Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Skalter og valter

Debatindlæg nedenfor fra tidligere formand for Gråsten Handelsstandsforening til eftertænksom orientering og eftertanke i forbindelse med trafikforsøget på Nørrebrogade.

Hvis Nørrebrogade-lukningen inspirerer politikere i Hvidovre til lukning af Hvidovrevej, så vil fanden med konkursdjævlen i hælene være løs i Hvidovre.

M.v.h.

Bent Aarrebo Pedersen
formand for Danmarks Handelsstandsforeninger og for Hvidovre Erhverv

Til orientering:
Man skalter og valter med andres eksistens-grundlag!
Hans Peter Toft, Konkel 19., 6300 Gråsten
hptoft@mail.tdcadsl.dk  

Og det er måske ikke af uduelighed, men af uvidenhed.
Kunne en offentlig erstatningspligt, fremme forståelsen for detailhandlens synspunkter og problematikker?

Detailhandel: For nylig, kunne man læse om et trafikforsøg på Nørrebro i København, som med kraftige trafikreguleringer i handelsgaden, havde udløst lukninger, omsætningsnedgang, samt mismod og manglende tro på fremtiden hos de forretningsdrivende i området. Forsøget, bliver på trods af det, muligvis endda forlænget.

Men det er Ikke kun i København, man skalter og valter med detailhandlen, ved at ændre trafikstrømme og mønstre.

I Gråsten, en lille by i det sønderjyske, med en intakt butiks forsyning, var man udsat for, at man fra politisk hold besluttede at lukke for gennemkørsel i midtbyen omkring Torvet , for at lede, biler (og kunder) bort fra centrum og hermed fik man skabt en nedgang i omsætningen for butikkerne på mellem 30 til 40%.

Lykkeligvis, kom kommunesammenlægningen, og der opstod et andet flertal, som lyttede til detailhandlen, ændrede beslutningen, og det har nu bevirket at kunderne delvis er vendt tilbage. Men beslutning om lukning gennemførtes oprindelig uden at man ønskede at lytte til butiksindehavernes og handelsstandsforeningens betænkeligheder og protester.

Måske er det for nemt at gennemføre et politisk bestemt mantra, om mindre biler i centrum på ryggen af andre, som har deres eksistens på spil? I princippet burde politisk bestemt ændring af trafikmønstre udløse erstatningspligt fra det offentlige til butiksindehaverne, som bliver ramt på deres levebrød, pengepung.

Måske det kunne sætte nogle af de mere holdningsorienterede beslutninger i et byråd, på vågeblus. Indtil konsekvenserne var blevet grundig undersøgt og ikke mindst hvad det ville koste kommunekassen, når en sådan erstatningspligt blev obligatorisk og tvinge til samarbejde med dem der bliver ramt af en omlægning? Erstatningspligten burde naturligvis også være gældende i en såkaldt forsøgsperiode. Ellers ville man måske bare beslutte at lave forsøg i alt evighed?

Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16