Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Erhvervslivet raser over nye p – afgifter

Offentliggjort 15. januar 2006

Erhvervslivet raser over en ny brandbeskatning. Den ny p – ordning giver øgede udgifter for detailhandelen og håndværkere. Kritiserer erhvervslivet, ja så taler man for døve øre.
En samlet trafikplan for hele København lader stadig vente på sig, alt imens indfører Københavns Kommune en pengemaskine, hvor erhvervslivet bidrager med betydelige midler.
Nørrebro Handelsforening arbejder på et udspil til en trafikplan, der også tilgodeser erhvervslivet

I de første 11 måneder af 2005 steg antallet af p – bøder med 25 % til hele 305.000. De skovler penge ind i Københavns Kommune, og det vil de sikkert fortsætte med. Det vil den nye p- ordning sørge for, for kommunekassen er det blevet en ren pengemaskine

Problemerne er til at få øje på, en markant nedlæggelse af p- pladser og en forøgelse af biltrafikken har givet trafikproblemer. Men hvorfor peger man udelukkende på afgifter?

Placer p – pladser ved indfaldsvejene, således at privatbilismen kan kombineres med brug af bus og tog.

Det løser umiddelbart de trafikale problemer, men ikke erhvervslivets problem med ”Den nødvendige trafik”. En håndværker kan ikke cykle rundt med sine redskaber, og en boghandel kan ikke få leveret alle deres varer på en budcykel.

På et ekstraordinært bestyrelsesmøde vil Nørrebro Handelsforening se på problematikken og senere komme med et udspil.

Den kollektive trafik bliver nedlagt

Siden 2001 er 18 buslinier blevet nedlagt, og billetprisen hævet med 30 %. Måske var det en ide ikke at have tre trafikselskaber i hovedstaden, men nøjes med en.

Den nye p – ordning

· Priserne for at parkere mellem 8 -22 i rød zone (Indre By) 25,- kr. pr. time
· I grøn zone15,- kr. pr. time
· I grå zone(indre bro - kvarterer) 9,- kr. pr time
· Priserne for at parkere mellem 22 – 08.00 koster 2,- kr. pr. time

Det man så lige skal huske på, er at grøn zone udvides helt ud til Jagtvejen, og der sker også andre ændringer m.h.t. den geografiske placering af zonerne efterhånden som billetautomater bliver opstillet..

Vej og Park oplyser, at godt nok nedlægger man 1.000 p-pladser de næste 10 år, men til gengæld, etableres der 4.000 nye. Ikke et ord om, hvor mange pladser, der er nedlagt de sidste 10 år.

Argumentet om at mindske bilkørsel i myldretiden, holder ikke. Man har udvidet ordningen til at omfatte hele døgnet. Var der nogen der sagde Kejserens nye klæder?

Detailhandelen igen ramt

I forvejen kniber det med at finde en p – plads. Men nu bliver det dyrere for fru Hansen, når hun bruger bilen til indkøb. Og turisterne. Ja de vælger sikkert andre destinationer, hvis ikke lige, at de kommer med et krydstogtskib. Ja Klaus Bondam mener, at turisterne bare kan holde sig væk, hvis de ikke vil punge ud. Unægtelig store visioner for vores metropol..

Få nu gjort noget alvorlig ved trafiksituationen..

Betalingsring – hurtigst muligt

Ritt Bjerregaard vil gerne have en betalingsring – hurtigst muligt. Regeringen siger nej. De mener rigtig nok, at det er tale om en ekstra skat.

Men det er øgede p – udgifter åbenbart ikke.

Overborgmesteren har nu ivæksat en undersøgelse, der skal vise, hvad kommunen egentlig må

Det er alt for sjældent, at jeg ser erhvervsfolkene tage del i kampen for en stærk hovedstad ,sagde Ritt Bjerregaard fornyelig. Hun kunne jo passende diskutere med erhvervslivet, hvad de øgede p- udgifter og en betalingsring betyder for erhvervsudviklingen og konkurrencesituationen.

Trængslen på Københavns veje koster samfundet 5,5 milliarder kroner hvert år, heraf må erhvervslivet bidrage med en væsentlig andel. Skal dette erhvervsliv nu bidrage med endnu mere grundet brandbeskatning?

Ordningerne rammer skævt
· Får man gæster fra Jylland, må der punges ud
· Vil man bruge aftenens kulturtilbud må man punge ud
· Skal håndværkeren ud at servicerer, må kunderne punge merudgiften ud
Hotel og restaurationsbranchen har også talt for døve øre.

Cyklisternes motorvej
Politikere proklamerer, at man vil indføre cyklisternes motorvej. I princippet en god ide. Men hvorfor kigger man ikke først på de bestående cykelstier. Vi har tidligere beskrevet det her på siden.

Se Jeg er så glad for min cykel. Klik her

En anlæggelse af en sådan motorvej vil kræve milliardinvesteringer. Hvor er der i grunden en samlet plan over trafikinvesteringer med en prioriteringsliste?

Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16