Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Nu må der godt gives gaver

Offentliggjort 8. februar 2007

Pr. 1. januar er der tilladt, at give gratis gaver ved salg i detailhandelen. Nu kan man få en gratis skiferie ved køb af en fladskærm. På Nørrebro er der også blevet givet gratis bøger. Denne tilgift, var den egentlige årsag til at Nørrebro Handelsforening blev stiftet. Foreningen var med til at få ordningen afskaffet. En ordning, der nu er genindført

I 1891 samledes en gruppe urtekræmmere på Nørrebro. De var trætte af, at mange butikker gav gratis gaver (tilgift). Det ville de sætte en stopper for. Det blev starten til Nørrebros Handelsforening. I mange år kæmpede handelsforeningen for at få afskaffet denne form for markedsføring. Til sidst lykkedes det.

Man ansatte i foreningen en tillidsmand, der skulle forfølge sagerne om ulovlig tilgift helt til retten. Tillidsmanden blev aflønnet efter, hvor mange sager, handelsforeningen vandt.

Nu er denne markedsføringsform genindført og erhvervslivet jubler.

Betingelserne for at må yde tilgift er, at man giver grundige oplysninger om gavens reelle markedsværdi. Så nu kan man få en gratis skirejse, når man køber et fladskærms – TV.

Sportstasker, tyggegummi, kopper og linende er parat til at blive omdelt til kunderne. Og forleden blev der sågar uddelt gratis bøger til kunder på Nørrebro.

Forbrugerrådet kritiserer også den nye ordning. Det bliver svært for forbrugeren at gennemskue, hvad den reelle pris for produktet er, fordi tilgiften er med til at sløre prisen. Kritikken er dog forfejlet, siger man fra Dansk Erhverv, og advarer samtidig mod, at gå i panik.

Tilgiftsvarens handelsværdi skal oplyses, så får forbrugeren mulighed for at vurdere det samlede tilbud. Dansk Erhverv mener i høj grad, at ordningen er til fordel for forbrugerne.

Det er sikkert Internetbutikkerne og detailhandelen, der vil bruge de nye muligheder. Muligheder, som Nørrebro Handelsforening var med til at afskaffe dengang.

  • Gratis tilbuddet skal fremstå loyalt og afbalanceret.

  • Annoncen og salget skal være en ”salgsfremmende foranstaltning”.

  • Salgsfremmende foranstaltninger kan også bestå af rabatter, konkurrencer, udsalg og vintertilbud, og der skal for alle foranstaltningers vedkommende oplyses grundigt om betingelserne og værdien af eventuelle gevinster.

  • Det hele står i § 9 i markedsføringsloven

Læs mere på www.forbrug.dk eller læs om Nørrebro Handelsforenings holdninger i tidligere tider.


Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16