DANMARKS HANDELSSTANDSFORENINGER
Bent Aarrebo Pedersen, formand, Vestre Messegade 9A, 2650 Hvidovre
Telefon 36 47 01 28 36 48 02 19 23 23 00 28 fax. 36 48 02 18 aarrebo@adr.dk
NOTAT 01.05.06
Værdiindeks (kroner) for marts offentliggjort i Danmarks Statistik 1. maj
Indeks for solgte mængder i marts offentliggjort i Nyt fra Danmarks Statistik 1. maj tabel 2
Detailomsætningsindeks fra Danmarks Statistik for januar-februar offentliggjort ultimo april
bearbejdet og kommenteret af Bent Aarrebo Pedersen
Forbrugsfesten igen på vej op i 1. kvartal i detailhandelen
Større vækst i 1. kvartal 2006 end i 4. kvartal 2005 og end i 1. kvartal 2005
- 1. kvartal 2006 +4,7% i forhold til 1. kvartal 2005
- 4. kvartal 2005 +4,1% i forhold til 4. kvartal 2004
- 1. kvartal 2005 +4,2% i forhold til 1. kvartal 2004
Den samlede detailhandel opnåede en fremgang i butikkernes kasseapparater på 5,0% i marts, 4,4% i februar og
4,8% i januar og dermed et månedsgennemsnit på 4,7% i 1. kvartal her i 2006 sammenlignet med 1. kvartal sidste
år. I 1. kvartal sidste år var væksten på 4,2%. Og dermed er +4,7% i år også bedre end sidste år på 4,2% i 1.
kvartal.
Det er også pænt bedre end månedsgennemsnittet i 4. kvartal sidste år på 4,1% sammenlignet med 4. kvartal 2004
Sidste år lå oktober på +3,0%, november på +5,0% og december på +4,3%. 1. kvartal i år er således også bedre
end december, julemåneden, sidste år. Forbrugsfesten i alt fald i køb i detailhandelen er på vej op igen efter et
mindre tilbagefald sidste år i 4. kvartal. Hele sidste år blev det til en vækst på 5,6%.
'*) 3 månederstal er månedsgennemsnit.
Efter et 1. kvartal i år pænt bedre end mange økonomer har meldt forventninger til, så tegner forbrugsudviklingen
i køb i detailhandelen også ganske pænt i år. Det tegner til en vækst i år nok lidt lavere end sidste år på 5,6% i
butikkernes kasseapparater, men forventelig pænt bedre end 2004 med en fremgang på 3,6% trukket i hus af et
4. kvartal på +5,4% med en julemåned på +5,9% sammenlignet med samme måned/kvartal året før.
Føde-/dagligvaremarkedet lå underdrejet sidste år med en vækst på kun +2,1% og nu i år i 1. kvartal på kun +0,9%
Udviklingen fordelt på brancher i januar-februar
Af de nyeste tal fra Danmarks Statistik opdelt på brancher for januar-februar samlet fremgår det, at det er special-
brancherne med udvalgsvarer, der løber med de største væksttal.
I januar-februar gik det tilbage for: Kolonial (købmænd, brugser m.fl.) med -2,7%. Døgnkiosker med -7,8% og
supermarkeder +/- 0%. Discount opnåede kun en vækst på 3,1%. Varehuse og stormagasiner opnåede +4,7 som
for den samlede detailhandel i januar-februar.
Specialbrancherne med fødevarer kom gennemsnitlig i hus med kun +2,6% med størst vækst hos vinforretninger på
+14,8%, fiskehandlere på +11,8% og osteforretninger på + 8,8%.
For de 7 specialbrancher med beklædning og sko m.v. blev det til en gennemsnitlig branchevækst på 10,7% med
størst vækst hos lædervareforretninger på 24,1%, Babyudstyr- og børnetøjsforretninger på 15,5% og butikker med
kjolestoffer, garn m.v. på 10,2%.
For de 25 øvrige specialbrancher med udvalgsvarer blev det til en gennemsnitlig branchevækst på 7,5 % i årets første
2 måneder med størst vækst hos dyrehandlere på +24,9%, butikker med husholdningsmaskiner/apparater på +19,2%
og tæppeforretninger på +14,9%.
Halvdelen af specialbrancherne med udvalgsvarer opnåede +10% eller mere - i gennemsnit en vækst på 14%
16 - altså halvdelen - ud af detailhandelens 32 specialbrancher udvalgsvarer opnåede en vækst på over 10% eller
derover i årets første 2 måneder. I gennemsnit for de 16 en vækst på 14%.
Økonomers frygt for stagnation i det private forbrug gælder ikke detailhandelen - ikke endnu
Økonomers frygt for og meldinger om stagnationstendenser i det private forbrug gælder ikke detailhandelen, der i
henhold til Danmarks Statistik "kun" dækker 37% af det totale private forbrug. I alt fald ikke i 1. kvartal. Det må
være på andre preivatforbrugsområder, der måske er eller forventes stagnationstendenser.
De 16 storcentre, der ejes eller forvaltes af Steen & Strøm melder i Børsen og i deres centerbarometer om en
samlet vækst indtil nu i år på 11%. De 16 centre repræsenterer med deres samlede omsætning på ca. 14 mia.
"kun" omkring 5% af den samlede omsætning i detailhandelen
De 16 storcentre - centrene samlet set i det hele taget - bør for beviseligt at klare sig bedre end den samlede
detailhandel samlet set have en noget større vækst end den samlede detailhandel, fordi der er nulvækst på daglig-
varemarkedet, samtidig med at dagligvaremarkedet i centrene er procentuelt på det halve af andelen i den
samlede detailhandel. Dertil kommer, at de stærke brancher er procentuelt bedre repræsenteret i centrene end i
den samlede detailhandel. Er der en vækst i den samlede detailhandel på 5%, kan centrene faktisk kun rose sig
med at gøre det bedre, tale om rekorder, hvis deres vækst samlet set er på mere end 8%.
Bymidterne bliver styrket i 2006
Centerudvikleres store interesse de senere år med at udvikle nye centre centralt i eller tæt på bymidterne vil
sammen med flere års milliardinvesteringer i bymidtefornyelse kommunalpolitisk og erhvervsmæssigt betyde
en markant styrkelse af bymidternes samlede omsætning her i 2006 og i de kommende år - med samlet set bedre
vækstmuligheder end for landets centre samlet set. Mange af de mindre og mellemstore "gamle" centre vil komme
omsætningsmæssigt set i klemme. Bymidterne har vinderposition i disse år sammen med de storcentre i Stor-
København, der må betragtes som en bymidte. F.eks. som Rødovre Centrum og Glostrup Storcenter - med mindre
planloven ændres til ugunst for en fortsættelse af de sidste 10 års positive bymidteudvikling.
Kroner *) Mængder ')
marts 1. kvartal marts 1. kvartal
Føde- / dagligvarer - 0,1% + 0,9% - 0,9% + 0,1%
Beklædning, sko m.v. + 8,0% + 6,6% + 11,5% + 9,3%
Andre forbrugsvarer +10,5% + 8,9% + 10,7% + 9,1%
Detailhandel i alt + 5,0% + 4,7% + 5,0% + 4,7%
|