på projekter, der ikke bliver til noget, er meget uhensigtsmæssig og spild af ressourcer.

En god infrastruktur giver konkurrencefordele
Infrastrukturen kan give Danmark en væsentlig konkurrencefordel. God infrastruktur giver øget mobilitet. Øget mobilitet giver øget vækst og øget vækst giver mulighed for endnu bedre infrastruktur.

God infrastruktur giver afkast på samfundsøkonomien. Den øgede mobilitet giver øget vækst.

Frem til 2025 har regeringen afsat 27 milliarder kroner til bedre infrastruktur. Dette omfatter motorvejsinvesteringer og færre penge til vedligeholdelse af jernbaner. Man vil også fremrykke Storstrømsbroen. Det har noget at gøre med Fehmern – forbindelsen.

Fremkommelighed
Erhvervslivet i København savner stadig fremkommelighed, og det er blevet lovet i mange år.

Vi har en masse artikler om trafik, fremkommelighed og infrastruktur samt mangel på dette. Vi har en masse artikler om Tog, Metro og anden trafik. Og hold øje med den kommende artikel, der hedder ”Toget er kørt”. Se vores elektroniske arkiv eller følg med på Facebook med daglige opdateringer-

Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16