Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Formel 1-genialt eller forfærdeligt

Vi skal dele den plads, som vi har i byen. Og hvis Formel 1 kommer så vil det have en kolossal PR-værdi. Morgenaviserne er med på den. Socialdemokraterne er hverken for eller imod. For hvad koster det egentlig, ja det er nævnt 300-600 millioner kroner. Og man har ikke fået at vide, hvor meget Københavns Kommunes andel er. Skal folk egentlig genhuses under de 7-10 dage festlighederne varer? Ja det er der også delte meninger om. I debatten har det været sådan, at lyseslukkerne lige så godt kan flytte på landet med det samme. Og mon ikke det kommer med i valg kampen til november. For egentlig passer arrangementet ikke til den cykel- og miljøvenlige by. Og det ”spøjse” Formel E bliver vel tildelt Oslo eller Stockholm.

Vi skal dele pladsen
Vores byrum bliver efterhånden brugt til en del. Copenhagen Marathon, Distortion, Bilfri søndag, halvmaraton, triatlon m.m.

I forvejen har vi motorløb rundt om Bellahøjmarken. Her afvikles Copenhagen Historic Grand Prix

Hver gang beklager erhvervslivet sig. Man kan ikke komme frem med sin bil. Man kan ikke parkere. Det kniber med at få varer frem. Og hver gang bliver erhvervslivets klager fejret af bordet.

Men er det den pris man må betale for at bo i en storby. Om sommeren trækkes livet ud på gaden. Rummet skal bruges til glæde og begejstring. Til daglig er det blevet en kamp mellem cyklister og bilister. Og på fortovene og fodgængerovergange kæmper cyklister og fodgængere om pladsen.

Vi deler pladsen med hinanden. Og nu er der så planer om Tour de France til byen. Det giver masser af positiv markedsføring, særlig i forbindelse med at København atter en gang er kåret til ”Verdens bedste Cykelby”. Vi har da også haft VM i cykelløb.

Her var Indre By afspærret i over en uge.

Om sommeren bliver storbyen i den grad brugt. Det vidner skraldet om i parker, veje og broer om mandagen.

Kolossal PR-værdi
Men nu vil pengestærke folk have Formel 1 til København. Det vil give en kolossal PR. Men hvordan skal det så tolkes, for de københavnske politikere ønsker bilerne ud af København.

Men pludselig er toptunede biler i vælten. Vi er åbenbart i stand til at klare store udfordringer. Og mange mener, at den PR-værdi skal man ikke sige nej til. Og det voldsomme pres og den afsavn nogle vil blive udsat for, vil komme mange gange igen.

Morgenaviserne er med på den
Og mon ikke man lige klarer knudepunkterne Langebro og Knippelsbro. Man kunne jo bare i de 10 dage, det varer få militæret til at anlægge en midlertidig pontonbro for gående og cyklister.

For pludselig skal man vise, at København er en by for alle også bilister. Ideen med el-bilernes formel 1 er pludselig degraderet til ”et spøjst indslag”.

Jo Hovedstadens to morgenaviser synes da, at det er en god ide. Men broløb over Lillebæltsbroen kan det ikke mere blive til.

I Tyskland har de ikke råd
I Hockenheim i Tyskland har man ikke råd til at køre Formel 1 på deres bane. Men det har vi åbenbart i København. Og i hovedstaden skal man også lige være indstillet på, at man lige fjerner alle lysreguleringer.

Ruten er 4, 6 kilometer. Ruten krydser inderhavnen to gange ved Knippelsbro og Langebro. Derudover går ruten forbi Tivoli, Den Sorte Diamant, Christiansborg og Christianshavn.

Socialdemokrater hverken for eller imod
Og Socialdemokraterne er hverken for eller imod. Man skal så lige presse 100.000 tilskuer ind langs ruten. Men under det hele skal København også kunne fungere. Men med magt og midler er det vigtigt at placere København på verdenskortet. Men det kommer i den grad til at koste ikke kun i kroner og ører, men også i trafikale udfordringer.

De Radikale vil hellere have Tour de France, men siger dog ja til Formel 1. Enhedslisten mener, at det er ”Hul i hovedet”. Alternativet vil hellere have et Formel E løb til byen.

Overborgmester Frank Jensen har tidligere meldt ud, at kommunen ikke er officiel partner.

Hvad koster det egentlig?
Fra dansk side er det venstre manden Helge Sander, der er foregangsmand. Men åbenbart er Københavns Kommune ikke partner i sagen. Og om hvor meget det kommer til at koste Københavns Kommune vides ikke. Der er nævnt et budget på 300 millioner kroner. Men eksperter peger på, at det vil koste det dobbelte.

Analysefirmaet Formula Money, der specialiserer sig i økonomien bag Formel 1 mener, at et gadeløb som det i København vil koste i omegnen af 580 millioner kroner. Det virker næsten umuligt, at lave et moderne Formel 1-løb med et budget på 300 millioner kroner.

Helge Sander mener dog, at dette lyder urealistisk. Og at han er så vant til at arrangere events, at han ved, at sine tal passer.

Finansmanden Lars Seier Christensen skal være med til at finde pengene.

Skal folk genhuses
Både statsministeren og erhvervsministeren er positiv stemt. Og minsandten om man ikke har foreslået at stemme om den mest grønne formel 1-bil.

Man har ikke tænkt på, at de mennesker, der bor op til afspærringen skal genhuses. Larmen vil være lige så høj som fra jetmotorer. Måske bliver de bare tilbudt gratis hørerværn.

Arrangørerne mener dog ikke, at dette er et problem. Ruten går kun forbi 20-25 pct. beboelse.

Lyseslukkere kan flytte på landet
Men vi skal ikke være smålige. Jo mere larm og des mere events der i hovedstaden des bedre er det. Lyseslukkere kan bare flytte på landet. Ja det fik de beboere, der klagede over nattelarmen i Indre By også at vide.

Kommunen får ikke denne begivenhed foræret. Og det kan da godt være, at der til begiveheden bliver solgt nogle flere krus med Den Lille Havfrue. Men det bliver et VIP-arrangement. Priserne på tribunerne bliver enorme. At vejene så skal have en ny belægning, ja det må vi da bare tage med. Vi skal da ikke være smålige.

Den grønne by forandret i 10 dage
Det er dejligt, at man i ti dage kan glemme, at hovedstaden i forvejen er en stresstærskel, godt hjulpet på vej af metrobyggeri og vejarbejder i det uendelige, der ikke synes koordineret. Trafikken er overbelastet og infrastrukturen lader noget tilbage.

Nu skal den grønne cyklende by pludselig overlades til larmende, stinkende og forurenede uhyrer af kørertøjer.

Den ”spøjse” Formel E
Tophastigheden er på 350 km i timen. Knap så højt er det hos Formel E. Her er vi begrænset til 22o km i timen. Og det var dette løb som en af formiddagsaviserne kaldte for ”Spøjs”. Og støjgrænsen ved dette ”spøjse” løb er 70 decibel. Hos de rigtige racere er vi oppe på 130 decibel.

Kultur- og Fritidsborgmester Carl Christian Ebbesen er meget interesseret i et Formular E – løb. De samlede udgifter til dette vil være ca. 80 millioner kroner. Pengene skal skaffes fra private investorer.

Men det ser ud som om at Oslo og Stockholm er længere fremme i kampen.

Er sikkert med i valgkampen
Mon ikke dette spørgsmål i lighed med Amager Fælled vil sukke op i valgkampen. Vi har tidligere pointeret, at københavnere går meget op i miljø, så det bliver spændende og høre parternes argumenter. Det sidste er langt fra sagt i sagen.

Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16