Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

1. kvartal i detailhandelen

DANMARKS HANDELSSTANDSFORENINGER
Bent Aarrebo Pedersen, formand, Vestre Messegade 9A, 2650 Hvidovre
Telefon 36 47 01 28 36 48 02 19 23 23 00 28 fax. 36 48 02 18 aarrebo@adr.dk  

NOTAT 01.05.06
Værdiindeks (kroner) for marts offentliggjort i Danmarks Statistik 1. maj
Indeks for solgte mængder i marts offentliggjort i Nyt fra Danmarks Statistik 1. maj tabel 2
Detailomsætningsindeks fra Danmarks Statistik for januar-februar offentliggjort ultimo april
bearbejdet og kommenteret af Bent Aarrebo Pedersen

Forbrugsfesten igen på vej op i 1. kvartal i detailhandelen
Større vækst i 1. kvartal 2006 end i 4. kvartal 2005 og end i 1. kvartal 2005
- 1. kvartal 2006 +4,7% i forhold til 1. kvartal 2005
- 4. kvartal 2005 +4,1% i forhold til 4. kvartal 2004
- 1. kvartal 2005 +4,2% i forhold til 1. kvartal 2004

Den samlede detailhandel opnåede en fremgang i butikkernes kasseapparater på 5,0% i marts, 4,4% i februar og
4,8% i januar og dermed et månedsgennemsnit på 4,7% i 1. kvartal her i 2006 sammenlignet med 1. kvartal sidste
år. I 1. kvartal sidste år var væksten på 4,2%. Og dermed er +4,7% i år også bedre end sidste år på 4,2% i 1.
kvartal.

Det er også pænt bedre end månedsgennemsnittet i 4. kvartal sidste år på 4,1% sammenlignet med 4. kvartal 2004

Sidste år lå oktober på +3,0%, november på +5,0% og december på +4,3%. 1. kvartal i år er således også bedre
end december, julemåneden, sidste år. Forbrugsfesten i alt fald i køb i detailhandelen er på vej op igen efter et
mindre tilbagefald sidste år i 4. kvartal. Hele sidste år blev det til en vækst på 5,6%.

 
'*) 3 månederstal er månedsgennemsnit.

Efter et 1. kvartal i år pænt bedre end mange økonomer har meldt forventninger til, så tegner forbrugsudviklingen
i køb i detailhandelen også ganske pænt i år. Det tegner til en vækst i år nok lidt lavere end sidste år på 5,6% i
butikkernes kasseapparater, men forventelig pænt bedre end 2004 med en fremgang på 3,6% trukket i hus af et
4. kvartal på +5,4% med en julemåned på +5,9% sammenlignet med samme måned/kvartal året før.

Føde-/dagligvaremarkedet lå underdrejet sidste år med en vækst på kun +2,1% og nu i år i 1. kvartal på kun +0,9%

Udviklingen fordelt på brancher i januar-februar

Af de nyeste tal fra Danmarks Statistik opdelt på brancher for januar-februar samlet fremgår det, at det er special-
brancherne med udvalgsvarer, der løber med de største væksttal.

I januar-februar gik det tilbage for: Kolonial (købmænd, brugser m.fl.) med -2,7%. Døgnkiosker med -7,8% og
supermarkeder +/- 0%. Discount opnåede kun en vækst på 3,1%. Varehuse og stormagasiner opnåede +4,7 som
for den samlede detailhandel i januar-februar.

Specialbrancherne med fødevarer kom gennemsnitlig i hus med kun +2,6% med størst vækst hos vinforretninger på
+14,8%, fiskehandlere på +11,8% og osteforretninger på + 8,8%.

For de 7 specialbrancher med beklædning og sko m.v. blev det til en gennemsnitlig branchevækst på 10,7% med
størst vækst hos lædervareforretninger på 24,1%, Babyudstyr- og børnetøjsforretninger på 15,5% og butikker med
kjolestoffer, garn m.v. på 10,2%.

For de 25 øvrige specialbrancher med udvalgsvarer blev det til en gennemsnitlig branchevækst på 7,5 % i årets første
2 måneder med størst vækst hos dyrehandlere på +24,9%, butikker med husholdningsmaskiner/apparater på +19,2%
og tæppeforretninger på +14,9%.

Halvdelen af specialbrancherne med udvalgsvarer opnåede +10% eller mere - i gennemsnit en vækst på 14%

16 - altså halvdelen - ud af detailhandelens 32 specialbrancher udvalgsvarer opnåede en vækst på over 10% eller
derover i årets første 2 måneder. I gennemsnit for de 16 en vækst på 14%.

Økonomers frygt for stagnation i det private forbrug gælder ikke detailhandelen - ikke endnu

Økonomers frygt for og meldinger om stagnationstendenser i det private forbrug gælder ikke detailhandelen, der i
henhold til Danmarks Statistik "kun" dækker 37% af det totale private forbrug. I alt fald ikke i 1. kvartal. Det må
være på andre preivatforbrugsområder, der måske er eller forventes stagnationstendenser.

De 16 storcentre, der ejes eller forvaltes af Steen & Strøm melder i Børsen og i deres centerbarometer om en
samlet vækst indtil nu i år på 11%. De 16 centre repræsenterer med deres samlede omsætning på ca. 14 mia.
"kun" omkring 5% af den samlede omsætning i detailhandelen

De 16 storcentre - centrene samlet set i det hele taget - bør for beviseligt at klare sig bedre end den samlede
detailhandel samlet set have en noget større vækst end den samlede detailhandel, fordi der er nulvækst på daglig-
varemarkedet, samtidig med at dagligvaremarkedet i centrene er procentuelt på det halve af andelen i den
samlede detailhandel. Dertil kommer, at de stærke brancher er procentuelt bedre repræsenteret i centrene end i
den samlede detailhandel. Er der en vækst i den samlede detailhandel på 5%, kan centrene faktisk kun rose sig
med at gøre det bedre, tale om rekorder, hvis deres vækst samlet set er på mere end 8%.

Bymidterne bliver styrket i 2006

Centerudvikleres store interesse de senere år med at udvikle nye centre centralt i eller tæt på bymidterne vil
sammen med flere års milliardinvesteringer i bymidtefornyelse kommunalpolitisk og erhvervsmæssigt betyde
en markant styrkelse af bymidternes samlede omsætning her i 2006 og i de kommende år - med samlet set bedre
vækstmuligheder end for landets centre samlet set. Mange af de mindre og mellemstore "gamle" centre vil komme
omsætningsmæssigt set i klemme. Bymidterne har vinderposition i disse år sammen med de storcentre i Stor-
København, der må betragtes som en bymidte. F.eks. som Rødovre Centrum og Glostrup Storcenter - med mindre
planloven ændres til ugunst for en fortsættelse af de sidste 10 års positive bymidteudvikling.

                                                  Kroner *)                        Mængder ')
                                          marts    1. kvartal                marts   1. kvartal
 
Føde- / dagligvarer              -  0,1%   +  0,9%                  -  0,9%   +  0,1%
Beklædning, sko m.v.          +  8,0%  +  6,6%                  + 11,5%  +  9,3%
Andre forbrugsvarer            +10,5%  +  8,9%                  + 10,7%  +  9,1%
 
Detailhandel i alt                 +  5,0%  +  4,7%                   +  5,0%   + 4,7%
 

Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16