Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Minus-vækst på 2%

DANMARKS HANDELSSTANDSFORENINGER
Bent Aarrebo Pedersen, formand, Vestre Messegade 9a, 2650 Hvidovre
Telefon 36 47 01 28 / 36 48 02 19 / 23 23 00 28 aarrebo@adr.dk  
NOTAT:
og beregninger baseret på værdiindeks for brancher i detailhandelen fra Danmarks Statistik for oktober og for årets første 10 måneder v/Bent Aarrebo Pedersen formand for Danmarks Handelsstandsforeninger og for Hvidovre Erhverv.

Minus-vækst på 2% for detailhandelen i oktober med radio/Tv-forhandlere med minus 23% som største tabere.
Beskeden fremgang i årets første 10 måneder på +1,0% for den samlede detailhandel. Forventet NUL-VÆKST for året 2008

De nyeste og endelige tal fra Danmarks Statistik for årets første 10 måneder viser, at den samlede detailhandel landede på minus-vækst i oktober i år på -2% mod en fremgang på +4% i oktober sidste år. Og til en beskeden fremgang i årets første 10 måneder i år på +1,0% mod en fremgang de første 10 måneder sidste år på +2,5% - set i forhold til oktober og de første 10 måneder sidste år.

Danmarks Statistik kommer med foreløbige tal for november i år og dermed for årets første 11 måneder den 8. januar og for december i år og dermed for hele året 2008 den 2. februar. Så først den 2. februar har vi et foreløbigt grundlag for at bedømme julehandlen og december i år for den samlede detailhandel og opdelt på hovedbranchegrupper. Opdelt på de enkelte specialbrancher kommer de endelige tal fra Danmarks Statistik for december og dermed hele året 2008 først ultimo februar. Der laves ikke hos Danmarks Statistik en særlig opgørelse for selve julehandlen. Det ville også kun være med meget stor usikkerhed og dermed ikke videre holdbart og brugbart til sammenligning år for år.

Med baggrund i faldende vækst i prisstigninger på dagligvarer og de mange udvalgsvarer på tilbud i oktober blev det til MINUS-vækst i butikkernes kasseapparater i oktober for den samlede detailhandel på 2% i henhold til de nyeste og endelige tal fra Danmarks Statistik for oktober. For årets første 10 måneder en beskeden vækst på 1%

Et forsigtigt bud på udviklingen for den samlede detailhandel i november er en MINUS-vækst på 2-3%, og for december en MINUS-vækst på 3-5%.

Der er meldinger om en bedre slutspurt i julehandlen end ventet. Dertil om klogere gavekøb, da antallet af bytterier efter Jul ser ud til at være mindre i år end tidligere år. Og pænt mange på udsalg mellem Jul og Nytår efter mærkevarer til stærkt nedsatte priser . Mærkevarer, der nemt kan være udsolgt efter Nytår, så hvorfor vente til januarudsalget og blive skuffet.

Og dermed et årsresultat på NUL-VÆKST for den samlede detailhandel for hele året 2008 sammenlignet med sidste år 2007. Og kun NUL-VÆKST på grund af op til 10% højere priser på mange fødevarer i løbet af 2008.

2009 et saneringsår med i bedste fald NUL-VÆKST
2009 bliver en saneringsår for mange i detailhandelen med i bedste fald NUL-VÆKST. Forsigtige forbrugere med hos mange en bedre købekraftmulighed end i 2008. Beskedne prisstigninger på fødevarer. Prisstabilitet måske nogle mindre prisfald på udvalgsvarer. En del konkurser og lukninger bredt ud i detailhandlen. Færre på charterferie. Flere på hjemmeferie og dermed større ferieforbrug i Danmark.

Højdespringeren i årets første 10 måneder blev fotohandlere med +20,2%. Største taber blev skoforretninger med -12,5%

Bedst gik det i årets første 10 måneder for:
1. Fotohandlere med +20,2%.
2. Urmagere +16,9%.
3. Dyrehandlere + 15,0%
4. Discount (føde-/dagligvarer) +13,9%
5. Andre specialforretninger med fødevarer +13,4%
6. Handel med PCèr software/kontormaskiner +10.8%

Dårligst gik det for
1. Skoforretninger med -12,5%
2. Ostehandlere -10,0%
3. Slagter- og viktualiehandlere -9,9%
4. Cykelhandlere -9,7%
5. Frugt- og grønthandlere -9,4%
6. Fiskehandlere -8,6%

Minus-vækst på 2% i oktober for den samlede detailhandel

Supermarkeder, kolonialhandel og varehuse/stormagasiner i oktober
Discount som vinder med +12%. Supermarkeder, døgnkiosker og kolonial (købmænd/brugser) måtte nøjes med +1%. Varehuse/stormagasiner gik 3% tilbage.

9 specialbrancher med fødevarer i oktober
Kun 3 af 9 opnåede fremgang: Gruppen: "Andre specialforretninger med fødevarer" opnåede +23%, chokolade/konfekture +6% og frugt- og grønthandlere +4%. De største tabere blev: Ostehandlere med -19% og fiskehandlere -9%. Som gennemsnit for de 9 brancher var der en tilbagegang på 1%. De store dagligvarekæder især discountkæderne har også i oktober for alvor taget markedsandele fra specialbrancherne med fødevarer.

3 brancher: Apotekere, parfumerier og materialister i oktober
Parfumerier gik tilbage med -2% og materialister tilbage med -3%. Apotekere landede på 0-vækst.

7 specialbrancher med beklædning, sko m.v. i oktober
Kun 1 af 7 opnåede fremgang: Butikker med kjolestoffer, garn, broderier m.v. var vinder med +7%. lædervarerforretninger var taber med en tilbagegang på -11% og skoforretninger på -10%. Som gennemsnit for de 7 brancher var der i oktober en tilbagegang på 6%.

De 25 øvrige specialbrancher med udvalgsvarer i oktober
med radio/Tv-forhandlere som største tabere med -23%

Kun 3 opnåede fremgang: Vindere var her: butikker med pc`er, software og kontormaskiner med +4%, guldsmede-/juvelerbutikker med +1% og fotohandlere med +1%. Tabere var her: Radio/Tv-forhandlere med -23%, Tæppeforretninger med -18% og farvehandlere med -16%. Som gennemsnit for disse 25 specialbrancher med udvalgsvarer var der i oktober en tilbagegang på 7%

  • Beskeden fremgang i årets første 10 måneder på 1,0% for den samlede detailhandel mod sidste års første 10 måneder på +2,5%.

Supermarkeder, kolonialhandel og varehuse/stormagasiner i årets første 10 måneder
Discount som vinder med +13,9%. Supermarkeder kun +1,4%, døgnkiosker +6,2%, kolonial (købmænd, brugser) +5,3%. Varehuse/stormagasiner som tabere med en tilbagegang på 0,6%.

9 specialbrancher med fødevarer i årets første 10 måneder
Størst fremgang for: "Andre specialforretninger med fødevarer med +13,4%, Chokolade/konfekture +11,3% og bagere +2,5%. Størst tilbagegang for: Osteforretninger -10,0%, slagtere -9,9% og frugt- & grønthandlere -9,4%. Som gennemsnit for de 9 brancher var der en tilbagegang på 0,8%. I årets første 10 måneder har de store dagligvarekæder især discountkæderne i stigende og høj grad taget markedsandele fra specialbrancherne med fødevarer.

3 brancher: apoteker, parfumerier, materialister i årets første 10 måneder
Parfumerier gik frem med 9,0%, materialister tilbage med -1,3% og apotekere tilbage med -0,9%.

7 specialbrancher med beklædning, sko mv. i årets første 10 måneder
Kun 1 opnåede fremgang: Butikker med kjolestoffer, garn, broderier m.v. gik frem med +3,1%. Størst tilbagegang for skohandlere med -12,5% og herretøj med en tilbagegang på -5,8%. Som gennemsnit for de 7 brancher var der en tilbagegang på 4,3%.

De øvrige 25 specialbrancher med udvalgsvarer i årets første 10 måneder
8 brancher med fremgang. 17 brancher med tilbagegang. Bedst gik det som højdespringere for: Fotohandlere som med +20,2%, urmagere med +16,9% og dyrehandlere med +15,0%. Dårligst for: Butikker med gaveartikler ogt brugskunst, der gik tilbage med -10,6%, Cykelhandlere med -9,7% og boghandlere tilbage med -5,5%. Som gennemsnit for disse 25 specialbrancher en beskeden fremgang på 0,5%.


Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16