Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

For meget hovsa i trafikken

Af Uwe Brodersen boghandler, sekretær i Nørrebro Handelsforening

  • Cyklister væk fra Nørrebrogade.
  • Bilister væk fra Nørrebrogade.
  • Ingen Metro i Stengade.
  • Udvidelse af spærring i Indre By.
  • Road Pricing.
  • Nedskæring i den offentlige trafik

Hvornår finder man en helhedsløsning i Københavns Trafik? Skal man blive ved med at finde sig i lappeløsninger?

Erhvervslivet har mistet 15.000 arbejdspladser i København på kort tid. Hvis det gøres endnu mere besværligt vil erhvervslivet miste endnu flere arbejdspladser. Bompenge i København vil føre til en uheldig konkurrencesituation. En analyse af konsekvenser og virkninger vil være tilrådelig. Man mangler ligesom en helhedsplan.

Virksomhederne vil flytte hen, hvor der er billigst.

Folk i København spilder hver dag 100.000 timer, mens de venter i en bilkø. Det koster samfundet 40 millioner timer om året. Hovedstaden mister 5,8 milliarder kroner i tabt arbejdstid. Dårlig trafikplanlægning og manglende parkeringsanlæg fremmer denne tendens.

For min skyld kunne man da godt indføre road pricing eller bompenge, når København havde et veludbygget trafiknet og politik på området. Men det har man ikke. Politikere får billige point ved at fremhæve enkelte løsninger. Det sker samtidig med, at Parkering København har rekordomsætning i p- afgifter, licenser og bøder. Hvorfor bruges disse penge ikke til at forbedre forholdene for cyklisterne og bilisterne i København?

Men inden man indføre bompenge, skal man lige lave færdselsloven og vejloven om. Selv om Grundlovens & 43 er gradbøjet flere gange, bør man vel også kigge på den?

Bilister betaler i forvejen 40 milliarder om året for at benytte landets vejnet. Hvis der indføres bompenge, vil mobiliteten svækkes mærkbart. Kan demokratiet finde et afgiftssystem, der tilgodeser alle parter? Et system, der animerer folk til at finde alternative transportmuligheder og veje?

Den kollektive trafik og infrastrukturen er slet ikke udbygget i København.

Man fremhæver hele tiden London som et paradeeksempel. Men her er hele grundlaget bygget på videoovervågning. Hvis det overføres på danskernes principper, bliver det et indgreb i vores personlige frihed og privatliv.

Det er en sød tanke og sikkert også miljørigtigt at lukke Gothersgade, Kgs. Nytorv og Holmens Kanal, og indføre bilfri zone her. Men gør man det, vil der opstå kaos.

At cyklister skal væk fra en af Københavns mest benyttede handelsgader er dårlig løsning. Mimersgade som de skulle eksporteres til er ikke en parallelgade.

Minsandten om det ikke fra samme parti, bare 14 dage efter nu komme meldingen, at bilister skal væk fra Nørrebrogade, og at cyklisterne må blive. HUR skulle åbenbart være af samme mening.

Hvad bliver det næste?

Utroligt, at man fremfør en sådan plan uden at rådføre sig med de lokale aktører, såsom Nørrebro Handelsforening, Lokalrådet eller de forskellige kvarterløft i området.

Dette er bestemt ikke en melding de handlende på Nørrebrogade er glade for.

At man ikke vil have en Metro-station i Stengade, hvor der lige i nærheden er trafikkaos daglig, er uforståeligt.

Hvad skal man gøre?

Politikerne må simpelthen lave en trafikplan, der indeholder alle elementer.

  • dialog også med erhvervslivet
  • udbygning af forbindelsesveje
  • etablere en havnetunnel
  • bygge p- anlæg
  • forbedre den kollektive trafik, heriblandt Metro
  • lave forsøg med grønne bølger i lyskryds
  • vision om, hvordan man kommer kødannelse og trafikforurening til livs
  • lave miljøzoner, der ikke forringer erhvervslivets konkurrencemuligheder.

Det koster mange penge, men det koster også, ikke at gøre det. Samfundet mister enorme summer, fordi der ikke bliver gjort noget. Trods alt er der kommunalvalg, så mon ikke der var nogen, der turde satse på en helhedsplan i stedet for hovsa-løsninger?




Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16