Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Uber kører stadig

Selv om der er faldet dom, om at Uber ikke er samkørsel, så kører 2.000 chauffører stadig rundt i Københavns gader. Selskabet er meget populært. 300.000 mennesker har downloadet selskabets app. Men vores samfund går efter den enkelte og ikke systemet. Samtidig kører en række EU – sager. Og politisk kan man heller ikke blive enige. Mange folketingsmedlemmer bruger gerne Uber. En af de største dage for Uber var Første Maj, hvor selskabet fragtede lønmodtagere til Arbejdernes Kampdag. Politiet har ikke tænkt sig at gøre en ekstraordinær indsats. Uber har kørt i to år, mon ikke de kører de næste to år? Selvfølgelig trænger vi til en ny taxalov. Og selvfølgelig er der mange taxachauffører, der burde på et servicekursus.

En sag på Nørrebro
For nogle år siden var det en del kiosker og butikker, der ikke overholdt lovgivningen på Nørrebro. De betalte ikke de afgifter som andre butikker pligtmæssig gjorde. Det var ulig konkurrence. Derfor oprettede Nørrebro Handelsforening, hvor man kunne anmelde de butikker og kiosker, som man mistænkte for at snyde.

Dette initiativ var ikke særlig populært hos Nørrebro – borgerne. Man mente, at disse butikker og kiosker skulle lades i fred.

Sådan er det også med Uber. Her er det ikke alle chauffører, der betaler skat af deres indtægt. Men fælles for dem alle er, at de ikke overholder taxa – lovgivningen.

Uber er særdeles populær
Men også her synes masser af Københavner – borgere og folketingsmedlemmer at have sympati for dem, der snyder. Og en af Uber’ s største dage var 1. maj, hvor lønmodtagere blev fragtet til Fælledparken for at deltage i arbejdernes kampdag.

Her taler man om retfærdighed, overholdelse af overenskomsten, løn – og arbejdsforhold m.m.

Uber er populær. Hele 300.000 danskere har hentet deres app ned på telefonen.

Taxalovgivningen skal ændres
Vi kan da hurtig blive enige om at taxalovgivningen skal ændres. Men indtil det er sket, bliver man nødt til at overholde den. Desuden er det en række andre regler, der skal overholdes, når man fragter passagerer.

Ordet ”Service” skal respekteres og efterleves
Og så skal taxachauffører selvfølgelige tale ordentlig til deres passagerer. Og det at kalde en passager for ”Luder”. Den er for langt ude. Der er i den grad manglende respekt.

En anden ting, som man forventer er, at chaufføren kender den korteste vej til endestedet og kan forstå dansk. En taxachauffør skal aldrig være ligeglad med kunden. Sådan er det også i detailhandlen. Måske burde taxabranchen kigge noget mere på uddannelse og indstilling. Indstillingen skal være, at chaufføren er glad for at se os.

Taxa – branchen har længe været en monopol – foretagende og trænger i den grad til fornyelse. Det er nye måder at gøre tingene på. Nye markeder åbner sig. Virkeligheden har ændret sig og det har spillereglerne også.

Hvad med forsikringen?
Uber kører under dække at være fornyende under navnet deleøkonomi. Men det er jo egentlig pirattaxaer og fungerer som tyveknægte over for den egentlige taxabranche. Uber kører i en privat bil uden uddannelse. Og hvad nu med forsikringen?

Uber har kørt i to år
Selv mener Uber – chaufførerne, at de ikke er omfattet af taxa – lovgivningen. Men det er der nu engang faldet en dom. Og så skulle man tro, at det danske samfund håndterede situationen derefter.

I øvrigt er det utroligt, at dette overhovedet kan lade sig gøre i et så demokratisk og overvåget samfund som vores. Nu har selskabet kørt rundt i hovedstaden i to år, og de har bare udvidet og udvidet.

Politiet gør ikke en særlig indsats
Politiet har ikke mandskab til at tage sig af det. De har i hvert fald ikke tænkt sig at skærpe indsatsen over for Uber – chauffører. Og i Folketinget er man også uenige i håndteringen. De største modstandere er Enhedslisten og Dansk Folkeparti. I Socialdemokratiet er der mange, der kører med Uber.

I Liberal Alliance og delvis blandt de Konservative synes man, at det er i orden med Uber.

Det er ikke tale om samkørsel
Nu er der faldet dom og i en ankesag er der også faldet dom, men der sker stadig ikke noget.

Østre Landsret har ligesom Byretten erklæret, at der er tale om ulovlig taxakørsel i stedet for som hævdet samkørsel.

”Gode” råd til, hvordan bøder omgås
Og talsmanden for Uber – chaufførerne har givet gode råd til, hvordan man via krumspring kan undgå bøder i fremtiden. Og nu regner hovedstadens efterhånden 2.000 chauffører, hvordan de kan undgå at få bøder i fremtiden.

De skal bare sige, at de i stedet for, at køre med passagerer kører med pakker. Eller anden form for fragt. Så er der ikke tale om taxi – kørsel, men om fuld lovlig fragtkørsel.

Ligeledes skal de sige, at de fragter mobiltelefoner med ledsagende passagerer. Og uddybende siger talsmanden, at det ikke er noget galt i, at man for eksempel hjælper folk med at flytte og så tager dem med i bilen, når man alligevel kører med flyttelæsset.

Direktør anmeldt
Ubers skandinaviske direktør, Carl Edvard Endresen er blevet politianmeldt af brancheforeningen Taxifører i Danmark. Her mener man, at det efter dommen er fastslået, at Uber må anses for at være et taxaselskab og ikke en samkørselsordning. Kort og godt har man et taxaselskab, der ikke overholder lovgivningen, og det giver skævhed i konkurrencen.

Man går efter den enkelte
Det er mærkeligt at vores samfund ikke griber fat om selve systemet, men skal have fat i det enkelte individ. Det er ikke selskabet, der bliver dømt, men den lille mand. Der kører også en række sager i EU – systemet, så mon ikke vi også ser Uber – chauffører de næste par år.

Hvad tjener en chauffør?
Skattevæsnet har beregnet at den største indtægt for en Uber – chauffør er på 586.892 kr. En gennemsnitlig almindelig taxa – chauffør tjener 294.940 kr. og en gennemsnitlig Uber – chauffør tjener 26.242 kr.

Du kan bestille en bedre bil
Det vakte jo forargelse hos Uber – chaufførerne, at priserne blev sat ned med 16 pct. Dette betød, at startgebyr kun er 15 kr. Pr. kilometer bliver det nu en krone billigere. Men nu har appen også fået en Select – funktion. Her kan passagerne vælge at blive kørt i en nyere og bedre bil mod en lidt højere pris.

Det giver så Uber – chauffører mulighed for at blive belønnet med deres højere udgifter.

Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16