Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Lad os få en en brugbar Metropol

Offentliggjort 7. januar 2007

Københavns centrum skal poleres. Men hvorfor ikke vise det sande København? Det kunne være Nørrebro? Har man tænkt på at gøre noget ved trafikken? Og hvornår begynder man på underjordiske p – anlæg i centrum? Brug anledning til at nedsætte afgifter for butikker og brugen af offentligt rum og udeservering. Hvorfor skal vi tillade reklamer overalt i fremtidens Metropol.?

Det er nogle flotte visioner, der fremkommer, når politikerne fokuserer på København som en ny metropol. Men det er vigtigt, at byens borgere inddrages fra begyndelsen. Men der skal være en sammenhæng. Enkeltstående projekter, der kun opføres som prestige, gavner ikke.

Husk respekten for mangfoldighed, tolerance og kreativitet.

Private virksomheder, offentlige institutioner og uddannelsessteder skal arbejde sammen for at København skal blive den førende Metropol i Norden.

Hvad er Metropol?

En milliard kroner vil de næste seks år blive kanaliseret ud til 33 planlagte initiativer

OL skal til byen, Modeindustrien skal måle sig med Paris, og hele Øresundsregionen skal være dette århundreds Silcon Valley.

Men hvor er Metropolzonen?

  • Området strækker sig fra Rådhuspladsen i øst til Hovedbanegården i vest, og fra Jarmers Plads i nord til havnen i syd.

  • Områdets størrelse er 72 hektarer svarende til 120 fodboldbaner.

  • 1.500 mennesker bor i området.

  • 20.000 mennesker arbejder i området.

  • 1.000 virksomheder befinder sig i området.

  • I løbet af et døgn kører op mod 400.000 bilister og cyklister på vejene i området.

Hvor er det egentlige København?

Men i planen savnes Det rigtige København og den nuværende mangfoldighed. Det som findes på Nørrebro. Det er åbenbart ikke en Metropol værdig. Nørrebro Handelsforening har selv forsøgt at rejse penge til, at for eksempel krydstogtsturister skulle komme på udflugt til Nørrebro.

Hvorfor skal man gå efter det, de andre har? Hvorfor ikke vise det, de andre ikke har?

Nørrebro ligger ikke i Metropolzonen, men alligevel?

Der findes mange andre steder i København, der kunne trænge til en ansigtsløftning. Hvorfor tør man ikke at vise de egenarter, der er rundt omkring i København?

Sæt afgifterne til kommunen ned

Kulturborgmesteren vil have ensprudlende indre by præget cafémiljø, musikspillesteder og andre kulturelle oplevelser.

Jamen ideen er god, men ikke brugbar så længe restauranterne skal betale så ufattelig meget i afgifter til ude serverings afgifter. Og for den sags skyld burde butikkernes afgifter også nedsættes. Mange butikker kunne lave spændene salgsopstillinger foran butikkerne, hvis det kunne betale sig.

Når man nu engang vil nedsætte afgifterne for udeservering , bør man altså også kigge på afgiften i brug af offentlig areal.

Biler – mange politikers store fjende

Biler er Københavns og de Københavnske politikeres problem. Hvorfor går man ikke i gang med de underjordiske p – pladser?

I stedet ser det ud, at et kæmpe underjordisk p – anlæg under Vesterbrogade stilles i bero. I forvejen har man takket nej til en gave på 525 millioner kroner der bl.a. omfattede et p – anlæg med 500 pladser under Skuespilhuset på Kvæsthusbroen.

Angiveligt er det sket, fordi der er kommet nye tanker på bordet

Trafikken vil vokse

I løbet af ti år er den danske bilpark vokset med 300.000 biler. Dette afspejler også situationen i København. Her kunne man så overveje Nørrebro Handelsforenings ide. læs mere

Man skulle tro, at Teknologirådet havde set ideen fra handelsforeningen. De kalder deres ide for Københavnerpakken. Og Klaus Bondam anbefaler den løsning. Han har ikke kommenteret ideen fra Nørrebro Handelsforening.

Teknologirådet: Gratis offentlig transport er ikke løsningen

Det der vigtig i den forbindelse er den tid, man bruger. Dette faktum er lige så vigtig som prisen på den offentlige transport. Tre ud af fem danskere ville i højere grad bruge den, hvis den var gratis.

Men det der med gratis transport bliver straks afvist af Teknologirådet. Staten ville stå med en regning på 10,7 milliarder kroner pr. år. Det ville give 75 % flere passagerer, men kun 20 % ville stamme fra bilerne. Og det ville ikke løse trængslen på vejene.

Det Gamle Hur: Biltrafikken vil vokse 40 %

Men glemmes skal det heller ikke, at DSB har fået 2,1 million flere kunder. Det gamle HUR forventer, at biltrafikken vil øges med 40 % frem til 2015. Så kære politikere vent ikke forlænge med de der underjordiske p – pladser. Mange p – huse står gabende tunge, Hvorfor får man ikke aftaler med private ejere.?

Bilister betaler i forvejen 45 milliarder kroner

Men i stedet skal p – afgiften hæves, og det får så bilisterne til at opsøge Frederiksberg. Københavns restriktive trafik – og parkeringspolitik er blevet et problem for nabokommunen.

Om bompenge er løsningen er et godt spørgsmål. Venstre er stadig ikke varm på ideen. Men Københavnske bilister siger ja til ideen. Men det er vel nok snarere fordi de oplever et trængselsproblem. I forvejen betaler de 45 milliarder kroner i form af registreringsafgifter, brændstofafgifter, vægtafgifter, ejerafgifter, forsikringsafgifter og moms. Nåh ja, så kommer den Københavnske P – afgift også. For dette svimlende beløb kunne man måske forlange en bedre infrastruktur i og omkring København. Nej det bliver værre, i hvert fald for dele af erhvervslivet. Der skal indføres miljøzoner. Her må der investeres filtre.

Tankevækkende er det også at seks ud af ti cyklister føler sig utrygge i den københavnske trafik. De føler sig mest tryg på cykelstierne.

Har vi glemt havnetunnellen?

Når nu så meget trafik skal fjernes fra Metropolzonen var det så ikke en ide igen at tænke på en havnetunnel? Eller er den helt glemt i de glamourøse planer?

Reklamer kan være gyselig

Stod det til Venstre skal der mere reklame i det offentlige rum. Det vil jo se flot ud i den ny Metropol. På Nørrebro er der forfærdelige eksempler på, hvor skræmmende det kan se ud. Her skærmer offentlige stander for flotte butiksfacader.

Så vidt jeg husker har det været et forslag til, at der må hænges reklamer op i lysmaster ligesom ved valgkamp. Man må da håbe, at det forslag bliver taget af bordet. Man burde da hellere give idrætsklubber bedre muligheder til at tjene på reklamer ved arrangementer,

København er verdens tredjebedste shopping – by.

Nu skal politikerne jo ikke glemme i deres iver i at blive en Metropol, at København lige så stille er verdens tredjestørste shopping – by. Kun Bangkok og Buenos Aires er bedre. Det er Sherman`s Travels der står for denne kåring.

www.norrebro.dk vender tilbage i bestræbelserne på at skabe en Metropol.


Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16