Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Skærpet konkurrence i detailhandelen

DANMARKS HANDELSSTANDSFORENINGER
Bent Aarrebo Pedersen, formand, Vestre Messegade 9a, Avedørelejren, 2650 Hvidovre
Telefon 36 47 01 28 36 48 02 19 23 23 00 28 aarrebo@adr.dk  

NOTAT 30. december 2006 baseret på de nyeste tal fra Danmarks statistik for detailhandelen for oktober og for årets første 10 måneder fordelt på brancher bearbejdet og kommenteret af Bent Aarrebo Pedersen

Skærpet konkurrence i detailhandelen på et nu lavere vækstniveau - Fiskehandlere hittede igen i oktober med en vækst på 30% og i årets førte 10 måneder med +35%

2% vækst i detailhandelen i oktober og 4% i årets første 10 måneder mod 5,9% i de første 10 måneder sidste år

Discount tilbage med 4% i oktober

Den samlede detailhandel gik kun frem med 2% i butikkernes kasseapparater i oktober i år i forhold til oktober sidste år. Lavere end nok ventet af mange politikere som økonomer. 4 specialbrancher opnåede 15% eller derover i fremgang ( i september var det 7 specialbrancher):

1. Fiskehandlere +30%
2. Babyudstyr/Børnetøj +25%
3. Radio og TV +20%
4. Lædervarer +19%

Discountbutikker gik tilbage med 4% i oktober. Supermarkeder frem med 2%. Varehuse og stormagasiner frem med blot 1%.

Væksten 1/3 lavere de første 10 måneder

I årets første 10 måneder gik den samlede detailhandel frem med 4,0% mod de første 10 måneder sidste år på 5,9% og dermed en vækstbeskæring på 1/3 i de første 10 måneder i år. 6 brancher opnåede mere end 15% fremgang i årets første10 måneder. Det var:

1. Fiskehandlere +34,5%
2. Babyudstyr/børnetøj +21,3%
3. Chokolade og konfekture +20,4%
4. Husholdningsmaskiner/-apparater +16,9%
5. Lædervareforretninger +16,2%
6. Parfumerier +15,3%

Udviklingen opgjort som gennemsnitlig branchevækst blev i årets første 10 måneder for

9 specialbrancher med fødevarer +7,4%
7 specialbrancher med beklædning/sko +9,2%
25 specialbrancher med udvalgsvarer +6,0%

I de første 10 måneder gik kolonialhandel (købmænd/brugser) tilbage med 0,6%. Døgnkiosker 2,4% tilbage. Discountbutikker 1,7% tilbage. Supermarkeder gik frem med 2,0%. Varehuse og stormagasiner gik frem med 4,6%

Indenfor specialbrancherne blev det desværre også til tilbagegang for farve- & tapethandlere med 11,6%, frugt- & grønthandlere med 8,6% og bog- & papirhandlere med 6,8%.

Detailhandelen med føde- og dagligvarer havde samlet set en beskeden fremgang på 0,7% de første 10 måneder. Det har således i høj grad været specialbrancherne med fødevarer og med udvalgsvarer, der har løftet den samlede detailhandel op på en fremgang på 4,0% i årets første 10 måneder.

I 2. halvår 2005 var den gennemsnitlige månedsvækst på 5,8%. I fire måneders perioden juli-oktober i år var den på 2,8% og vil nok højst lande på 3% for 2. halvår i år. 2. halvår i år har således oplevet en halvering af væksten set i forhold til 2. halvår sidste år.

2005 gav en samlet vækst i detailhandelen på 5,6%. 2006 kommer formentlig til at ligge på henved, tæt på, 4,0%. Altså en 1/3 lavere vækstmæssigt set.

Lavere vækst i 2007 end i 2006

Meget peger på, at væksten til næste år - altså i 2007 - bliver lidt lavere end i 2006 , måske som i 2. halvår 2006 på 3% eller en smule over.

Med samtidig nærmest nulvækst i 2006 på føde- og dagligvarermarkedet og dertil en pæn tilgang af varehuse og discountbutikker de senere år med et faldende salg pr. kvm butiksareal er der lagt i kakkeloven til, at konkurrenceklimaet bliver noget barskere de kommende år.

Prisen vil komme endnu mere i fokus og konkurrencen mellem udenbys storcentre og bymidter vil blive benhård. Især også mellem dagligvarekæderne (varehuse, supermarkeder og discount) og bymidternes udvalgsvarekæder om markedet for udvalgsvarer. Et marked, som dagligvarekæderne har gaflet sig mere og mere ind på de senere år som kompensation for manglende føde- og dagligvaresalg .

Derfor er rigtig mange i specialbrancherne da også ved at rebe sejlene til en langt barskere konkurrencesituation i årene fremover. Det ses bl.a. af den øgede interesse hos frivillige kæder for at komme ind under en kapitalfonds vinger efter MATAS-eksemplet.

2007 vil blive et skelsættende år for mange i specialhandelen, for mange bymidter og for mange centre. Der er i bymidterne investeret milliarder de senere år for at skabe nogle stærke bymidter, flere med bymidtecentre, som trækplastre og som stærke visitkort for de enkelte kommuner.

Det er i bymidterne, det sne`r /det sker i disse år. Smilet er vokset i bymidterne. Bymidternes specialbutikker med udvalgsvarer står med stærke kort på hånden i den kommende konkurrencesituation på et vækstmæssigt set barskere markedsgrundlag.

Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16