Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

De nyeste eventyr på Cykelstien – december 2016

Der er 678.000 cykler i København. Mange af disse kører på fortove og cykelstier. 10.000 har givet deres besyv med, hvor der kan skabes forbedringer. Målet er at 50 pct. skal cykle på arbejde og uddannelse. Og pas på – turister på cykelstien. De sejler rundt på den hvide bycykel. Og denne cykel til 46.000 kr. synes efterhånden at blive en succes. Nu må der igen cykles på Assistens Kirkegård. Gad godt nok vide, om de vil vise nok hensyn. Hvad får flere til at cykle om vinteren? Bedre rydning og bedre belysning af cykelstierne. På de nyeste tællinger kan man se, at det virkelig er lykkedes, at holde bilerne væk fra Nørrebro.

Cykler skal ikke køre på fortovet
Ja vi begynder på fortovet. Her tillod undertegnede, at blive stående, da en cyklist atter engang havde forvildet sig ind mellem butiksudstillinger og os fodgængere. Han talte i sin mobil, mens han forsøgte at presse os til at lade ham komme forbi. Men han måtte pænt stige af sin cykel. Det var bestemt ikke pæne ord, der kom ud af hans mund. Men jeg finder mig ikke i det mere. Diverse cyklistprofeter påstår, at dette kun er et lille problem. Men så er det sandelig koncentreret, hvor jeg går.

Fodgængere tvinges ud på cykelstien
Et andet problem er, at fortove visse steder er blevet for smalle. Restauranter, kaffebarer og lignende sætter borde, stole og udstillingsmateriale ud foran deres butikker. Det er ikke kun et problem for gangbesværede med rollatorer.

Bud, kundecykler og barnevogne hober sig også op. Ofte tvinges fodgængere ud på cykelstierne og her skal man ikke opholde sig forfærdelig længe, inden der er fare på færde. Cykelstierne er gjort bredere mange steder. Men langt fra alle steder gælder det for fortove. Det er som om, at diverse regler ikke bliver overholdt.

Lav en kampagne – igen
En anden ting er, at samtidig med at cyklister kører på fortove, så har de mørkt tøj på uden reflekser og lys. Det er farligt i regn og rusk. Også for fodgængerne. Ældre mennesker stiller sig nok ikke i vejen, ligesom jeg gjorde.

Men det er som om, at man ikke må kritisere cyklister. Men vores forslag skal gå på, at man atter engang laver en adfærdskampagne. Fornylig så jeg en, som DSB havde lovet, som på en meget humoristisk måde fortalte hvad der var forkert, og hvad der var vigtig. Vi kan sikkert ikke forvente politiets hjælp. De har sikkert en anden prioritering.

Hvordan skabes der forbedringer?
10.000 har ellers svaret på Københavns Kommunes forespørgsel om, hvor der kan skabes bedre forhold for cyklisterne. Nu var det nok ikke tilladelse til køre på fortove, kommunen har tænkt på.

Man skulle foreslå vejstrækninger, hvor der var brug for cykelstier, hvor stierne bør være bredere, og hvor trafiklysene øger trængslen for de tohjulede trafikanter. Forslagene indgår i Københavns prioritering på cykelområdet frem til 2025.

Bredere cykelstier ønskes på Stormgade, Jagtvej, Vesterbrogade og Torvegade. Også Nyhavn ned til den nye ”Indhavnsbro” må gerne få bredere cykelstier.

Og ja, er enig i, at Nordre Frihavnsgade er farlig at cykle på. Og Mimersgade og Guldbergsgade kan gøres mere sikker. Også diverse lyskryds er farlige, fordi cyklister er tvunget til at blande sig med biltrafikken.

Målsætningen er at 50 pct. skal cykle
Mens 80 pct. af københavnerne i 2014 var tilfredse med mængden af cykelstier, var det kun 53 pct., der var tilfredse med bredden.

Målsætningen er, at 50 pct. skal cykle til arbejde eller uddannelse i 2025. Der skal være plads til alle uanset hvor hurtig man kører. Således er denne redaktør blevet træt af, at køre på Jagtvejen fra Runddelen mod Frederiksberg. Det tager alt for lang tid.

Pas på – turister på cykelstien
Vi har tidligere berettet om turister på cykelstien. Og det gør vi så igen. For det kan godt gå hen og blive farligt. Turister burde kunne leje cykelhjelm. Og så skal de måske have undervisning af cykeludlejere eller pjecer i forskellige sprog. Disse pjecer burde også forefindes på hoteller m.m. Det handler om sikkerhed. Og måske skal turisterne holde sig helt væk i myldretiden for både vores og deres sikkerhed.

Bycyklen til 46.000 kr. er en succes
Tænk engang, man kan klare sig med dette hvide monstrum, som turisterne sejler på, for 70 kr. i abonnement om måneden. Det var den cykel, der var til debat for to år siden grundet prisen 46.000 kr.

Dengang var antallet af ture helt nede på 530 fordelt på en måned. Men tænk engang, antallet af ture var oppe på 70.000 i løbet af maj i år. Måske har det været endnu flere i løbet af sommeren.

Cyklen er dog ikke noget for denne redaktør. Den er for tung. Og så er det med el – motor. Det er mere sport i, at bruge ens egne kræfter. Den har også GPS og oversigtskort over ladestationer.

Den har haft masser af børnesygdomme, men den er ved at udvikle sig til en succes.

Mon cyklister viser hensyn på kirkegården?
Nu må der igen cykles på Assistent Kirkegård. Og de fleste synes, at det er en pragtfuld ide. Men se, det kun hovedstierne, hvor det er tilladt. Og det tror jeg ikke, at cyklisterne overholder. Mon ikke vi snart ser cykler, stillet op af monumenter og gravstene. Og hvad med de kirkelige handlinger. Vi har før hørt, at et ligfølge måtte flytte sig for cyklister. Spørgsmålet er også, om cyklisterne vil vise hensyn på denne nye super – cykelsti.

Selvfølgelig er det en fordel for skolebørnene.

Der skal også anlægges cykelparkering ved Metro – stationen. Gad vide om det også går ud over kirkegården?

Mange vil ikke køre om vinteren
Vi er mange, der også kører cykel om vinteren. Men der er masser, der ikke gør det. Og det skyldes, at cykelstierne ikke altid bliver ryddet. Det er 30 pct. af de moderat aktive, der stopper med at cykle i vinterhalvåret. Blandt os meget aktive sommer – cyklister er det dog kun 10 pct. der ikke cykler om vinteren. Og af disse siger: 

  • 67 pct. at de stopper, fordi det er glat 
  • 44 pct. stopper med at cykle, fordi det er koldt 
  • 37 pct. stopper, fordi det regner mere i vinterhalvåret. 
  • 29 pct. stopper, fordi det er mere mørkt, og de bliver utrygge.

Hvad får flere på cykelstien om vinteren?
Og hvad skal der så til for at få disse ud på pedalerne: 

  • Bedre cykelstier og bedre saltning, når det er glat. 
  • Bedre rydning, når det sner 
  • Cykelstier med god belysning hele vejen 
  • Adskillelse af blød trafik fra bilerne.

Markante forskelle
Man har talt 265.700 cykler og 252.600 biler. Samlet er biltrafikken faldet med en procent. Men der er markante forskelle. Tidligere har politikere afvist, at manglende fremkommelighed kan betyde manglende omsætning i butikkerne. Se bare her: 

  • Dronning Louises Bro: 39.680 cyklende – 5.000 kørertøjer 
  • Langebro: 33.090 cyklende – 44.700 kørertøjer 
  • Østerbrogade: 20.640 cyklende – 17.000 kørertøjer 
  • Gyldenløvsgade: 26.600 cyklende – 42.200 kørertøjer 
  • Kalvebod Brygge: 3.730 cyklende – 31.800 kørertøjer 
  • Knippelsbro: 31.620 cyklende – 20.900 kørertøjer 
  • Fredensbro: 18.600 cyklende – 32.900 kørertøjer 
  • Gammel Kongevej: 15.400 cyklende – 8.100 kørertøjer 
  • Vesterbrogade: 13.400 cyklende – 11.500 kørertøjer

678.000 cykler i København
Interessant er det også, at københavnerne ejer ca. 678.000 cykler. Det er 6,6 gange flere end biler i byen. Og tænk engang – hvert år besøger 60 internationale delegationer den danske hovedstad for at lære om cykelfremme.

Kig engang på Prinsesse Charlottes Bro. Det er virkelig lykkes for politikerne, at holde bilerne væk fra Nørrebrogade. 

  • Vi har masser af cykelartikler inde i vores elektroniske arkiv. Brug søgefunktionen.

Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16