Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Bytteregler og reklamationsret

Offentliggjort 7. januar 2007

Hver anden julegave skal byttes. Den enkelte butik har fastsat datoen, hvornår julegaven kan byttes. I nogle butikker kan man også få pengene tilbage, men det er ikke noget, kunderne har krav på.

Byttereglerne er forskellige fra butik til butik. Men hvad er det nu købeloven siger?

  • Der er to års reklamationsret. Det betyder, at man kan klage til butikken, hvis en vare er gået i stykker, inden for to år efter købet.

  • Hvis varen er gået i stykker inden for det første halve år efter købet, formoder man, at den var defekt ved købet. Her er der op til sælgeren (Butikken) at bevise, at forbrugeren har behandlet varen forkert.

  • Forbrugeren kan som udgangspunkt vælge, om have en defekt vare repareret eller ombyttet til en ny. Sælgeren (Butikken) kan kun undgå ombytning, hvis det er umuligt eller vil give ham (butikken) uforholdsvis store udgifter.

  • Garanti er ikke det samme som reklamationsret. Garanti er et løfte fra butikken, der ligger ud over købeloven. Den kan ikke begrænse de rettigheder, forbrugeren har ifølge købeloven.

  • For kunderne vil det altid være en fordel, at sætte sig ind i den enkelte butiks bytteregler. Det står som regel i de kataloger, butikkerne udsender.

To gode ideer:

  • Få altid sat butikkens byttemærke på varen

  • Gem altid salgs bonen


Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16