Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Væksten skredet

DANMARKS HANDELSSTANDSFORENINGER
Bent Aarrebo Pedersen, formand, Vestre Messegade 9a, Avedørelejren, 2650 Hvidovre
Telefon 36 47 01 28 36 48 02 19 fax. 36 48 02 18 mobil 23 23 00 23 aarrebo@adr.dk  

NOTAT 09.02.07
beregninger og kommentarer vedr. udviklingen i detailhandelstal for føde- og dagligvarer fra Danmarks Statistik v/Bent Aarrebo Pedersen

Væksten skredet for discount fra +16,0% i 2003 til -1,4% i 2006(for 11 måneder)

Discount har opnået en samlet vækst i 7 års perioden (2.000 - 2.006) på 61,1%. Det dobbelte af væksten for den samlede detailhandel på +31,1%. Næststørst vækst i brancheområder med dagligvarer ses hos "Varehuse/stormagasiner" med +24,4% båret hjem af stor andel i udvalgsvarer. .

Tabervækst til "kolonialhandel" med et minus på 5,3% og kun en vækst over disse 7 år på 7,1% til supermarkeder - altså 7,1% højere omsætning end i 1999.

For specialbrancher med fødevarer udregnet som en gennemsnitlig vækst for 9 brancher i gruppen til en samlet vækst over disse 7 år på 20,3% trukket op af +7,1% i 2006 efter et dyk på 3,0% i 2005.

                                             2000-       2006     2005     2004      2003      2002     2001     2000
                                              2006 *)    11 mdr.
 
Detailhandel i alt                   +31,1%   +4,0%    +5,6%   +3,6%   +4,7%   +4,8%  +2,7%   +2,3%
 
Kolonialhandel                      -  5,3%    -0,4%     -1,8%    -4,1%   -10.8%   +2,8%  +6,0%  +3,9%
(købmænd/brugser m.fl.)
 
Supermarkeder                     + 7,1%    +2,3%    +0,5%   -1,1%   +2,8%   +0,9%  +2,1%    -0,5%
 
Discount                                +61,1%   -1,4%     +3,8%   +5,1% +16,0%  +8,0% +11,1%   +8,0%
 
Specialbrancher-fødevarer   +20,3%  +7,1%     -3,0%    +5,5%  +5,1%   +4,6%  +1,3%   -1,5%
(gennemsnit for 9 brancher)
 
Varehuse/stormagasiner      +24,4%  +4,6%      +4,1%    +2,4%  +0,6%   +4,2%  +2,6%  +3,8%
 
*) samlet udvikling i 7 års perioden 2000-2006

Supermarkeds-, discount- og varehuskæderne har under stigende overkapacitet i denne 7 års periode med stor opfindsomhed søgt at øge og også øget omsætningen med stadig flere tilbud i udvalgsvarer. Tilbud, der fylder meget i butikkerne nok ofte lidt for meget. Tilbud, det bliver sværere at opnå øget salg i de kommende år med en forventet lavere vækst for den samlede detailhandel.

De kommende år vil interessen for et øget salg i økologi, højere kvalitet og etniske produkter i samtidig et højere prisleje derfor komme stadig mere i fokus. En markedssituation, hvor der satses på øgede markedsandele taget fra specialbrancherne med fødevarer, fra døgnkiosker, benzinkiosker, etniske butikker, mindre købmænd og brugser og givet også fra flere af de mindre discountbutikker. Det er kæderne allerede ret godt i gang med.

Det kan komme til at trække tæppet væk økonomisk under mange butikker med fødevarer og givet også under rigtig mange nærbutikker i mindre by- og handelsområder. Især hvis stordetailhandelen satser ekstra hårdt på øget salg gennem søndagsåbent. Og ikke mindst, hvis lukkeloven ophæves, så der er frit slag hver eneste søndag.

Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16