Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Det er ikke spor sjovt

Det har ikke været sjovt for pendlerne de sidste tre måneder. Signalproblemer er ofte årsagen. De ældste vi har, er fra 1912. Men informationen vedr. forsinkelser er for dårlig. Det nye signalsystem er flere år forsinket og koster 4 milliarder kr. mere end forventet. 565 pendlere kræver nu 25 millioner svenske kroner af den svenske stat. Så meget koster den svenske ID – kontrol dem, mener de. Samfundsøkonomisk koster det 237 millioner kroner om året. Nu er det købt 26 nye el – lokomotiver. DSB har brugt 200 millioner kroner i rådgivning. Og så har DSB fået den geniale ide, at alle tog skal være forsynet med varmt vand. Et nedbrud på årets varmeste dag, betød at over 200 tog enten blev aflyst eller blev forsinket. Folk strømmede ud på skinnerne og to måtte i hast på hospitalet.

Ikke sjovt for pendlerne
Vi følger her på siden med jævne mellemrum, hvordan det går i den kollektive trafik. Denne gang fokuserer vi atter engang på DSB og Banedanmark. De sidste tre måneder har ikke været så sjovt for pendlerne.

I juli, august og september har både S- tog, samt regional – og fjerntog kørt med så mange forsinkelser, at DSB ikke har kunnet leve op til sin kontrakt med Transportministeriet.

Signaler tilbage fra 1912
Og som sædvanlig har DSB en forklaring på problemet. Man er ved at udskifte signalsystemet. Det ældste er helt tilbage fra 1912. Og denne udskiftning er langt fra problemløst.

Man skal helt tilbage til april 2015 for at finde en måned, hvor DSB har kunnet leve op til kontraktkravet.

Kørerplan er for optimistisk
Og det skyldes så igen materielet. Man har forsøgt med en køreplanændring, der skulle tage forbehold over for forskellige forhindringer. Men denne ændring har vist sig at være for optimistisk.

Grænsekontrol i Padborg og ID – kontrol i Kastrup har heller ikke gjort livet lettere for pendlerne.

Informationen er ikke god nok
Pendlerne er heller ikke tilfredse med informationerne omkring forsinkelser. Det kan gøres meget bedre. Forbrugerrådet mener, at man skal kigge på driften og kørerplanerne for sikre passagererne tog til tiden.

Det nye signalsystem er forsinket og dyrere
Forleden gik det op for politikerne, at det nye signalsystem som Banedanmark skal installere, bliver fire milliarder kroner dyrere end beregnet. Dermed er reserverne ædt op. Anlægget koster så i alt 19,6 milliarder kroner. Systemet vil først være færdig installeret i 2023.

Og det som politikerne nok ikke ved, og især passagerne er, at Danmark bliver forsøgskaniner m.h.t. det nye signalsystem.

565 pendlere forlanger 25 millioner svenske kroner
Pendlerne er godt og grundig trætte af id – tjek over Øresund. Derfor er 565 pendlere gået sammen om et millionkrav mod den svenske stat. Samlet kræver de 25 millioner svenske kroner.

ID – kontrollen har siden januar ført til forsinkelser og flere udgifter for pendlerne. I nogle tilfælde er det tale om decideret løntab, fordi de har været tvunget til at sige deres job i Danmark op. Andre kræver erstatning, fordi de har været nødsaget til at købe en bil.

Samfundsøkonomisk udgift på 237 millioner kr. årligt
Man har regnet ud, at pendlerne hver dag spilder 6.600 timer som følge af den svenske grænsekontrol. To ud af tre pendlere overvejer at flytte eller skifte job. Det samfundsøkonomiske tab er opgjort til 237 millioner kroner årligt.

26 nye el – lokomotiver købt
DSB vil købe 26 el – lokomotiver som skal leveres i 2019 og 2020, men elektrificeringen på Sjælland med Sydbanen er først færdig i 2024. Og noget andet er, at de sidste IC4 – tog står opført til 3,7 milliarder kroner i halvårsregnskabet på trods af, at ingen vil give så meget som en krone for dem.

19 af de 26 lokomotiver skal erstatte ME – diesellokomotiverne, som er blandt DSB’ s mest forurenede tog. De skulle allerede have været udrangeret i 2011.

5,4 millioner kroner at spare pr. lokomotiv
De sidste syv ellokomotiver kommer til at erstatte IC4 på de strækninger, hvor elektrificeringen af jernbanen tillader det. IC4 har nemlig på grund af ringe driftsstabilitet, manglende evne til at køre sammenkoblet. Et væld af tekniske problemer har bevirket, at de hovedsagelig nu er henvist til at køre regionaldrift.

Men dette har været dyrt fro DSB. Men der er store besparelser med de nye tog. Hele 5,4 millioner kroner pr. lokomotiv kan man spare hvert år. De 26 lokomotiver er nok til at udnytte DSB’ s 67 dobbeltdækkervogne.

200 millioner kr. for rådgivning
Man har brugt 200 millioner kroner i rådgivning af indkøb, fordi man ikke selv har begreb om det.

Nedbrud på årets varmeste dag
Et tognedbrud på årets varmeste dag har fået DSB til at overveje om man skal have vand om bord. To personer fik et ildebefindende og andre flygtede ud på skinnerne. Temperaturen i København målte den dag 31,2 grader.

276 tog aflyst eller forsinket
Aircondition slog fra på grund af en røgalarm. Og personerne på skinnerne fik al togtrafik til at bryde sammen i timevis i hovedstaden. Hele 276 tog blev aflyst eller forsinket

DSB har nødkit om bord med vand og chokolade, men netop på dobbeltdækkertog, som var udsat for nedbruddet er der ikke plads.

Koldt vand havde sikkert dæmpet stresssymptomerne.

Her på siden følger vi den kollektive trafik. Du kan læse masser af artikler om DSB, busser, Metro m.m. i vores elektroniske arkiv, brug søgefunktionen.


Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16