Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Kan det fortsætte?

DANMARKS HANDELSSTANDSFORENINGER
Bent Aarrebo Pedersen, formand, Vestre Messegade 9a, 2650 Hvidovre
Telefon 36 47 01 28 236 48 02 19 23 23 00 28 aarrebo@adr.dk  


Priserne på fødevarer er steget langt stærkere end salget i føde - og dagligvarer. Kan det fortsætte?

Fødevarerpriser steg med 4,7% i 2006. Detailhandel med føde-/dagligvarer steg med 0,8% i årets første 11 måneder i 2006.

Forbrugerpriserne lå i december 2006 1,8% højere end i samme måned 2005. Det viser de nyeste tal for forbrugerpriser fra Danmarks Statistik offentliggjort den 10. januar 2007.

Gruppen: "Varer" steg med 1,8%, herunder "Beklædning og fodtøj" med et fald på 1,6% , hvorimod "Fødevarer og ikke alkoholiske drikkevarer" steg med 4,7%, hvilket bl.a. skyldes højere priser på frugt, grønt og frugtjuice. Det skriver Danmarks Statistik i Nyt fra Danmarks Statistik 10.01.2007

Sammenholdes denne stigning for "Fødevarer og ikke alkoholiske drikkevarer" på 4,7% fra december 2005 til december 2006 med udviklingen i føde- og dagligvarer for hovedbranchegruppen: "Føde- og dagligvarer" i detailhandelen med en stigning de første 11 måneder i 2006 på 0,8% i butikkernes kasseapparater, med den samlede detailhandel med en stigning på 4,0% ud fra beregninger foretaget af Bent Aarrebo Pedersen, formand for Danmarks Handelsstandsforeninger baseret på de nyeste tal fra Danmarks Statistik , så er det nærliggende at konkludere, at dagligvaresektoren samlet set er på hælene og kun holder skruen i vandet gennem et højere prisniveau og massive lokketilbud i non food.

Hovedbranchegruppen: "Føde- og dagligvarer" opnåede kun en fremgang på 0,1% i mængder i de første 11 måneder 2006 mod en stigning i kasseapparaterne på 0,8%.

I november 2006 oplevede "Føde- og dagligvarer" dog en vækst i butikkernes kasseapparater på 2,1% mod måneden før i oktober en negativ vækst på -0,4% sammenholdt med de samme måneder i 2005.

Ud fra en måske afdæmpet priskonkurrence mellem discount-, varehus- og supermarkedskæder på føde- og dagligvaremarkedet med baggrund i et øget salg i non food, udvalgsvarer, der i høj og stigende grad dominerer tilbuds- og lokkevarebilledet i kædernes ugentlige tilbudsaviser, så begrænser det pladsen for tilbud i føde- og dagligvarer og dermed for en øget prisfokusering på føde- og dagligvarer. Det gik og går, så længe det kan, men hvor længe her i 2007.

En analyse fra Landbrugsrådet over dagligvarehandelen peger på, at antallet af specialbutikker med fødevarer, herunder også helsekost og vin, de seneste 7 år er steget med hen ved 15%. De seneste års fødevareskandaler har givet specialbutikkerne medvind konkluderes det.

En anden analyse omtalt i dagspressen i 2006 peger på, at salget pr. kvadratmeter butiksareal i dagligvaresektoren er faldende de senere år bl.a. også grundet den kraftige udbygning af discountkæderne sammen med flere nye varehuse og udvidede supermarkeder,

Det ligger i kortene, at med en næsten væksthalvering fra 2. halvår 2005 med en vækst i den samlede detailhandel på +5,8% til i 2. halvår 2006 nede omkring 3%, og forventninger til næppe højere vækst for detailhandelen i år, foruden stigende overkapacitet i dagligvaresektoren, så vil priskonkurrencen på føde- og dagligvarer uundgåeligt blive øget her i 2007.

Dertil viser en HK-undersøgelse, at antallet af beskæftigede under 18 år i dagligvarekæderne er markant stigende. Uden de mange unge må mange butikker lukke grundet mandskabsmangel har meldingen været i flere medier. En meget brugt overskrift har været: "Teenagere holder dit supermarked åbent". Spørgsmålet er derfor: "Bli`r rådgivning og produktviden en stigende mangelvare i dagligvaresektoren her i 2007. Og det samtidig med, at sektoren ønsker at øge salget af udvalgsvarer.

Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16