Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Cykelkrig og andet uro på cykelstien

Nye orange bycykler
Velkommen til vores nyeste udgave om historie i og omkring cykelstierne.

Ja og nu er de tydelige, de orange cykler, som også er bycykler, men så vidt ”Den Gamle redaktør” kan se, knap så avancerede som de hvide kommunale bycykler. Ja de nye hedder noget i retning af Donkey Republics. Man skulle tro, at det var gået for miljøet og så videre. 

  • Nej ikke i cykelbyen København.

Der hvis nok omkring 1.000 af de nye orange cykler, som nu optager cykelstativer rundt om i hovedstaden. Problemet er de orange cykler uden tilladelse har taget pladserne. Det skaber rod i gaderne, og der er ikke plads. Kunne man så ikke bare lave nogle flere cykel p – pladser. 

  • Nej ikke i cykelbyen København.

Nej de orange cykler er ikke velkommen i København, lyder det fra politisk side. Man skulle tro, at det var moderne ikke at eje sin egen cykel lige som med delebiler. 

  • Nej ikke i cykelbyen København.

Nej for deleøkonomi inden for cykler, skulle være, at man så lånte sin egen cykel ud. Men låner jo heller ikke sin egen bil ud, når det er tale om delebiler. Her er det jo også private virksomheder, der driver delebiler, ligesom Donkey Republics. Og fra det firma vil man gerne betale for en licens ”hvis det vurderes hensigtsmæssigt i forhold til den værdi, servicen tilfører byen. Nej du skal væk. Du er en privat virksomhed. 

  • Nej ikke i cykelbyen København.

Københavns Bycykler, altså de hvide cykler er et decideret prestigeprojekt. Og til disse må der åbenbart ikke komme nogen konkurrent. Her troede Den Gamle Redaktør, at økonomien stadig ikke har det så godt, og at kommunen havde dette projekt til salg.

Er du forvirret? Ja det er vi også, lad os gå over til et andet emne.

Stor fart på cykelstierne
Nogle gange kan ”Den Gamle Redaktør” godt nå en anseelig fart på cykelstien. I færdselsloven må små knallerter og eldrevne knallerter maksimalt køre 25 km/t. Disse kørertøjer er henvist til cykelstien.

Men såkaldte moderne cykler kan komme op på hastigheder på 45 km/t – 60 km/t, og de skal køre på cykelstien. Det er de såkaldte ekspresryttere. Måske er det folk, der træner til Tour de France lige som ”Den Gamle Redaktør”.

Lad os lige lægge det sjove på hylden. For dette kan faktisk godt være et problem på cykelstierne, hvor man mange gange må kæmpe om pladserne.

Fodgængere og handicappede føler sig overhørt
Fodgængere føler sig stadig som jagtet vildt, det gør de også på fortove og fodgængerovergange. De føler at cyklisterne har overtaget magten. Og særlig gangbesværede klager deres nød, med de bliver besvaret af en finger eller Fuck-udbrud.

Ja på super-cykelstier, der også er åbne for fodgængere føler mange fodgængere, at det er med livet som indsats, at man færdes der.

Overborgmesteren vil heller have Tour de France
Og når nu talen er på Tour de France, så er overborgmester Frank Jensen mere indstillet på Tour de France i København end Formel 1. Men såfremt, der bliver skaffet 300 millioner kr. til Formel 1, vil overborgmesteren dog kigge på det.

Ja og det kan sagtens blive en realitet, at Tour de France kommer til København i 2020 og 2021.

Antallet af uheld er stigende
I mange år er antallet af tilskadekommende i trafikken faldet i København. Men nu stiger det igen. Sidste år omkom 13 personer i trafikken og 177 kom alvorlig til skade i trafikken i København.

Omkring halvdelen af de tilskadekommende er cyklister. Hvem femte af de tilskadekommende er fodgængere. Og i den forbindelse er det måske på sin plads at nævne, at ikke alle cyklister køre råddent. Og kigger man på, hvor flest kommer til skade, så kan man vel godt forstå det, for her føler man sig også som cyklist en smule usikker måske på grund af en dårlig trafikal løsning. Skal vi lige kigge på, hvor det er værst? 

  • Fredensgade/Blegdamsgade 14 
  • H.C. Andersens Boulevard/Vesterbrogade 12 
  • H.C. Andersens Boulevard/Tietgensgade 10 
  • Tomsgårdsvej/Frederikssundsvej 9 
  • Gyldenløvsgade/Nørre Farimagsgade 8 
  • Tagensvej/Jagtvej 8 
  • Frederikssundsvej/Islevhusvej 8

Og så er det et stort antal som bliver letter kvæstet. Og det sker ofte, når cyklister brager ind i hinanden. Det sker ofte når man overhaler uden at se sig bagud. Eller når man pludselig stopper uden at give tegn.

Ja så er det også chancerytterne, der lige tror, at de kan nå det.

Er ølcykler på vej til København?
I Amsterdam ser det ud til, at ølcyklerne har kørt deres sidste tur. Det sker efter larm og offentlig urinering. Her sad man omkring en bar mens man trampede i cykelpedalerne. Op til 17 mennesker kunne cykle og drikke sig igennem Kanalbyen. Måske kan denne ølcykel blive lovlig i det cykelvenlige København?

Nye transportmidler
Nye transportmidler er på vej. De hedder noget eksotisk, men det handler om selvkørende skateboards eller rulleskøjter eller en kombination af disse. Meningen er, at disse skal køre på cykelstierne. Men det bliver livsfarligt, for i forvejen er det på visse tidspunkter mangel på plads på de københavnske cykelstier.

På fortovene er det slet ikke plads til disse transportmidler. Prøv en gang at køre rundt med en rollator, så kan du se, hvor vanskeligt det er for de handicappede at komme rundt i København. 

  • På vores hjemmeside har vi masser af cykelartikler. Vi forsøger, at beskrive den københavnske cykelkultur, både det negative og det positive. Gå ind på vores elektroniske arkiv – brug søgefunktionen. Læg også mærke til vores Facebook, som bliver opdateret flere gange dagligt. Her er også cykelnyheder.


Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16