Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Bedre vækst i butikkernes kasseapparater

DANMARKS HANDELSSTANDSFORENINGER
Bent Aarrebo Pedersen, formand, Vestre Messegade 9A, 2650 Hvidovre
Telefon 36 47 01 28 36 48 02 19 23 23 00 28 fax 36 48 02 18 aarrebo@adr.dk

NOTAT 01.03.06 baseret på Værdiindeks (kroner) for januar offentliggjort i Danmarks Statistikbank 1. marts.
Indeks for solgte mængder for januar offentliggjort i Nyt fra Danmarks Statistik nr. 92 1. marts bearbejdet og kommenteret af Bent Aarrebo Pedersen

Bedre vækst i butikkernes kasseapparater i januar på 4,8% end i december 2005 på 4% sammenlignet med samme måned året før

I 2005 sammenlignet med 2004 opnåede den samlede detailhandel en vækst i butikkernes kasseapparater på 5,6%, dog "kun" 4% i december, 5% i november og 3% i oktober. December og dermed julehandelen blev ikke som mange økonomer forudsagde.

Opbremsningen fra en vækst på 6,2% i de første 9 måneder i 2005 til en gennemsnitlig månedsvækst i 4. kvartal på 4% og dermed en årsvækst på 5,6% blev nu i januar i år løftet til en vækst for den samlede detailhandel i kroner på 4,8%. I mængder på 4,9%. Altså bedre end 4. kvartal 2005. Mange forbrugere holdt nok lidt igen i december for at gå på udsalg i januar. Det tyder de pæne tal i januar for udvalgsvarebrancherne på. Og også de meldinger, vi har fået fra bymidternes udvalgsvarebutikker ud over landet.

  Kroner                Kroner
                                                  Januar  2005        Januar 2005
 
Føde-/dagligvarer                         + 2,7%                  + 2,1%
Beklædning, sko m.v.                   + 4,8%                  + 7,7%
Andre forbrugsvarer                    + 7,2%                   + 7,3%
 Detailhandel i alt                          + 4,8%                   + 4,9%


Se også notatet nedenfor om december og 2005 og forventninger til 2006

NOTAT 24.02.06
v/Bent Aarrebo Pedersen

Detailhandelen opnåede i december "kun" en fremgang på 4% For hele året 2005 en samlet fremgang på 5,6% og dermed
det bedste år siden 1994 med en fremgang på 7%

De nyeste værdiindeks for detailhandelen fra Danmarks Statistik opgjort på brancher for december og for hele året 2005 viser en samlet vækst på 5,6% i butikkernes kasseapparater. Trukket ned fra en vækst på 6,2% for de første 9 måneder, af oktober på 3%, november på 5% og nok overraskende for mange december på "kun" 4%. 4 kvartal sidste år måtte nøjes med en gennemsnitlig månedsvækst på 4%.

Det blev således ikke til den beregnede samlede rekordjulehandel med en vækst på op mod 10%, som mange økonomer og andre meldte ud med inden julehandelen rigtigt satte ind.

Udviklingen i december var bl.a. for:

Kolonial (købmænd og brugser) + 0%
Supermarkeder + 3,%
Discountforretninger + 1%
Varehuse og stormagasiner + 4%
9 Specialbrancher med fødevarer : Branchegennemsnit + 3%
Føde- og dagligvarer samlet +3%

30 specialbrancher med udvalgsvarer: Branchegennemsnit + 9%
Detailhandel i alt i december + 4%

Udviklingen for hele året 2005 var bl.a. for:

Kolonial (købmænd og brugser) - 1,8%
Supermarkeder + 0,5%
Discountforretninger + 3,8%
Varehuse og stormagasiner + 4,1%
9 Specialbrancher med fødevarer: Branchegennemsnit på - 3,0%
Føde- og dagligvarer samlet + 2,1%
30 specialbrancher med udvalgsvarer: Branchegennemsnit + 8,9%
Detailhandel i alt i 2005 + 5,6%

Størst fremgang i 2005 indenfor specialbrancher med:

"Fødevarer" opnåede slagter- og viktualieforretninger med + 11,0%
"Beklædning, sko m.v." opnåede lædervareforretninger med + 28,9%
"Boligudstyr" opnåede Byggemarkeder med + 29,5%
"Øvrige specialvarer" opnåede forhandlere af gaveartikler og brugskunst med +30,2%

Med en gennemsnitlig månedsfremgang på 4% i sidste kvartal i 2005 mod +6,2% samlet for årets første 9 måneder var forbrugsfesten i detailhandelen dæmpet lidt af sidst på året.

Det tegner derfor trods økonomers meget positive forventninger til forbrugsudviklingen i 2006 til, at væksten nok i 2006 i kroner kommer til at ligge på niveau med 2004 på +3,6% - i bedste fald på henved 4% hentet hjem gennem en fortsat god samlet udvikling for specialbrancherne med udvalgsvarer samtidig med nærmest nulvækst for føde- og dagligvarer.

Med et øget antal discountbutikker og dermed fortsat stigende overkapacitet på føde- og dagligvaremarkedet bliver 2006 et benhårdt prisfokuseret marked og dermed nærmest nulvækstmarked at komme igennem for dagligvarekæderne og specialbrancherne med fødevarer. Det bliver en overlevelseskamp for alvorligt mange butiksplaceringer. Det vil kampen om søndagskunderne den første søndag i måneden sætte yderligere fokus på.

Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16