Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Svind i detailhandelen for fem milliarder

Offentliggjort 31. juli 2006

Dansk Handel og Service mener ikke at politiet gør nok for at opklare tyverier i detailhandelen. 49 % af svindet skyldes tyveri fra kunder. 30 % er foretaget af personalet. www.norrebro.dk giver her detailhandlere nogle små tips, m.h.t. hvordan man kan begrænse svind. Andre må gerne læse med

I dansk detailhandel er der hvert år svind for 5 milliarder kroner. Dansk Handel og Service mener, at en stor del af dette skyldes, at medarbejdere har for lange fingre. Politiet interesserer sig ikke rigtig for problemet, og medarbejdere kan fortsætte i andre butikker, mener organisationen. Selv om der foreligger en skriftlig tilståelse, kommer ordensmagten ikke, fremgår det af en artikel i JP Erhverv. Også i JydskeVestkysten er der eksempler på, at Politiet ikke dukker op.

Det må være af overordentlig præventiv virkning, når en butikstyv, ser en betjent i øjnene. Så her på siden, undere vi os over, at nogle politikredse nedprioriterer dette.

Opklaringsprocenten for røverier i pengeinstitutioner er langt større end den er i detailhandelen. Mange detailhandlere mener også, at politiet også er passiv, når det drejer sig om almindelig butikstyveri.

Fakta:

  • 14 % skyldes interne fejl, eks. Prismærkning, bogføringsfejl m.m.

  • 49 % skyldes tyveri foretaget af kunder

  • 7 % skyldes tyveri foretaget af leverandørleddet

  • 30 % tyveri foretaget af ansatte

Hvad kan der gøres?

Hvis man vil have hold på problemet, skal der fokuseres på styring af varelageret, ligesom der skal mere fokus på styringen af varelageret. Præventive foranstaltninger som videoovervågning er også en mulighed.

Dansk Handel og Service foretog en undersøgelse i 2004, heraf fremgår det at det årlige svind svarer til 1,5 til 2 % af omsætningen

Pas på at krænke ved overvågning

Det Kriminalpræventive Råd mener, at folk er mindre imod, at blive overvåget, end for 10 år siden. Men der skal være klare regler for videoovervågning. Det kan måske virke absurd, når man på en kirkegård bliver videoovervåget, og vagter kigger efter dig med en kikkert. Årsagen er, at den amerikanske ambassade ligger lige ud for, men alligevel Kameraerne peger direkte på dig på stien.

Det kan godt være krænkende.

Kunder har forståelse for overvågning

I en butik har de fleste kunder forståelse for at blive videoovervåget. Det giver også en form for tryghed. Fortæl personalet om hvorfor og hvordan videoovervågning bruges og hvorfor.

Der findes også regler på området. DHS og HK har i fællesskab udarbejdet en anbefaling. Der må ikke finde en overvågning sted på toiletter, baderum og omklædningsrum.

Meget af det videoovervågningsudstyr, der blev købt for 5 – 6 år siden, er af sådan en kvalitet, at ikke engang politiet kan bruge det i en eventuel efterforskning. I dag findes der udstyr til samme pris med en væsentlig bedre kvalitet. Det optages ikke mere på et videobånd, men oplagres direkte på computeren..

Selv om det er teknisk mulig at optage overvågningen med lyd, bør dette ikke ske. Tænk, hvis du som arbejdsgiver får at vide, hvor dum, du er, fordi du har irettesat en medarbejder. En medarbejder kan heller ikke være tjent med, at du aflytter, hvad vedkommende har foretaget sig på byturen i weekenden.

Har du grebet en tyv flere gange, selv om du har nægtet ham adgang til butikken, ville det være nærliggende at registrere vedkommende, sammen med de andre tyve, du har taget i tidens løb. Men det er faktisk ulovligt, ifølge datalovgivningen.

Personale - tyveri

Det er i princippet tyveri, når virksomhedens telefon bliver brugt til private samtaler. Ligesom det er tyveri, hvis du tager en kuglepen med hjem. Der bør være klare regler og en bagatelgrænse. Også den tid, man bruger til privat telefoni er tyveri.

Småtyveri ser mange måske igennem med. Fleksibilitet er ordet. Men faren er, når gråzonen pludselig er overskredet, og hammeren falder.

På den anden side er det modsat tyveri, hvis en medarbejder via foreningsarbejde i sin fritid laver goodwill for sit firma, eller møder tidligere end de andre uden ekstra i lønningsposen. Kontrol kan også have den bagside, at det kan bremse medarbejdernes kreativitet. Og det kan gå ud over omsætningen.

Tillid avler som bekendt tillid. Når en medarbejder mærker dette, er han/hun også indstillet på, at vise tillid over for sin arbejdsplads. Dermed kan svind også begrænses.

Hvordan er kollegaernes tal? Hvordan er bruttoavancen i forhold til min egen? Husker jeg, at registrere defekte varer? De varer, jeg bruger til butikken, bogfører jeg dem rigtig?

En personalehåndbog med overordnede regler er guld værd. Den kan også indeholde tips, hvad man skal gøre i forbindelse med tyveri eller røveri.

Hold øje med kunderne

Nu er det heller ikke lige meget, hvor man placerer varerne ude i butikken. Hvis butikken er renset for medarbejdere, og er travlt beskæftiget med ekspedition, kan det være svært at kontrollere alle kunder. Hold øje især med kunder, der ikke opfører sig som de andre. Det behøver nødvendigvis ikke at være aldersbetinget, eller fordi vedkommende har et andet udseende. Fru Hansen på 55 år kan have lige så lange fingre som Pernille på 10 år. Jørgen kan have lige så lange fingre som Muhammed.

Kig på Nettet

På Nettet kan du downloade mange nyttige forholdsregler. Du kan endda downloade en politianmeldelse, hvis Politiet ikke har ”mulighed” for at dukke op.


Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16