DANMARKS HANDELSSTANDSFORENINGER
Bent Aarrebo Pedersen, Vestre Messegade 9A, 2650 Hvidovre
Telefon 36 47 01 28 36 48 02 19 23 23 00 28 fax 36 48 02 18 aarrebo@adr.dk
Et saneringsmodent discountmarked i 2006-2008
Dagens meldinger i JP Erhverv og øvrige medier om, at LIDL skærer ned i antal kasselinier, kvm., butiksareal og sortiment, og at det for LIDL blot er en tilpasning og ikke et udtryk for, at det går dårligt, er vel blot en erkendelse af, at markedet er ved at være mættet for discountbutikker, og at det nu er et overlevelsesspørgsmål for flere af butikkerne i alle discountkæder. Det er blevet langt sværere at begå sig på discountmarkedet for dagligvarer.
Udviklingen i discount i dagligvarer i henhold til Danmarks Statistik set i forhold til året før har de de seneste år vækstmæssigt været på optrapning til og med 2003 og derefter på nedtrapning.;
discount dagligvarer samlet detailhandel
2001 + 11,1% + 2,7%
2002 + 8,0% + 4,6%
2003 + 16,0% + 4,7%
2004 + 5,1% + 3,6%
2005 + 3,8% + 5,6%
5 års udvikling + 51,9% + 23,1%
Udviklingen i 2005 med +5,6% for den samlede detailhandel og +3,8% for discount sammenlignet med året før, taler sit tydelige sprog om, at det er blevet barskere på discountmarkedet for dagligvarer.
Discountmarkedet ligner en naturlig part i et saneringsmodent dagligvaremarked i 2006-2008. En tilgang af butikker koster nok efterfølgende en lukning af andre dagligvarebutikker - både købmænd, brugser, supermarkeder og discountbutikker er i klemme. Pladsen er blevet for trang og grænsen yderligere for udvidelsen med non food for at overleve bedre overskrides nok i 2006-2008. |