Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Forbruget giver gevinst for detailhandelen

Offentliggjort 15. juni 2007

I hvilke butikker vil forbrugerne i fremtiden bruge deres penge. Små og mellemstore centre, har modsat mediernes omtale også vækst. Kunderne vil have oplevelse og det uforudsigelige. Forbruget steg i marts. Hvorfor beholder vi ikke de ældre?

Nye tal bekræfter, at små og mellemstore centre også klarer sig godt. Medierne har ellers fortalt os det modsatte. De små centre har haft en omsætningsfremgang på 6 %. Det er det lokale mødested, og måske ofte hyggeligere end i storcentrene. Og hvis mikset af butikker er godt nok, behøver man ikke storcentrene. Problemet er dog ofte parkeringsforholdene.

Butikkerne og butikssammensætningen skal være uforudsigelig. Det skal give kunderne en oplevelse ud over det almindelige.

I starten af 2007 er der lagt en dæmper på forbruget. Dansk Erhvervs Konjunkturbarometer viser, at over halvdelen af virksomhederne har haft stigende omsætning, men hver tiende virksomhed har haft decideret fald i omsætningen. Forventningerne til fremtiden er mere moderat end tidligere. Bolighandler og boligpriser har påvirket forbruget. Omsætning af boligudstyr og lignende udgør cirka 15 % af den samlede detailhandel.

Ifølge en rapport fra Håndværksrådet er det i dag kun 41 % af de mindre og mellemstore virksomheder, som forventer fortsat fremgang i omsætning og indtjening i 2007.

Forbruget steg i marts

Detailsalget tog dog et gevaldigt hop i marts viser tal fra Danmarks Statistik. Ja faktisk det højeste nogensinde bortset fra julehandelen.

Beklædning med videre steg med hele 8 %. Men der var fremgang over hele linien, også i salget af fødevarer og varige forbrugsgoder. Omsætningen steg faktisk med hele 3,7 % i forhold til måneden før. Fødevare og andre dagligvarer steg med 2,5 %.

Ifølge Dansk Textil Union så forventer 70 % af medlemmerne en stigning i omsætningen i år.

Rygterne om forbrugsfestens død var måske overdrevne. Kan vi ånde lettet op?

Danske Bank har udsendt en prognose for dansk økonomi. Den spår fortsat vækst, dog lidt lavere end før. Jyske Bank forventer en vækst på 2,4 % i forbruget.

Kunder vil have oplevelser og underholdning

Men kendsgerningerne er, at vi aldrig før i historien har brugt så mange penge på os selv. Vi efterspørger lavere priser, højere kvaliteter men også det som detailhandelen ofte glemmer – oplevelser.

Kunderne vil bortvælge ensformigheden og forudsigeligheden. De butikker, der gør noget ud af det overraskende, vil vinde kundernes gunst. Detailhandlerne skal være med til at underholde og fornøje. Livet er for kort til kedelige butikker.

Hver dansker har opsparet 800.000 kr.

I øvrigt har hver dansker foretaget en opsparing på næsten 800.000 kr. Her er boligformuen også inkluderet. Pensionsopsparingerne udgør 1.654 milliarder kroner ud af den finansielle bruttoopsparing på 3.381 milliarder kroner.

Hvorfor beholder vi ikke de ældre?

Det der måske kan belaste vores økonomi er, at folk står i kø for at komme på efterløn. Rambøll har påvist, at 28 % vil standse, når de fylder 60 år. Og yderligere 42 % vil være stoppet med at arbejde inden de når 65 år. I 1999 regnede man med at gennemsnitsdanskeren ville arbejde til han blev 67 år. 85 % mener, at de kan opretholde en tilfredsstillende levestandard, når de trækker sig fra arbejdsmarkedet.

I dag er 54 % af alle a – kassemedlemmer over 60 år gået på efterløn.

De ændringer som regeringen har fået gennemført vil først slå rigtig igennem om 15 år. Det skal blandt andet sikre en længere forbliven på arbejdsmarkedet. Men arbejdsmarkedet er ikke særlig gode til at fastholde de ældre på arbejdsmarkedet, heller ikke i detailhandelen.

Halvdelen af danske virksomheder har ikke foretaget såkaldte seniorpolitiske tiltag.

Myterne om de ældre er, at de ikke har de rigtige kompetencer, de har dårlig helbred, og de er ikke så omstillings – og udviklingsparate som yngre medarbejdere.

Mindre virksomheder frygter beskatningen

42 % af alle virksomheder med under fem millioner kroner i omsætning, ser skatten som den største vækstbarriere. Dette problem anses som at være større end mangel på arbejdskraft, oplyser ErhvervsBladet

Hvor vil man bruge sine penge?

Hvordan vurderer kunderne de forskellige butikker? Hvor vil man i fremtiden ligge sine penge? Det kunne Detailbladet forleden fortælle os.

  • Boghandler: Dagligvarehandelen fokuserer meget på pris, men ikke på inspiration. Kæderne klumper sig sammen, og ingen skiller sig ud.

  • Byggemarkeder: Flertallet har samme pris og inspirationsniveau. Jern og Fix samt Harald Nyborg skiller sig ud som billig. Bauhaus er et godt sted, at få inspiration.

  • Farvehandlere: Bilka er billig, for mange kæder klumper sig sammen. Flügger giver dog den bedste inspiration.

  • Hvidvarer: Punkt 1 og Skousen har både lave priser og inspiration. Elgiganten vurderes dog som den klart billigste

  • Isenkram: Bahn og Inspiration skiller sig ud. Dyrest er Illum og Magasin

  • Møbler: Ikea giver både inspiration og billige tilbud. Jysk og Biva har også billige tilbud, men kun lidt inspiration.

  • Optik. Louis Nielsen er både billig og giver inspiration. Ellers ligger kæderne tæt på hinanden.

  • Radio og TV: HIFI – klubben giver bedst inspiration. Bilka er dog endnu billigere.

  • Sko: Deichmann har gode priser, men ingen inspiration. Kæden skiller sig ud i klumpen.

  • Sport: Stadium er både billig og giver inspiration. Dagligvarekæderne har også gode tilbud.

  • Herretøj. Varehuse er billige, specialkæderne klumper sig sammen

  • Dametøj: Branchen er mere spredt. De fleste giver en høj score for inspiration.

  • Dagligvarer: Irma skiller sig ud, med masser af inspiration, men forholdsvis dyr. Bilka giver fin inspiration. 7 – Eleven ligger i bunden, forholdsvis dyr og ingen inspiration.


Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16